🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקי אביגיל בת חביבה אביבה ז"ל🕯️️

ההתרחקות כולה התקרבות

כותב רבינו הקדוש, בליקוטי מוהר"ן, תורה מח' תנינא: "כשהאדם נכנס בעבודת השם, אזי הדרך שמראין לו התרחקות, ונדמה לו שמרחיקין אותו מלמעלה, ואין מניחין אותו כלל להיכנס לעבודת השם, ובאמת כל ההתרחקות הוא רק כולו התקרבות". ונשאלת השאלה, מדוע צריך לרחק את האדם, להערים עליו קשיים ומניעות, מדוע לא לקרב אותו בחיבה יתירה, לומר לו ברוך הבא בני היקר, לפתוח לו שערי קדושה.

ובכן ראשית, עלינו להדגיש שלהיכנס בעבודת השם שייך לכל אדם ובכל מדרגה, לא רק לאלו שמתחילים וחוזרים בתשובה. כל פעם שהאדם עולה למדרגה חדשה או שהוא רוצה לקנות איזו הנהגה בקדושה או להשיג בעבודת השם, ישנו תהליך של הרגשת התרחקות, כלומר מניעות קשיים וירידות.

ישנן סיבות רבות לאותה התרחקות שהאדם מרגיש קודם שהוא זוכה להיכנס לעבודת השם, חלקן ידועות לנו, כגון שמשמים רוצים לראות את רצינות כוונותיו של האדם, כמו כן יש את מידת הדין וקטרוג המלאכים שטוענים שהאדם אינו ראוי להיכנס ולעלות מדרגה ואז הוא צריך להוכיח את עצמו באמונה וההתחזקות, תהליך ההתרחקות נועד גם לזכך את האדם ולנקות אותו מ'הבגדים הצואים' קודם שיזכה להכנס לארמון המלך ועוד. אבל רבינו הקדוש דייק  ואמר שההתרחקות עצמה היא התקרבות והסיבות שמנינו לעיל הם רק אמצעים שנצרכים כדי לזכות לאותה התקרבות ולא ההתקרבות בעצמה.

אם כך, אנו רוצים להתמקד בנקודה עמוקה יותר שתסביר מדוע דווקא ההתרחקות היא בעצמה התקרבות. אם היו נותנים לאדם להיכנס מיד בעבודת השם ופותחים לו ישר מדרגות ומעלות חדשות בלא שום קושי ויגיעה, הוא אמנם היה מצליח בכל עבודה ועולה ממעלה למעלה, אבל מה שהיה קורה אצלו שהוא היה מתמלא בגאווה יותר ויותר בכל פעם שהיה מתקדם, אני הצלחתי, אני השגתי, אין גדול ממני, הצלחתי לכבוש את ארמון המלך. ואז למעשה היה קורה תהליך הפוך, הוא היה עובד את עצמו ולא את הקב"ה והשם יתברך היה מתרחק ממנו כי הוא בעל גאווה ואם כך אותה התקרבות מדומה היתה הופכת להתרחקות מהשם.

אולם ברגע שהאדם רוצה להתקרב או להשיג משהו בעבודת השם ולא מצליח, ועוד להיפך הוא יורד ונכשל ומרגיש שמרחקין אותו, אזי ליבו נשבר בקרבו והוא מתמלא בענווה, כמו כן המניעות והקשיים מגבירים בתוכו את החשק והכיסופין שזה תכלית הכל. אז למעשה אותה הרגשת התרחקות היא בעצם התקרבות גדולה להשם, כי הקב"ה שוכן עם ענווים וקרוב לכל אשר כוספים אליו ורוצים אותו באמת. ועל כן מדגיש רבינו שרק נדמה לו שזה התרחקות, אבל באמת זה התקרבות גדולה בעצמה.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

הנוסחה

"כי בצלם אלוקים ברא את האדם". מהו אותו צלם? הרי ידוע שלבורא יתברך אין לו גוף ולא דמות הגוף, אלא מגלים

קרא עוד »
כיסופים

בוודאי יש!

בסיפור המעשה מאבדת בת מלך אנחנו רואים את המשנה למלכות, שיוצא לחפש את הבת מלך האבודה, הוא מחפש ימים ושנים ועובר

קרא עוד »
כיסופים

שמחת המצוות

לאחר שלמדנו מעט על הבסיס והיסוד לשמחה אמיתית בעבודת השם, כעת נרחיב עוד בעניין של שמחת המצוות ונלמד כיצד אפשר להרגיש

קרא עוד »

גבול הקדושה

אורח חיים ג – הלכות ראש השנה – הלכה ד – סעיף ז כי באמת עיקר הקדושה היא בתוך הבית של

קרא עוד »

היכלי התמורות

והנה המעשה הנורא של הבן מלך שנחלף בבן השפחה, שאמר רבינו ז"ל אחר שסיפר מעשה זה שהוא כולו פלא ואין להאריך

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.