על כן מדובר הרבה בספרי רבינו הקדוש ובליקוטי הלכות על מעלת ההתקרבות לצדיקים האמיתיים, שכמה שהחולה גדול ביותר הוא צריך לחפש רופא גדול יותר שיוכל לרפאותו, כמו כן בעניין חולי הנפש שצריך האדם לחפש רבי גדול במעלה מאוד שיוכל לרפאותו מכל תחלואי נפשו ולהעלותו מעומק נפילתו שנפל לשם. וכל עיקר גדולתו של הצדיק הגדול במעלה, שהוא יכול לצמצם את שכלו וחכמתו ולהוריד ולהלביש השגות אלוקות, גם לאלו המרוחקים ביותר, שנפלו מכל השבעים פנים של התורה והתרחקו כמו שהתרחקו, כמו רבינו הקדוש שהוריד סודות תורה עליונים ואת כל חכמתו והשגותיו העצומות והלביש אותם בדיבורים פשוטים עד לסיפורי מעשיות ממש, ששם הטמין סודות עצומים ורפואות שגם הפחותים במעלה מאוד יוכלו להשיג בהם ולהתקרב אליו יתברך.
על כן, כל מה שהצדיק הוא גדול ביותר במעלה יותר, כך הוא יכול לצמצם את האור יותר כדי שכל אחד במקום בו הוא נמצא יוכל לקבל את האור כפי בחינתו והשגתו. וזה מה שאמר יוסף הצדיק לאחיו ש"הנה קמה אלומתי וגם ניצבה והנה תסובינה אלומתיכם ותשתחוין לאלומתי". האלומות הן בחינת הצמצומים הנ"ל, ויוסף אומר להם כביכול, שנכון שכל הצדיקים עוסקים בדבר זה, לצמצם צמצומים ולהוריד את האור, אבל אלומתי שזה בחינת הצמצומים שאני עושה, "קמה וגם ניצבה" לעולם ועולה על כל שאר הצמצומים והעבודות של הצדיקים וכולם נצרכים אליו.
כמובן שיוסף הוא בחינת הצדיק יסוד עולם, שנשלח בכל דור ודור כדי לגלות לעם ישראל את פנימיות רצונו של השם יתברך ולגלות להם דרכים, עצות ורפואות כיצד להתקרב אל השם יתברך ולעשו"ת רצונו. ועיקר גדולתו שהוא יכול לצמצם את השגותיו הגבוהים עד לאנשים פחותים ממש, שכל אדם אפילו הרחוקים ביותר יוכלו להשיג זאת ולהתקרב אליו יתברך.