מה שאנחנו רואים בעיניים ומרגישים בחוש, לא תמיד זה המציאות האמיתית, אנחנו יכולים לטעות בשפיטת הדברים ובהתייחסות שלנו אל המציאות, על כן אנחנו חייבים להתחבר לצדיקים האמיתיים שהם למעשה נותנים לנו עיניים חדשו”ת כיצד לראות ולהבין את הדברים נכון וכיצד לנהוג בכל מצב. במיוחד רבינו הקדוש, שהוא הצדיק יסוד עולם, שנשלח לדור הזה שנמצא בתכלית ההסתרה והיצר הרע וכח המדמה התגבר על נשמות ישראל כמו שלא היה מעולם, כי זה אנו רואים בחוש שישנם אנשים שאפילו לא יודעים דברים בסיסיים ביהדות ואפילו לא מודעים לקיומו של בורא עולם, כל שכן אלו שנמצאים במחוזות הקדושה וטועים בהבנתם את המציאות ובשפיטת הדברים מחמת התגברות כח המדמה שאינו מבורר בשלמות.
אבל כנגדם מתחדש רבינו בדעת חדשה, בעצות חדשות, הוא נותן לנו עיניים חדשו”ת כיצד להסתכל על המציאות. אם אני מרגיש שאני בירידה ומרחיקים אותי, רבינו אומר לי שהירידה היא תכלית העלייה, שכל ההתרחקות היא כולה התקרבות וזה רק נדמה לי שמרחיקים אותי. אם יש לי מניעות וקשיים, רבינו מגלה לי שזה נועד רק להגביר לי את החשק. אם נופל עלי עצבות חלילה, רבינו מחזק אותי שזה עוד מכשול שעליו אני צריך להתגבר בדרך אל השמחה. אם נראה לי שאין לי הישגים והצלחות, רבינו מסביר לי שהעיקר זה הרצון. אם העולם מחשיב את החכמה, רבינו מייקר את התמימות והפשיטות. אם האדם מוצא בעצמו הרבה רע רבינו יעצים אצלו את הנקודות הטובות.
זה הכח הגדול של רבינו, של הצדיקים האמיתיים, אשר הצליחו לברר את המדמה בשלמות והם מודיעים לכל מי שרוצה לילך בדרכם ולהתקרב אליהם את האמת לאמיתה, איך הקב”ה מסתכל על הדברים ומודד אותם, מה המצב האמיתי שלנו. כנגד תחבולותיו של היצר הרע מתחדש רבינו כנגדו בעצות חדשות, בהנהגות, בצורת הסתכלות חדשה וכמובן בהרבה אמונה, התחזקות ותקווה.
כפי שביארנו לעיל כל העולם כולו נברא בשביל האדם וכל מעלתו של האדם על פני שאר הברואים, שהוא בעל בחירה ויש לו בחירה חופשית לבחור בטוב או ברע ולכלכל את דרכיו. אבל לכאורה נשאלת כאן שאלה גדולה, הרי ידוע שהקב”ה מביט מראשית אחרית והוא צופה כל הדורות ויודע את העתידות והכל גלוי וידוע לפניו, ואם כך אם הקב”ה יודע כבר את העתידות ויודע מה האדם יבחר אז כיצד יש לאדם בחירה, אם כבר מראש הכל כבר צפוי.
אז ראשית אנחנו צריכים לזכור שאצל השם יתברך הכל יכול להיות ואי אפשר להבין ולהשיג בו או ביכולותיו ואין אנחנו יכולים לבחון את הדברים על פי המושגים של שכל האדם, כי השכל שלנו הוא דבר מוגבל ואינו יכול לסבול הפכים, כלומר אי אפשר להבין כיצד יש גם בחירה וגם ידיעה, כיצד ישנה בחירה חופשית והשם יתברך יודע מראש במה נבחר, כי השכל מוגבל בגבולות ההיגיון ובמגבלות שהשם יתברך יצר אותו, אבל אצל הקב”ה אין גבול וסוף לכוחו וליכולותיו ועוד נאמר “כי לא מחשבותי מחשבותיכם” שאין אנחנו יכולים להשיג את עצמותו ומהותו של בורא עולם על פי המושגים שאנחנו מכירים, כי השם יתברך מרומם ונשגב מכל רעיון. כמו כן רבינו הקדוש אומר בפירוש שזה מן הקושיות שאין הזמן יכול לבארם ואסור לכנוס בקושיות אלו, כי אי אפשר להשיגם בעולם המוגבל שלנו.