🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כיסופים

לבחור נכון

שורש כל הבחירה של האדם נמצא ברצון והדבר שמשפיע ביותר על הרצון הוא הדעת והאמונה, האדם בוחר במה שהוא מאמין או יודע שטוב לו, משתלם לו או מענג אותו, על כן כדי שהאדם יוכל לבחור בצורה נכונה הוא צריך גם דעת ישרה ואמונה אמיתית, ובזה יכולים לטעות גם אנשים חכמים וגדולים במעלה, כי אומר רבינו ש”העולם הזה מטעה אותנו לגמרי”, כלומר שלאדם נדמה שהוא יודע את האמת ואת הדרך הטובה לו, אבל כח ההטעיה של העולם הוא גדול מאוד, כי זה אנו רואים בחוש, כמה בני אדם משקיעים את חייהם בהבל ובריק ומאומה לא ישאו בידם. על כן כדי שהאדם יצליח להתגבר על הטעיות העולם הזה הוא צריך להתייגע בלימוד התורה הקדושה, לדעת את ההלכה ואת האסור והמותר, כמו כן להאמין בדברים האמיתיים והנצחיים ולהאמין בצדיקים הגדולים של ישראל שמורים לנו את הדרך.

עיקר העבודה של האדם הוא לברר ולתקן את כוח המדמה, שהוא הכוח המקשר בין המציאות לנשמה הקדושה, כי עיקר הטעויות של בני העולם שרודפים אחרי הבל נפסד, הכל הוא מחמת שלא ביררו את כח המדמה ששם נמצא עיקר הניסיון והבחירה של כל אדם.

כדי להבין מה הוא בעצם כח המדמה שנמצא באדם, נביא את דברי רבי נתן בליקוטי הלכות, אורח חיים ב, הלכות ברכת הריח צ’, וזה לשונו: “דע כי כח המדמה הוא בחינת ממוצע בין הגשמיות לרוחניות, בין הגוף לנפש. כי כח המדמה הוא תכלית הרוחניות של כל הגשמיים והוא תכלית הגשמיות של כל הרוחניים, ועל כן הוא בחינת הממוצע שמחבר בין הגשמיות לרוחניות. כי כח המדמה הוא כח המצייר את כל הדברים במוח, כי את כל הדברים הגשמיים שבעולם אנו מציירים במוח, כתבניתם ודמותם ממש, ע”י כח המדמה, כי כח השכל האמיתי והפנימי רחוק ונעלם מאוד מכל מיני גשמיות, רק עיקר הציור הוא ע”י כח המדמה, וזה הציור הוא תכלית הרוחניות של אותו הדבר, אבל כנגד הדעת והשכל, זה הציור הוא בחינת תכלית הגשמיות, כי מאחר שאנו מעלין ומציירים דבר גשמי במוח ומציירין ציורו לבד, בלי שום גשמיות, אזי הוא תכלית הרוחניות של אותו דבר גשמי, אך עדיין הוא גשמי לעומת הדעת והשכל שהם כלים רוחניים.

נמצא שכח המדמה הוא הממוצע המחבר בין הגשמי לרוחני, ורק ע”י כח זה יכולין להודיע לנשמה ולשכל את כל ענייני הגשמיות של העולם הזה, על כן עיקר הניסיון והבחירה של כל אדם הוא בכח המדמה, ששם עיקר אחיזת עץ הדעת טוב ורע. כי עצם השכל והנשמה הם גבוהים אפילו ממלאך ורחוקים בוודאי מכל חטא ומכל תאווה ומכל גשמיות העולם הזה, ולהיפך, גוף החומר הוא בחינת הבהמה שאין לה שום בחירה ואין לה כח להטות משום תאווה, אך עיקר הניסיון והבחירה הוא רק מחמת חיבור הנפש והגוף יחד ועיקר החיבור הוא ע”י בחינת כח המדמה שבאדם, שיש לו כח לנטות לכאן או לכאן.

וכל תכלית האדם הוא לברר את המדמה ולזכות לאמונה שלימה ואז יוכל ויזכה לעלות דרך המדמה אל עצם השכל הפנימי שהוא הנשמה, ועל ידי זה יזכה לרוב טוב הצפון עין לא ראתה, ולהיפך כל הנפילות והירידות של כל הרחוקים שנתרחקו מהשם יתברך, הכל הוא ע”י שלא בררו המדמה ונפלו לדמיונות של שקר, כי לא התקרבו לצדיקים האמיתיים וסמכו על דעת עצמם וע”י זה נאבדו ונטרדו מן העולם, כי אין מי שיזכה לשכל אמתי ומבורר רק הצדיקים האמיתיים, ומי שזוכה להתקרב אליהם ולהשליך שכלו ולהאמין בכל דבריהם באמונה שלימה, על ידם יזכה לברור המדמה שזה עיקר האמונה”.

רבי נתן מדגיש שעיקר הניסיון והבחירה של האדם  תלוי בכח המדמה, שהוא למעשה הכח המקשר בין הגשמיות והרוחניות, בין ענייני העולם הזה וכל מה שהוא משדר לנו, לבין התכלית הנצחית ולמה שהתורה הקדושה והצדיקים האמתיים מלמדים אותנו. על כן עיקר העצה להינצל מהטעות וההטעיה של זה העולם הוא להתקרב לצדיקים האמיתיים הגדולים במעלה, שהם למעשה ביררו את כח המדמה בשלמות והם גם מלמדים את כל המקורבים אליהם וההולכים בדרכם כיצד להסתכל נכון על המציאות וכיצד לשפוט את הדברים, כי אפילו בתורה הקדושה אפשר לטעות כמו שכתוב “זכה נעשית לו סם חיים לא זכה וכו'” כי כח המדמה נמצא בכל אדם ובכל מדרגה וקשה מאוד לברר אותו בשלמות, כי כל ענייני העולם הזה הם רחוקים בתכלית מעצם השכל והנשמה שהם גבוהים ונשגבים ונמצאים במושגים אחרים מאשר אנחנו מכירים, רק הכח המדמה שהוא למעשה המקשר ביניהם נותן אחיזה בין הגשמיות לרוחניות. על כן עיקר הברור של המדמה תלוי בעצם בעבודה נכונה, בקדושה, בלימוד התורה ובהתקרבות לצדיקים הגדולים במעלה שבררו לנו את הדרך בשלמות.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

המימד הנוסף

סוד הקשר

לאחר שהתוועדנו אל המשדר רב העוצמה, הקיים בתוכנו, שהוא למעשה נקודת אלוקות, הקיימת בכל אדם מישראל, ואיתה הוא מחובר אל

קרא עוד »

ענוה פסולה

אורח חיים א – הלכות תפילין הלכה ו –  סעיף כד כשרוצין לזכות לענוה צריך להזהר מאוד מענוה פסולה, כי

קרא עוד »
התבוננות

אהבה ויראה

אומר הנביא: “ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו, ישראל לא ידע, עמי לא התבונן”. חוסר הידיעה בהשם יתברך נובעת- מ”עמי

קרא עוד »
כיסופים
להרבות בכבוד המקום

תכלית העליה

כמו כן עיקר הנפילה של האדם כאשר הוא נמצא במקומות הנמוכים, יכול לנבוע גם כן מגאווה, מכיוון שהוא אינו משלים

קרא עוד »
כיסופים
שמחת המצוות

מילי דשטותא

ישנן עוד עצות וסגולות רבות לשמחה שרבינו מלמד אותנו בתורותיו הקדושו”ת ובסיפורי מעשיות, כיצד להיות בשמחה בכל מצב, כי רבינו

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!