🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ענוה פסולה

אורח חיים א – הלכות תפילין הלכה ו –  סעיף כד

כשרוצין לזכות לענוה צריך להזהר מאוד מענוה פסולה, כי ודאי צריך האדם עניו בתכלית הענוה להיות אין ממש כנגד גדלות הבורא יתברך וכנגד כל אדם, אך אף על פי כן צריך להיות חזק ואמיץ מאוד לבלי להניח ולהפיל עצמו בשום דבר, רק ידע מכוחו הבא מהשם יתברך ומחשיבות מעשיו. כי בודאי קל מאוד ליפול לענוה פסולה שיאמר האדם מי אני ומה חיי ומה כוחי לעסוק בעבודת השם ויפול בדעתו עקב חטאיו וגריעת מעשיו. וזה בחינת מחצית השקל תרומה להשם, שנתקשה משה איך יכולין לזכות את כל ישראל לבא לידי ענוה אמיתית ואף על פי כן יהיה כל אחד חזק ואמיץ מאוד בעזות דקדושה. וזה בחינת מה שאמר לו השם יתברך “העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט” דהיינו שיזהר כל אדם שלא יבא לידי גאות מחמת שהוא עשיר בכספו מעשיו או בתורתו. כי דרך העשיר להתגאות וכמו שנאמר “אל יתהלל חכם בחכמתו גיבור בגבורתו ועשיר בעושרו” נמצא שהעשירות החכמה והגבורה הם מהדברים המביאים לידי גאוה. ואילו הדלות והעניות הוא בחינת ענוה כמו שאמר דוד המלך “כי עני ואביון אנוכי”. ועל כן העשיר צריך להזהר מבחינת גאוה ולא ירבה את עצמו אלא ימעיט ויהיה בענוה ואילו העני צריך להזהר לא להיות בענוה פסולה ולא להמעיט את עצמו.

וזה עיקר מצות צדקה שצריך העשיר לרחם על העני ולהשתתף בצערו וליתן לו די מחסורו וזה בחינת ענוה בשלימות, כי זה העשיר שאינו נותן צדקה זה מחמת גסותו שאינו נותן דעתו כלל על דחקות העני ועל ריבו עשירותו ואינו משים אל ליבו כלל מדוע מגיע לו כל כך עשירות. כי אם היה משים לב לזה באמת בודאי היה נותן לו בלב שלם אך מחמת גאותו אינו שם ליבו ונדמה לו כי מגיע לו כל מה שיש לו ואף חפץ ביותר ועל כן על ידי הצדקה זוכים לענוה. וגם הענוה של העני אינה בשלימות כי מחמת גודל עניותו בא לידי ענוה פסולה שהוא נבזה ועצל ואין בכוחו לעשות מאומה. אבל על ידי זה שהעשיר משפיע לו נדבת ליבו ומחה אותו ע”י זה מגביה את העני ומרים אותו מבחינת מוחין דקטנות שהיא ענוה פסולה.

נמצא שעיקר מעלת הצדקה שמביאה לידי ברור שהעשיר לא ירבה ולא יתפס לגדלות רק ינהג בענוה והעני לא ימעיט שלא ימעיט בכוחו וידע מחשיבותו.

 

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כח מעשיו

וזה בחינת קדושת בית הכנסת, כי עיקר קדושת בית הכנסת נמשך מקדושת ארץ ישראל ששם עיקר עליית התפילה, כמו שנאמר “והתפללו

קרא עוד »

הלומד מכל אדם

  הלכות נטילת ידיים – הלכה ו –  אורח חיים ב – סעיף בן זומא אומר בפרקי אבות “איזהו החכם הלומד

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.