אורח חיים ב – הלכות ברכת הריח – סעיף לב-לג
כידוע זכו ישראל בשעת מתן תורה לרוח הקודש ועל ידי זה נתברר המדמה שלהם, ועל כן קשה! מדוע אמר רבנו שצריך לחפש ולבקש אחר צדיק האמת שעל ידי רוח הקודש שלו יתברר המדמה ויזכה לאמונה, הלא זכו ישראל לזה כבר בשעת מתן תורה. וזאת הקושיה מקשין העולם מדוע ולמה צריך לנסוע ולהתקרב אל הצדיק, הלא די בספרים שיש מכבר. אך רבנו בא לבטל קושייתם ולבאר שצריכין דווקא לנסוע ולהתחבר לצדיקים שזה עיקר קדושת איש הישראלי כי כל האמונה תלויה בזה.
והנה הקב”ה חידש את העולם יש מאין מוחלט בשביל לגלות אלוקותו ואדנותו, אבל רצה השם יתברך שתהיה בחירה לאדם ובשביל זה ברא את כל העולמות והעלים מדעת האדם עניין זה כדי שיתחזק באמונה. והשם יתברך רוצה להיטיב לבריותיו, על כן הוא מסובב ומהפך בתחבולותיו ומזמין לכל אדם בכל יום תמיד מחשבה דיבור ומעשה באופן שיזכה ע”י זה להתחזק באמונה, כי הקב”ה מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית ואין יום דומה לחברו.
אבל את זה לעומת זה עשה אלוקים וכמו שהשם יתברך מסובב סיבות בכל יום ומחדש מעשה בראשית כדי לגלות האמונה, כך הסיטרא אחרא והקליפות מתגברים על האדם להסתיר ולהעלים האמונה הקדושה ולהכניס כפירות וקושיות חדשו”ת בלב, כי בכל יום יצרו של האדם מתגבר עליו ומתחדש בתחבולותיו, ועל כן אנו צריכין להשתדל מאוד דוקא לצדיקים האמיתיים שבדור שיתנו לנו עיצות מהלכים וחיזוקים כיצד להתגבר ולעבור על כל מה שעובר עלינו בכל יום ויום ובכל שעה ואין די בספרים הקדושים שיש מכבר, כי בכל יום אנו צריכים לבירור חדש של המדמה כפי המחשבות שנימשכין בזה היום וכפי חידוש מעשה בראשית.
וזה מה שראינו דבר מבהיל, שאחרי שזכו ישראל לקבל את התורה באותות ומופתים וכולם זכו לרוח הקודש ואחרי הכל טעו אחרי העגל. אבל מזה יכול כל אדם להבין עד היכן כח הבחירה של האדם וכמה וכמה מתגבר הבעל דבר בכל יום על האדם כי הכל נברא בשביל האדם אשר בשבילו כל הרעש הזה עד שהיה לו כח להתגבר על ישראל אחר מתן תורה שיעשו מעשה העגל.
וכל זה מחמת שמשה רבנו נסתלק מהם, שעיקר התגברות השטן הוא מחמת שהעלים מהם את משה שהוא צדיק הדור ובכך הצליח להטעות אותם, אבל תיכף כשירד משה מההר הכניע ושיבר וביטל את העגל, וחזר וקיבל לוחות אחרונות.