🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אחוז בכסא כבודי

חושן ומשפט א- הלכות גביית חוב ה- סעיף יח
וזה בחינת “משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים ונביאים מסרוה לאנשי
כנסת הגדולה” כי זה ידוע במדרשים ובכל הספרים, מגודל קטרוג המלאכים על קבלת התורה, שאמרו
“מה אדיר שמך בכל הארץ, אשר תנה הודך על השמים וכו'” וכן בבריאת אדם הראשון קטרגו מאוד ואמרו
“מה אנוש כי תזכרנו וכו'” וכל זה הוא בחינת מה שאמר רבינו ז”ל בתחילת התורה הזאת, שהמלאכים
מתקנאים ומתגרים מאוד באדם שנברא שיהיה לו ממשלה עליהם.
כי מגודל הקנאה קטרגו על בריאתו ואחר כך קטרגו על משה כשרצה לקבל את התורה. וכן בכל אדם
ובכל זמן הם מקטרגים ומתגרים בכל אחד, בפרט במי שרוצה לכנוס בעבודת השם, להתנדב אליו יתברך,
שע”י זה יכול לבוא לזה התכלית שבשבילו נברא, שיהיה לו ממשלה עליהם, הם מתגרים ומתקנאים בו
מאוד ורוצים להפילו ח”ו, וכל מה שחותר יותר להתקרב להשם יתברך, הם מתגרים בו ביותר.
ומזה באים כל הנפילות וההתרחקות של רוב בני אדם, בפרט בדורות הללו ב’עקבות משיחא’, כי כל הכח
של היצר הרע וחיילותיו, שמתגרים על כל אדם באיזה בחינה שהיא, הכל נמשך מקטרוג המלאכים הנ”ל.
ומי שהוא איש חיל ורוצה לחוס על חייו ותכליתו הנצחית, הוא מתגבר כארי ועז כנמר בכל פעם ואינו מניח
עצמו ליפול בכל פעם.
אבל עיקר ההתגברות הוא ע”י כל מה שנאמר בתורה הנ”ל, דהיינו שיאחז את עצמו בכסא הכבוד, שהוא
שרשי נשמות ישראל, שזה בחינת “מאחז פני כסא וכו'” הנאמר במשה כשקטרגו עליו המלאכים בשעת
קבלת התורה. ולזכות לזה צריכים לכל התיקונים הנאמרים שם, דהיינו לתקן היראה שבלב ע”י תיקון
השלש מידות, שהם תאוות אכילה ומשגל וממון, שנתתקנים ע”י שמקבלים כראוי השלש רגלים וכו’, וע”י
זה זוכים להשפעת נבואה וע”י השפעת נבואה זוכים לתפילה וכו’, עד שזוכים לאחוז בכסא הכבוד וע”י זה
יכולים לעשות ראש השנה ולדון הכל לכף זכות.
והנה לכאורה קשה להבין העצה שכתובה בתורה הזאת, לעמוד כנגד קטרוג המלאכים ע”י שיאחז עצמו
בכסא הכבוד, כי הלא זה בעצמו קשה עלינו מאוד ביותר, ובפרט שבאמת כל התגרות המלאכים, שמשם
נשתלשל כל כוחות היצר הרע וחיילותיו, הוא בעניין התאוות הנ”ל, שהם תאוות ממון ומשגל ואכילה, שהם
בחינת שלש מיני חושך. ובפרט גודל ההתגרות על התפילה, כידוע ריבוי הבלבולים מאוד בשעת התפילה,
ואם כן מאין יבוא עזרנו לעמוד כנגד קטרוג המלאכים שמהם כח היצר הרע, שכורה שחת בכל עת על כל
אדם להפילו ולהורידו מאוד ח”ו.
על כן באמת אין לנו על מי להישען כי אם על אבינו שבשמים ועל כח הצדיק האמת שממשיך חידושי תורה
בכל עת, חידושים אמתיים המביאים לידי מעשה, שזה בחינת קבלת התורה בכל דור בכל שנה ושנה
כידוע.
כי זה הצדיק הוא בחינת משה, שהוא עיקר כלל קבלת התורה בכל דור, שהוא כבר ניצח המלחמה וזכה
לשבר כל התאוות הנ”ל וכו’, עד שזכה לכל התיקונים הנ”ל עד שזכה לאחוז עצמו בכסא הכבוד ולעשות
ראש השנה, שע”י זה ניצול מקנאת המלאכים, עד שגברה ידו וחטף התורה לידו והורידה למטה ומסרה
לישראל, ומגודל כוחו העצום הוא מתגבר עד שיכול להציל את כל אחד ואחד מישראל הרוצה להתקרב
אליו באמת, להצילו מקנאת המלאכים לבל יפילו אותו בשום אופן בעולם. וזה ע”י שיכול לעשות ראש
השנה ולדון את הכל לכף זכות בחסד נפלא, ע”י שיודע מקום כל אחד ואחד, כי הוא בבחינת “מקומו של
עולם וכו'”.
וע”י זה הוא מכניס את כל אחד לכף זכות באמת ומוצא נקודות טובות בכל מידה ובכל תיקון מהתיקונים
הנ”ל, אפילו בגרוע שבגרועים, עד שיכול לזכות גם אותו לכל התיקונים הנ”ל, עד שיזכה לפי בחינתו
לאחוז עצמו בכסא הכבוד, עד שלא יוכלו להפילו בשום אופן, כי הצדיק האמת לוחם בעדו מלחמת השם.
וזה בחינת “משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע” שאנו עוסקים במסכתא הקדושה הזאת בימי
הספירה, שבין פסח לעצרת, שאנו מכינים עצמינו לקבלת התורה בשבועות בכל שנה ושנה. דהיינו לזכות
מעתה לקבל התורה מחדש באופן שנזכה לקיימה שזה העיקר, כי לא המדרש העיקר אלא המעשה.

ועל כן התחיל התנא “משה קיבל תורה מסיני” דוקא, כי סיני הוא בחינת ענוה ושפלות, כמו שאמרו רז”ל,
שבשביל זה ניתנה התורה בהר סיני מפני שהוא הר נמוך, להורות שאי אפשר לזכות לקבלת התורה, כי
אם ע”י ענוה ושפלות, כמו משה רבינו ע”ה. כי ע”י ענוה אמתית, שהוא בחינת אין ממש, הוא דוקא יכול
לעלות ולהיכלל בבחינת ‘מקומו של עולם’ שהוא בחינת ‘למעלה מן המקום’ ששם דוקא יודעים מקום של
כל אחד ואחד ויכולים לזכות את כל אחד.
ועל כן מכל המעלות והקדושות של משה רבינו ע”ה, אדון כל הנביאים והחכמים, לא שבחה התורה אותו
כי אם במעלת הענווה, כמו שנאמר “והאיש משה עניו מאוד וכו'” כי זה העיקר שע”י זה דוקא זכה לקבלת
התורה ולמוסרה לישראל.
כי עיקר קבלת התורה שזכה משה, היה הגבורה והמלחמה, שיקבלה באופן שיוכל למוסרה ליהושע
תלמידו, שיוכל למוסרה לישראל מדור לדור לעולם. כי על משה בעצמו לא היו המלאכים מקטרגים כל כך,
כי ידעו גודל קדושתו העצומה, שכבר ניצח ושיבר היצר הרע בתכלית, אך כל עיקר קטרוגם היה על שרצה
משה לקבל את התורה ולמוסרה ליהושע תלמידו, שתהיה נמשכת לישראל לדורות עולם.
ועל זה סברו שיש להם כח לקטרג, מחמת שראו שאין מעשי הדורות עולים יפה, ועל כן סברו שיכולים
לקטרג כמו שקטרגו על בריאת אדם הראשון מחמת שראו שסופו לחטוא. ואף על פי שעכשיו כבר ראו
מעשה השם, שהשם יתברך גמר כרצונו וכבר היו בעולם האבות, אברהם יצחק ויעקב והשבטים
הקדושים, עד שיצא אור נפלא כזה שהוא משה רבינו, שהתגבר וניצח המלחמה כראוי. אף על פי כן
קטרגו על מה שרוצה למוסרה לישראל לדורות, כי ראו שעתידים לחטוא באותו הדור, מכל שכן בדורות
האחרים בפרט בסוף הדורות.
אבל משה רבינו בעוצם כוחו, לא די שהתגבר עליהם וקיבל את התורה, אף גם קבלה בכח כזה עד שיוכל
למוסרה ליהושע תלמידו, שיוכל להמשיכה מדור לדור לעולם. וכל זה זכה ע”י שקיבלה מסיני, שהוא
בחינת שפלות אמתי, שע”י זה נכללים בבחינת מקומו של עולם ויכולים להטות כלפי חסד ולזכות את כל
אחד ואחד לפי מקומו, שע”י זה יכולים להציל אפילו את הגרוע שבגרועים מקטרוג המלאכים, עד שגם
הוא יזכה לבחינת קבלת התורה ולהמשיכה לדורות.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

הממוצע המחבר

כח הדמיון הוא למעשה הממוצע המחבר בין החלק הרוחני שבאדם לבין החלק הגשמי שבו. הנשמה שבאה מעולמות עליונים מקבלת נתונים ותרגום

קרא עוד »

כבוד השם

עיקר האדם נברא בשביל להכיר שמו יתברך, שבשביל זה נבראה כל הבריאה כולה מראש ועד סוף למען ספר שמו בכל הארץ,

קרא עוד »

עצה שלימה

אורח חיים ג – הלכות סוכה – הלכה ז – סעיף ב עיקר תיקון התשובה הוא ע”י תיקון שלימות העיצה כי

קרא עוד »

אהבה ויראה

אומר הנביא: “ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו, ישראל לא ידע, עמי לא התבונן”. חוסר הידיעה בהשם יתברך נובעת- מ”עמי לא

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!