🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מדרגות האמונה

ראשית, עלינו לדעת, שהאמונה עוסקת בשלושה חלקים עיקריים, שהם שונים זה מזה, קשורים זה בזה ובסופו של דבר אחד הם, ואלו הם – האמונה בהשם, אמונת חכמים, ואמונה בעצמי.

התחלנו לדבר בשני הפרקים הקודמים על האמונה הכללית והיסודית, שהיא האמונה בבורא יתברך. בפרק זה נעסוק בדרכים ובעבודה שעלינו ללמוד ולבצע כדי להתקדם, לפעול ולהשיג את זאת האמונה.

הכלל שעלינו להבין הוא, שהאמונה היא בדבר שאין אנו משיגים בשכל, כי אם אני יודע את אותו הדבר, מה שייך להאמין בו. כלומר האמונה היא בדבר שאין אנו יודעים אותו בביטחון מלא, רק מתנוצץ בלבנו אור האמת של אותו הדבר.

רבי נחמן מברסלב מגלה לנו סוד ויסוד נפלא וכך הוא אומר: שבתחילה צריך האדם להאמין בדבר מסוים, וכאשר יזכה להיות חזק באמונתו באותו הנושא, יזכה להבין אותו גם בשכל. כלומר שעל-ידי התמקדות בכח האמונה, שהוא כח המקיף לאדם, יוכל להכניס כח זה אל השכל ולהבין אותו בחכמה, בינה ודעת.

ועל-כן אומר רבי נחמן: ש”עיקר היהדות זה תמימות ופשיטות וחכמות אין צריכין כלל”. כאשר האדם מתחיל לפעול בכח האמונה ומקיים הכל בתמימות והולך בדרך הישר בפשיטות, הרי שממילא יזכה גם לשכל ולחכמה אמיתית. לא כן האדם ההולך אחר שכלו ונשען רק עליו- הרי אדם זה יכול לטעות, ליפול ולהגיע לדרכים נבוכות.

לאמונה יש מדרגות עד-אין סוף וכמו שאמרנו, היא מקיפה לאדם. כדי שנוכל לקנות ולעלות במדרגות האמונה, עלינו להוכיח ולהתנסות במעשים בפועל ולחיות את האמונה. אדם יכול להגיד שהוא מאמין, ללמוד על אמונה ואפילו להיות בטוח באמונתו, אך למעשה הכל יכול להישאר חיצוני, את האמונה צריך לרכוש ולהוכיח במעשים בניסיונות, במעברי החיים ובהתנהגות האדם, האמונה נרכשת אט אט וכל קניין שזכינו להשיג מהאמונה הקדושה, זה נשאר שלנו לנצח.

הדרך הראשונה להשיג ולרכוש את האמונה, היא כמובן ע”י הדעת והלימוד, על האדם להכין כלים נכונים בחכמה, בבינה ובדעת, כדי שאיתם יוכל להשיג את האמונה. לימוד ספרי אמונה, מוסר, סיפורי צדיקים ולימוד התורה הקדושה, יחזקו באדם את יסודות האמונה ויתנו לו דעת והשקפה נכונה. אך תמיד יש לזכור, שהאמונה עצמה נרכשת רק ע”י מעשים וקיום הלימוד בחיים עצמם.

הדרך השנייה להשגת אמונה היא דרך ההתבוננות- שיתבונן האדם בעיני שכלו על פלאי הבריאה ועל החכמה והכח האין-סופיים הנסוכים בה, יתבונן על האדם עצמו, על כל המערכת הפנימית המחייה אותו והמערכת החיצונית המקיפה ומשלימה אותו, כאשר ירבה לעסוק בזה בודאי יבין ויאמין שיש כח אין-סופי גדול ומופלא שמקיים ומחייה את הכל.

הדרך השלישית, שבה האדם קונה ומשיג את האמונה, היא דרך החיים עצמם, המעברים שהוא עובר, הניסיונות, התקלות בהשגחה פרטית, ניסים, העליות והירידות. אם ישים האדם דברים אלו על ליבו היטב, יתבונן בהם ולא יחלוף מעליהם, יראה יד מכוונת בכל שדרות חייו.

כאשר עולה האדם במדרגות האמונה ומשקיע בה את כל חיותו ומרצו, הרי כתוצאה מכך מתחזקת אצלו מידת הבטחון בהשם יתברך, וממידת הבטחון מגיעות כל אותן השפעות טובות, שאליהן אנו שואפים- אני יכול להיות רגוע יותר, פחות לחוץ, מכיוון שאני מאמין ויודע שהשם יתברך מנהל ומנווט את חיי, אני יכול להיות פחות מפוחד, כי אני מושגח ע”י אבי שבשמיים, גם השמחה היא תולדה של האמונה והביטחון, כי אני מאמין שהכל לטובה והכל נועד להביא אותי אל התיקון ואל התכלית הנצחית, גם הפרנסה היא מידו יתברך ועל כן אין אני מודאג ומבוהל אחר הממון. ועל זה אמר דוד המלך: “אם תחנה עלי מחנה, אם תקום עלי מלחמה, בזאת אני בוטח”, שכל בטחונו ותקוותו היה באמונה הקדושה, כי בודאי יוכל לעבור על הכל, מאחר שהוא חזק באמונה בהשם יתברך.

כך גם בכל אחד ואחד, אם הוא חזק באמונה בהשם יתברך, בודאי יוכל לעבור ולנצח את כל מהמורות החיים ולהגיע לשקט פנימי, לשלום ולשמחה. כי גם אם יעבור האדם את כל הקורסים למודעות עצמית ויקרא את כל הספרים המבטיחים לו אושר ושלמות, כל עוד לא יהיה מחובר לאמונה האמיתית, כל עוד לא ילמד על בשרו, שהכל נכון וברור ושריר וקיים והמציאות האמיתית שמנהלת ומהווה את חיינו היא המציאות הרוחנית, שהוא הבורא יתברך, לעולם לא יוכל להגיע אל היעד ואל התיקון הפנימי.

וזה עיקר האמונה, כותב רבי נתן מברסלב: “לדעת ולהאמין כי מלכותו בכל משלה, שהוא יתברך מושל ומולך בכל, מרום כל דרגין עד סוף כל דרגין, עד הדיוטא התחתונה, ועל כן אומרים בכל הברכות בראש השנה “מלוך על כל העולם כולו” כי זה עיקר עבודת האדם, לגלות מלכותו אשר מולכת בכל, שהן הן גבורותיו ונוראותיו, שברא יש מאין מוחלט והכל בשביל לגלות מלכותו, ע”י שהאדם יאמין באמת ויבטל עצמו עם כל העולם התלוי בו, ויקשר תמיד אלוקותו במחשבתו, שזה עיקר השלמות והמילוי וקיום העולם, בחינת “להשם הארץ ומלואה”. וכמו שצריכים להאמין במציאותו יתברך כן צריכים להאמין שהוא הבורא, הוא היוצר, הוא המנהיג, מלך, שליט ומושל ומשגיח על כל דבר מראש ועד סוף, כמו שנאמר “וידעת היום והשבות אל לבבך כי השם הוא האלוקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד”- ישתבח שמו לעד.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כיסופים

מעשה מבעל תפילה

בסיפור המעשה מבעל תפילה, מספר לנו רבינו על הטעות והמבוכה ששוררים בעולם עקב שבירת הכלים ונפילת הניצוצות, כאשר בני האדם נחלקו

קרא עוד »

נקיון וצמיחה פנימית

לאחר שהבנו את כוחו וחשיבותו של הרובד הפנימי והנעלם שבאדם, הנקרא תת-מודע ועל השפעתו על חיינו, אנו ניגש אל דרכי הטיפול

קרא עוד »

ברומו של עולם

נמצאנו למדים שלמילים יש כוח רב והשפעה ישירה גם על הפנימיות שלנו וגם על העולם החיצוני. כאשר האדם מוציא מפיו תמיד

קרא עוד »

נקודה טובה

אורח חיים א – הלכות השכמת הבוקר הלכה א –  סעיף א-ב כשהאדם מתחיל לחפש בעצמו ורואה שהוא רחוק מאוד מהשם

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!