כותב רבי נתן בליקוטי הלכות, יורה דעה ב’, הלכות נדרים ד’, סעיף י”ד: “עיקר התכלית שבשבילו נברא העולם הוא בחינת ההתקשרות, לכלול תחתונים בעליונים, שזה עיקר שעשועיו יתברך, וזה נעשה ע”י כל מצוות התורה שיסודם אמונה, כי עיקר ההתקשרות והכלליות הוא ע”י אמונה, כי בשכל אי אפשר להבין ולקשר את העולם הגשמי הזה בבורא שהוא מרומם מכל הרוחניות, ואיך שייך להבין שהוא יתברך יקבל תענוג ושעשועים ממעשה התחתונים.
ואת זה האמונה משפיעין בנו הצדיקים, שזוכין להאיר ב’דרי מעלה’, שעדיין לא השיגו כלל בידיעתו יתברך, ולהיפך ב’דרי מטה’ ש’מלא כל הארץ כבודו’, והם ממשיכין אמונה בעולם וכוללים עליונים ותחתונים יחד, מחמת שבעוצם השגתם הם יכולים להראות לגדולים במעלה שאינם יודעים כלל בידיעתו יתברך ולהיפך להראות ל’דרי מטה’ שאדרבא, עדיין השם יתברך איתם ומקבל תענוג גדול ונחת רוח מאיתם אפילו מהנמוכים מאוד.
כי אלו הגדולים במעלה שאינם יכולים לקרב נפשו”ת להשם יתברך, ואפילו כשהם מקרבים נפשו”ת אינם מקרבים אלא רק את הגדולים שהם באיזו מדרגה, אבל את הנמוכים והמונחים בדיוטא התחתונה אינם יכולים לקרב, כל זה נמשך מהדעת שלהם, מחמת שנדמה להם שכבר הם יודעים איזו ידיעה מהשם יתברך וכפי ידיעתם את גדולת השם יתברך אי אפשר לקרב אליו יתברך מרוחק ומגושם כזה, בפרט אם הוא פגום מאוד.
אבל הצדיק הגדול במעלה מאוד מאוד, שהוא בחינת משה, מוסר את נפשו בעד כל אחד מישראל, אפילו בעד הגרוע שבגרועים, אפילו בעד פושעי ישראל, ומשתדל ומתייגע כל ימיו במסירות נפש ומקבל על עצמו ייסורים קשים ומרים כדי לקרב את כולם להשם יתברך, כי הוא הגיע לתכלית הידיעה אשר לא נדע.
ודווקא מחמת זה הוא משיג בהשגתו העצומה, שהשם יתברך מקבל תענוג ושעשועים מכל המדרגות התחתונות ביותר, אדרבא כל מה שהמדרגה נמוכה ביותר, מקבל השם יתברך ממנה שעשועים יותר ויותר כשעולה לפניו איזה נחת רוח משם. כי זה עיקר גדולתו יתברך כשהרחוקים ביותר מתקרבים אליו יתברך, כי הלא לפי גדולת השם יתברך אין שייך אצלו כלל לקבל נחת רוח משום אדם אפילו אם הוא צדיק גדול, רק שבאמת אי אפשר לנו להשיג זאת מאחר שבאמת השם יתברך מקבל תענוג שעשועים ממעשה בני האדם התחתונים דווקא כי בשבילם נברא הכל.
כי זה עיקר שעשועיו, כשמתקשר ‘עלמא תתאה ב’עלמא עילאה’, שזה נעשה ע”י האדם דווקא, על כן כל מה שהמדרגה נמוכה יותר, כשעולה איזה נחת רוח לפניו יתברך משם, זה עיקר שעשועיו ותענוגיו יתברך, ועל כן “במקום שבעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד”, כי הם מעלים ומקשרים כל המדרגות התחתונות בעליונות”.