🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תולעת יעקב

כאשר האדם ממלא פיו בדיבורי קדושה, אין למעלה מזה, עד שאמרו רבותינו: “כל חפציך לא ישוו בה”. כל חפצי העולם לא משתווים למילה אחת של התורה הקדושה. פירוש הדבר, שגם אם נקבל את כל הזהב ואת כל היהלומים ואת כל דברי הערך שיש על כדור הארץ, אין זה ישווה למילה אחת של תורה ותפילה.

מגלה הזוהר הקדוש, ש”אורייתא מחכמה נפקה”, שהתורה נבעה מחכמתו של הבורא יתברך. כביכול גם ליוצר הבריאה כולה יש ספר והוא הכתיב אותו במעמד הר סיני למשה רבינו, שהיה גדול הנביאים, ועליו נאמר “בכל ביתי נאמן הוא”. לכן כל מילה בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה, מכילה בתוכה קדושה ואורות אין-סופיים המגיעים עד שמי-רום, וכן כל דיבור של תפילה. עד שאמרו רבותינו, שהקב”ה מתאווה לתפילתם של צדיקים, ולוקח כל דיבור ודיבור ושומרם בבית גנזיו.

ועל זה נאמר: “אל תראי תולעת יעקב” אל תראי מאומות העולם, אשר כוחם הוא כוח פיזי, כוחם של ישראל עולה עליהם והוא נמצא בפיהם, מה התולעת שגופה רך אין כוחה אלא בפה והיא יכולה לכרסם ולהפיל אילן גדול, אף ישראל כל כוחם הוא בכוח דיבורי התורה והתפילה.

ועל כן אמר דוד המלך: “ואנוכי תולעת ולא איש”. הפירוש המפורסם משייך את הדבר לענוותנותו של דוד, אך לפי פירושנו מדובר על כוח פיו של דוד, שכידוע ייסד את כל ספר תהילים שכל כולו דיבורים קדושים כגחלי אש, קודש קודשים.

אנו לומדים זאת גם מהמעשה של משה רבינו, שנענש על ‘מי מריבה’ ולא נכנס אל הארץ המובטחת. ידועים פרשנויות רבות למעשה זה שמשה רבינו לא קיים את מצוות השם ובמקום לדבר אל הסלע ולהוציא ממנו מים הכה בו, אך אנו ניקח את הפרשנות הנוגעת לענייננו.

השם יתברך רצה להראות ולהודיע לעם ישראל אודות כוח הדיבור שיש לצדיקים ולכל אחד מישראל, עד שבכוח דיבור פשוט יש בכוחם לשנות את מערכות הטבע ולהוציא מים מן הסלע. על כן הקפיד על משה ואמר “יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני העדה”, כלומר לא האמנתם שבכוח הדיבור שלכם לבד, ביכולתכם לפעול ולשנות את הטבע, כמו שנאמר “צדיק גוזר והשם מקיים”.

ועל כך אומר רבי נתן מברסלב, שעל כל יהודי להאמין בעצמו, שיש לו כוח בדיבורי פיו ובתפילתו לשדד ולשנות את כל מערכות הטבע ואת המציאות כולה. ועוד הוא מוסיף בספרו הקדוש ‘ליקוטי הלכות’ על גודל עוצם כוח הדיבור, שיש לאדם ה’בעל בחירה’, כוח בפיו לעשו”ת מצוות חדשו”ת שלא נצטווה בהן, כגון שאוסר על עצמו דבר בנדר, אזי נאסר עליו המותר באיסור חמור מן התורה, ועיקר הנדר הוא כשמוציאו בפיו. בזה אנו רואים את גודל כוח הדיבור ומבטא השפתיים של האדם, שע”י הדיבור הוא יכול לפרוש את עצמו אפילו מן ההיתר, כמו שנאמר – “נדרים סייג לפרישות” כי באמת עניין הנדרים וכוח הדיבור הוא פליאה נשגבה, בבחינת “איש כי יפליא לנדור נדר” שיש בכוח דיבורי פיו לעשו”ת לעצמו מצוות חדשות, שלא נצטווה בהם מן התורה.

יזכנו הבורא יתברך, שנרבה בדיבורים טובים וקדושים ונזכה שלא תבוא תקלה על ידינו ונשמור דיבורי פינו תמיד ויתקיים בנו הפסוק “ימלא פי תהילתך כל היום תפארתך”.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כיסופים

תורה ותפילה

כדי לישב את הדברים אנו צריכים לדעת שישנן כמה בחינות בלימוד התורה הקדושה וכן בתפילה, כי עיקר החשיבות והמעלה של לימוד

קרא עוד »

ענוה פסולה

אורח חיים א – הלכות תפילין הלכה ו –  סעיף כד כשרוצין לזכות לענוה צריך להזהר מאוד מענוה פסולה, כי ודאי

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!