רבי נתן אומר שעיקר האמונה צריכה להיות בהשגחה פרטית, כי כאשר הוא מאמין ויודע שהכל נעשה ברצונו ובהשגחתו הפרטית של השם יתברך, אזי הוא גם יודע שהנפילה והירידה שעבר גם היא הייתה מאת השם בהשגחה פרטית, ואם הקב"ה הוריד אותו למקום שהוריד מסיבות נסתרות הוא גם יעלה אותו בתכלית העלייה.
"כי ע"י אמונה עוברים ומדלגים על הכל, כי הוא מאמין שהשם יתברך ראשון ואחרון אלוקי הראשונים והאחרונים, והוא יתברך בוחר בעבודת משה רבינו ועבודת האבות וכל הצדיקים הגדולים והנוראים. ואע"פ כן הוא משתעשע ומקבל תענוג גם מעבודה קלה של הפחות שבפחותים שבישראל. אפילו רשעים ובעלי עבירות ופושעי ישראל, כל זמן ששם ישראל נקרא עליהם, דהיינו שיש להם אמונה, עדיין הוא יתברך מקבל תענוג והתפארות מהם מכל תנועה קלה שעושין בתפילה או באיזו מצווה.
כי הצדיקים והגדולים במעלה נגד הרשעים והקטנים במעלה הם בבחינת 'ראשית' ו'אחרית', כי הצדיקים הם בחינת 'ריש כל דרגין' והקטנים והרחוקים מהשם יתברך ע"י מעשיהם הרעים הם בבחינת 'סוף כל דרגין', והשם יתברך ראשון ואחרון ומגיד מראשית אחרית ומייחד ומקשר סוף מעשה במחשבה תחילה. 'סוף כל דרגין' ב'ריש כל דרגין', שכל זה יכול לזכות אפילו הקל שבקלים והפחות שבפחותים ע"י התחזקות האמונה בהשם יתברך והשגחתו השלמה המגיע מראשית ועד אחרית, שע"י זה נכלל האחרית בראשית כנ"ל".
נמצא על פי דברי רבי נתן, שדווקא ע"י זה האדם שנפל וירד לתחתית המדרגות, שזה נקרא 'סוף כל דרגין', דווקא על ידו כשהוא מתחזק באמונה, הוא כולל את כל העולמות כולם, כי האמונה היא ראשית ואחרית והיא מקשרת את כל העולמות, כי גם אלו הנמצאים בתכלית המעלה ב'ריש כל דרגין' שאלו הם הצדיקים הגדולים במעלה, גם הם צריכים לאמונה הקדושה וגם אצלם עיקר העבודה והקשר איתו יתברך הוא ע"י האמונה, כי השם יתברך לגדולתו אין חקר ואי אפשר להשיג אותו בשום מדרגה, גם לא במעלות ובמדרגות הגבוהות ביותר, אלא ע"י האמונה הקדושה.
כל שכן וכל שכן אלו שנפלו לתחתית המדרגות, שהם בבחינת 'סוף כל דרגין', שהם זקוקים ונצרכים לאמונה הקדושה ודווקא אצלם האמונה מתבטאת ביתר שאת וביתר עוז, כי הם נמצאים בחושך ובריחוק כביכול ממנו יתברך, וכאשר הם מתחזקים ומתקשרים איתו יתברך ומאמינים בו, הם כוללים למעשה את 'ריש כל דרגין' ב'סוף כל דרגין', שזה תכלית כל בריאת העולמות בכלל והעולם הזה בפרט, שנברא בתוקף ההסתרה הגדולה הזאת, הכל כדי שיכירו אותו ויתחזקו באמונה בו יתברך.