🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כיסופים

כח המדמה

עד כאן הסברנו על החילוף הראשון שנעשה בעולם, החילוף בין הגוף לנשמה בין העולם הזה לתכלית הנצחית. לכאורה אנחנו יכולים לשאול כאן שאלה גדולה, הרי כל אדם רוצה שיהיה לו טוב ואם כך מהיכן שורש הטעות שאנשים בוחרים ברע ומעדיפים עולם חולף ועובר על עולם נצחי. אך עיקר שורש הטעות הוא מבחינת היכלי התמורות שממירים ומחליפים את הטוב ברע. כלומר עיקר הבחירה של האדם אינה בין הטוב לרע אלא בין הטוב לטוב המדומה.

מכיוון שאנחנו נמצאים בהסתרה כה גדולה, יש כוח ביד היצר הרע להטעות אותנו ולדמות לנו את הרע לטוב, על כן רבינו הקדוש קורא ליצר הרע ‘כוח המדמה’. על כן עיקר כח הבחירה הנכונה של האדם תלוי בבירור המדמה, כי לכאורה אנחנו יכולים לראות אנשים חכמים מאוד ובעלי שכל גדול ואעפ”י כן הם יכולים ליפול בטעות של החילוף הנ”ל, כי עיקר בירור המדמה תלוי בעיקר בהתקרבות לצדיקים אמיתיים שהם ביררו את המדמה בשלמות והם גם מוליכים את כל המקורבים אליהם בדרך הישר.

כי בודאי שהשורש והבסיס לכל דעת אמיתית ונכונה זה לימוד התורה הקדושה, אבל גם אלו שנמצאים במחוזות הקדושה ולומדים תורה ומקיימים את המצוות ולכאורה הם יודעים בבירור מה טוב ומה רע, מה צריך לעשו”ת ולקיים ומה צריך להתרחק ממנו. גם אצלם יכול להיות חילוף בין העיקר לטפל בין המציאות האמיתית למציאות המדומה.

לדוגמא, רוב בני העולם מודדים את מדרגת האדם ע”פ החכמה שיש לו או על פי ההישגים שהשיג, אבל אצל השם יתברך הדברים אינם נמדדים ע”פ הישגים ותוצאות, אלא ע”פ הכוונה, המאמץ וכוונת הלב. כמו שרבינו הקדוש מדגיש ואומר, שאפילו נקודה קטנה, היא יקרה וחשובה מאוד בעיני השם יתברך, כי יכול מאוד להיות שהאדם יהיה בעל מעשים גדולים והישגים אך יהיה מלא בגאווה ואם כך איך אפשר למדוד את האדם על פי מעשיו בלבד, ולהיפך האדם יכול להרגיש בירידה גדולה ובשפל המדרגה אבל הוא בלב נשבר, ברצונות ובכיסופין ואם כך יכול מאוד להיות שהוא קרוב יותר להשם יתברך ומעלתו גבוהה.

אם כך, עיקר הבירור המדמה ועיקר הקניה של הדעת דקדושה והשכל הנכון, תלויה בהתקרבות לצדיקים האמיתיים, ועל זה צעק רבינו “את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם” בודאי שרבינו לא התכוון רק לאלו הפחותים במעלה, שרחוקים מתורה ומצוות, כי זה לא מה שרבינו בא לחדש, הרי כל התורה הקדושה וכל הצדיקים מימות עולם מדברים מזה שהעולם הזה הוא הבל הבלים ומטעה אותנו ביותר, אלא עיקר הבירור שרבינו בא לעשו”ת בעולם, זה בדעת התורנית ובעבודת השם של האדם, כי בודאי התורה הקדושה וההלכה נותנים לאדם דעת כיצד להתנהל בחיים, אבל בעבודת השם הפנימית, בהתיחסות של האדם למציאות ולמה שעובר עליו, בתיקון האמיתי של האדם, את הדעת הזאת אנחנו חייבים לקבל מהצדיק הגדול במעלה של הדורות הללו, שהוא נותן לנו עיניים חדשו”ת כיצד להסתכל על המציאות, עצות נכונות, דעת אמיתית ומבוררת ומגלה לנו את רצון השם האמיתי והפנימי ועיקר עבודת האדם בדורות הללו.

עיקר ההתקרבות לרבינו הקדוש תלויה בפשיטות ובתמימות שהאדם יבטל את שכלו בפני השכל של הצדיק, על כן גם זכה רבי נתן יותר מכל התלמידים של רבינו, אע”פ שהיו תלמידים גדולים וצדיקים ממנו, עיקר הזכייה שלו הייתה כי הוא התבטל בביטול גמור לצדיק האמת והשליך את ידיעותיו ושכלו לגמרי, רק כל דבר שלימד אותו רבינו זה היה שכל חדש בשבילו. נמצא, שעיקר העצה להינצל מן החילוף הנ”ל הוא קניית דעת נכונה ובירור המדמה, שזה נעשה כמובן ע”י לימוד התורה הקדושה, תפילה, והתקשרות לצדיקים. כי עיקר הבלבול והחילוף שמטעה את רוב בני העולם, הוא מסיבת המדמה כפי שכתבנו לעיל,

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כיסופים
קדושת המחשבה

ליבי חלל בקרבי

ידוע שהלב מחולק לשתי מדורים, חציו השמאלי של הלב הוא משכן הנפש הבהמית וחציו הימני הוא משכן הנפש האלוקית. כאשר

קרא עוד »
דברי חיזוק

נקודה טובה

אחת התורות החשובות של רבינו היא תורת אזמרה, שהיא חיפוש ומציאת הנקודה הטובה שיש בכל אחד מאיתנו וגם באחרים. כותב

קרא עוד »
כיסופים
הנקודה הקדושה

מאבדת בת מלך

במעשה ‘מאבדת בת מלך’ בסיפורי מעשיות של רבינו הקדוש, מתואר תהליך החיפוש של המשנה למלכות אחר הבת מלך האבודה. הבת

קרא עוד »
כיסופים
פשיטות ותמימות

להשליך החכמות

נמצא על פי דברי רבי נתן שכל מה שזוכה האדם לדעת ולהכיר יותר בגדולתו יתברך, הוא צריך להמשיך בכל פעם

קרא עוד »
אורח חיים ג

גבול הקדושה

אורח חיים ג – הלכות ראש השנה – הלכה ד – סעיף ז כי באמת עיקר הקדושה היא בתוך הבית

קרא עוד »
כיסופים
החילוף

מניעות המוח

כותב רבי נתן, בהלכות ברכת הריח ה’, וזה לשונו: “באמת עיקר כל המניעות הם מניעות המוח, כי עיקר המניעה שיש

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.