מה היא אותה תכלית נעלמת שאותה רצה הקב”ה להשיג כביכול עד שהיה שווה לו לברוא את האדם אף על פי שידע שיקלקל ונתן לו גם אפשרות לשוב בתשובה? כי אם נאמר שהתשובה תגרום לאדם רק לתקן את החטא וזהו, אם כך אל תוריד את האדם לזה העולם ואל תברא אותו, כי מה העניין והטעם להקים בריאה נפלאה וגדולה כל כך עם האדם שהוא תכלית הבריאה, שיעברו כל כך הרבה שנים שבהם יקלקלו בני האדם ואחר כך יתקנו ולבסוף יחזירו את המצב לקדמותו כמו שהיה בתחילה.
אלא שחייב לומר שאחר הקלקול והתיקון, העולם כולו והאדם בפרט יגיעו למעלות עליונות וגדולות יותר ממה שבתחילה ועל כן היה כדאי להשם יתברך לברוא את העולם והאדם מלכתחילה.
כדי להבין זאת לעומק אנו צריכים להביא את דברי הזוהר הקדוש שאומר שהקב”ה ברא את העולם “בגין דישתמודעין לה” כדי שיכירו אותו יתברך. כמובן שישנן עוד סיבות לבריאת העולם שחלקן ידועות לנו וחלקן לא, אבל עיקר העניין שלשמו ברא השם יתברך את כל העולמות כולם, הוא בשביל שיכירו אותו יתברך ויתגלה כבוד מלכותו ומידותיו יתברך, ועל מי יתגלו מידותיו יתברך, שהם החסד והרחמים הגדולים, אם לא על אלו שחטאו ונפלו ועברו על רצונו, דווקא עליהם יתגלו הרחמים הגדולים, דווקא עליהם תתגלה מידת הארך אפיים של השם יתברך שהוא מאריך להם אף, דווקא עליהם מתגלה החסד הגדול של הקב”ה, שאף על פי שבני אדם מורדים בו ועוברים על רצונו הוא מיטיב איתם, מרחם ומצפה להם. נמצא שדווקא ע”י אלו שקלקלו ופגמו ועברו על רצונו מתגלים הרחמים והחסד של האין סוף ברוך הוא.
אבל כמובן שאין זה העיקר, אלא העיקר שבסופו של דבר האדם יעשה גם תשובה, אבל תשובה כזאת שתביא אותו למעלה עליונה יותר מאשר הוא היה בתחילה, מכיוון שכעת לאחר שירד וקלקל, כעת הוא מכיר טוב יותר את גדולת השם יתברך ועוצם רחמיו וחסדיו הגדולים, שהוא מרחם ומאריך אפו אף בעוצם שיפלותו והתשובה והעבודה שהאדם עושה הם גדולים ונעלים יותר.
את העניין הזה אנחנו יכולים לראות במעמד הר סיני, כאשר ישראל חטאו בעגל, דווקא אז התגלו שלוש עשרה מידות של רחמים, ‘השם השם אל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת נוצר חסד לאלפים נושא עוון ופשע וחטא ונקה’. וזה נעשה ע”י משה רבינו, שהוא בחינת צדיק האמת שבכל דור ודור, שמגלה רחמים וחסדים גבוהים יותר בכל פעם כפי ירידת הדור וקלקולם. על כן עיקר התיקון והעלייה הוא ע”י התקשרות לצדיקים הללו, שבודאי כל מי שמתחבר אליהם והולך בדרכם ובעצותיהם יוכלו להעלותו ולתקנו ולהביאו אל תכליתו הנצחי.