🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התבוננות

לאחר שראינו את גודל מעלת כח הציור בדברי חז”ל הקדושים, אנו רוצים לקחת את כח הדמיון והציור ולהשתמש בו לצרכינו אנו בחיי היום יום, כדי להגיע למעלות ולמדרגות גבוהות וחיוביות.

אחת השיטות הידועות בתורת החסידות, שאיתה יכולים להגיע להתעוררות הלב ופיתוח רגשות, היא שיטת ההתבוננות. האדם צריך להתבונן ולהתמקד בכל פרטי הבריאה, להתבונן בחכמה, ביופי ובכח, המסתתרים בכל פרט ופרט בבריאה הנפלאה והאינסופית. על ידי זה יוכל לפתח בקרבו את רגש ההתפעמות ואת יראת הרוממות מפני האל הגדול והנורא, אשר ברא את הכל, יש מאין מוחלט, בגודל גבורתו וחכמתו האינסופיים. כאשר יתבונן בזה האדם, ממילא יפתח לבו באהבה אין סופית ובשמחה גדולה.

כמו-כן, יתבונן האדם בכח שכלו בכל המאורעות, העוברים עליו בחיים ובכל מה שעבר עליו, ויראה את גודל ההטבה וההשגחה, אשר השם יתברך מרעיף עליו בגודל חסדו ורחמנותו האינסופיים, ע”י כך יתעורר ליבו בהכרת הטוב ובהודיה עד אין קץ.

מידי פעם עלינו להתמקד בפרט מסוים מהבריאה ולהתחיל להתבונן בו בריכוז ובצורה יסודית. לדוגמא, ניקח פרח מסוים ונראה את הצבעים הנפלאים, את הצורה של עלי הכותרת, הגבעול הרך, האבקנים, הריח הנפלא, מפרח זה יכולים להפיק בשמים או תרופות או מאכל וכו’- כל פרט בבריאה נוצר ונברא ביופי ובחכמה ולתכלית מסוימת.

כאשר נרבה בהתבוננות שכלית ונקיף זאת בעזרת דמיון מודרך, עד שישפיעו דברים אילו על הלב, נגיע אל התכלית האמיתית, כמו שנאמר בפסוק – “וידעת היום והשבות אל לבבך”. שכל הידיעות והדמיונות החיוביים ישפיעו על הלב, שהוא מרכז הרגשות, וע”י זה נוכל לחיות חיים של שמחה, התרגשות, התפעמות ואהבת הבורא והבריות.

כעת אנו רוצים לגשת אל החלק, שבו עוסקים רוב ספרי המודעות עצמית והדמיון המודרך, והוא החלק המשפיע על האדם ועל מציאותו בדברים גשמיים ובכל ענייני האדם בעולם הזה. כבר הדגשנו שאין זו המטרה והחלק העיקרי בספרנו, אך בודאי אם נוכל לעזור ולהשפיע על בני אדם טובה וחסד בעניינים של חומר וגשמיות במידה הראויה- הרי גם זה לטובה.

כבר כתבנו בפרקים הקודמים, שבכח המחשבה והרצון של האדם הוא יכול למשוך מציאויות ולהגשים חלומות מהעולמות העליונים והרוחניים אל זה העולם. הרצון, הכוונה והדמיון המודרך, נותנים כח ותוקף לאותה המציאות שתיווצר בעולמנו אנו. ככל שהדמיון יהיה חזק יותר ומוחשי יותר, מגלה הזוהר הקדוש, המשיכה מהעולמות העליונים של כל הכוחות האמורים לסייע לנו בהגשמת המטרה, יפעלו בצורה חזקה ומהירה יותר.

אנו רוצים להדגיש שוב את המשפט- “בדרך שאדם רוצה לילך, בה מוליכין אותו” הדמיון המודרך יכול להביא תועלת גדולה לאדם ולסביבה, אך מאידך הוא יכול להיות גם כח הרסני. האדם צריך להיות זהיר מאוד בשימושו בכח זה ולכוונו רק לדברים טובים והכרחיים, כדי שלא יצטרך לשלם חלילה על תוצאות מעשיו ורצונותיו השליליים.

החוק אומר כך, ככל שנרגיש את הגשמת החלום בצורה מוחשית ומציאותית יותר, כך אנו מקרבים את הגשמתו. כמובן שעלינו ללוות את הדמיון המודרך בתפילה לבורא עולם, שיסייע בהגשמת החלום ובהשגת המטרה, וייתן לנו אותו רק בזמן ובמקום המתאימים לנו, אם בכלל.

לדוגמא, אדם רוצה לקנות דירה, עליו להשתמש בדמיונו בציורים חיים כיצד הוא מוצא דירה במקום שהוא חפץ, את תהליך הקנייה, כיצד הוא חותם על החוזה, אורז את חפצי הבית ועובר, כיצד הוא מתחיל לסדר את הבית החדש, יושב במרפסת שותה קפה. ככול שהדמיון יהיה מוחשי יותר וירד ליותר פרטים, כך נמשוך זאת מהעולמות העליונים, וכשיגיעו הדברים אל זה העולם, אנו נפגוש בהשגחה פרטית ומדהימה, ‘סיעתא דשמיא’, שמתלבשת בבני אדם ובכל הכלים הנצרכים, כדי להביא אותנו אל רכישת הדירה.

דוגמא נוספת, אדם אשר שנים רבות רוצה להפסיק לעשן, ולא עולה בידו, והסיבות לכך רבות, אדם זה צריך לשבת וליחד לעצמו זמן בכל יום שבו הוא משתמש בכח הפלאי של דמיון מודרך- הוא מדמה לעצמו כיצד הוא מתעורר בבוקר ללא הצורך בסיגריה, כיצד הוא יוצא למרפסת הבית, נושם אוויר לרווחה, חמצן נקי, ממלא את ריאותיו הנקיות מניקוטין, כיצד נעלמים השיעול והליחה המעצבנים, כיצד הוא לוגם תה צמחים בריא במקום הקפה השחור עם הסיגריה, ללא מסך העשן האופף אותו, ארוחת בוקר בריאה בלי לחץ לסיים ולהדליק את הסיגריה וכו’.

כמו-כן, אפשר לצייר את הדבר בכל עניין- אדם הרוצה להתחתן ולהקים בית, ידמיין לו את הבית כבר מלא ילדים ואת האישה או הבעל וכו’. או מי שרוצה להקים עסק, עליו כבר לדמיין ולראות כבר את העסק בפעולה, כיצד הוא בנוי ונראה, את הלקוחות, את העובדים, המיקום ומה תפקידו ופעילותו בעסק וכו’.

כל זה כאמור נעשה בדברים הגשמיים יותר, אך האדם יכול להשתמש בדמיון המודרך גם לצרכים רוחניים ונפשיים ולהשפיע על מציאותו הפנימית. לדוגמא, אדם הסובל מחוסר ביטחון עצמי והערך העצמי שלו נמוך, ידמיין לעצמו כיצד הסביבה מאירה לו פנים, כיצד אנשים מעריכים אותו בצורה מוחשית, עד שמפרגנים ומשבחים אותו על מעשיו, הוא מצליח בתחומים בהם הוא חושב שהוא נכשל וכמובן לא לשכוח להצמיד לכל דבר – תפילה.

אחת העצות הגדולות של רבי נחמן מברסלב, שאיתה ניתן להגיע לשמחה, היא ההתבוננות בנקודה הטובה. בדרך- כלל, האדם נופל לעצבות, מכיוון שהוא חושב שהוא אינו שווה כלום או שאינו מצליח או שהיצר הרע מראה לו בכח הדמיון רק דברים שחורים ואת החלק הלא טוב שבו.

העצה של רבי נחמן לכך, היא למצוא בעצמו איזה נקודה טובה וכך הוא כותב: “כשהאדם מתחיל לחפש בעצמו ורואה שהוא רחוק מאוד מהשם יתברך והוא מלא חטאים ופגמים הרבה ונדמה לו שהוא רחוק מטוב, אזי הוא צריך לחפש ולבקש ולמצוא בעצמו איזה טוב, איך אפשר שלא עשה איזה טוב מימיו, ואף שהוא רואה שגם מעט הטוב שעשה, הוא מלא פצעים, כי מעורב בפסולת הרבה, אף על פי כן אי אפשר שאין בו איזה נקודה טובה על כל פנים וכן יחפש וימצא בעצמו עוד איזה נקודות טובות וע”י זה שדן את עצמו לכף זכות ומוצא בעצמו נקודות טובות עדיין, ע”י זה יוצא באמת מכף חובה לכף זכות ויכול לשמח את עצמו”.

מכאן אנו רואים את גודל הכח של ההתבוננות וההתמקדות בטוב, כי היצר הרע מצייר לנו תמיד שהכל רע, הכל חשוך, אין סיכוי, הוא מתמקד תמיד בדברים השליליים- שבנו ובאחרים.

כאן מלמד אותנו רבי נחמן מברסלב, כיצד להפוך את הכל, לקחת נקודה טובה, וע”י דמיון מודרך להגדיל אותה, להתמקד בה, לייפות אותה, להחשיב אותה, לחבר אותה עד אין-סוף, ועל ידה להפוך הכל מכף-חובה לכף-זכות, להפוך את החושך לאור ואת העצבות והמרה שחורה- לשמחה.

יהי רצון שנזכה תמיד לראות את הטוב שבנו ובאחרים, ונגשים את כל רצונותינו וחלומותינו- רק לטובה!

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

יוסף השם לי בן

אורח חיים א – הלכות השכמת הבוקר הלכה ד –  סעיף טז-יח וזה בחינת מחלוקת השבטים על יוסף הצדיק, כי יוסף

קרא עוד »
כיסופים

בדרך חדשה

אומר רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב זיע”א: “אני מוליך אתכם בדרך חדשה שלא הלך בה אדם מעולם, הפחות שבאנשי אני מוליך

קרא עוד »
כיסופים

יתן לכם רחמים

אומר רבינו הקדוש בליקוטי מוהר”ן ס”ב, חלק ב: “ועיקר הרחמנות הוא בבחינת “ואל שדי יתן לכם רחמים”- לכם דווקא. הינו שהשם

קרא עוד »

נקודה טובה

אורח חיים א – הלכות השכמת הבוקר הלכה א –  סעיף א-ב כשהאדם מתחיל לחפש בעצמו ורואה שהוא רחוק מאוד מהשם

קרא עוד »

חבלי משיח

כל נפש מישראל היא התגלות ודעת חדשים להכיר את מי שאמר והיה העולם, כי זה כלל שאין הקב”ה עושה שתי פעמים

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!