🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

אל תצדק הרבה ואל תרשע הרבה

 

אורח חיים א – הלכות נטילת ידיים – הלכה ד –  סעיף טז

“חישבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדותיך, חשתי ולא התמהמתי לשמור מצוותיך” וזה צריך כל אדם לידע שבכל עת שמתנוצץ לו איזה התנוצצות אלוקית או אם נתעורר ליבו בהתעוררות חדש להשם יתברך, אזי בודאי נכסף הוא באותה השעה להיות קדוש ופרוש ומובדל לגמרי מכל הבלי העולם הזה לפי הזריחה של אותה ההתנוצצות, ובאמת כך ראוי לו להיות. אך עם כל זאת תכף מתגרה בו יצרו יותר ויותר ומנסה להפילו, וצריך להיות חזק ביותר לבל יפול מזה אפילו אם יהיה כן אלפים ורבבות פעמים ח”ו, רק יתחזק הרבה ע”י התורה והמצוות בפשיטות ויקיים את המשפט “אל תצדק הרבה ואל תרשע הרבה” שלא ירשע הרבה ח”ו ע”י שרצה לצדוק הרבה ולא עלתה בידו, כי לרוב כשהאדם רואה שאינו מצליח להיות צדיק כפי רצונו אזי עוזב הכל ומתייאש. על כן אם יזכה על כל פנים להתעלות ולהתקדש כראוי באמת, בודאי מה טוב, כפי השעה וכפי הזמן, ואם לא אף על פי כן לא יפול מזה כלל וכלל, רק יחזק עצמו להיות איש כשר בפשיטות גמור. וזה בחינת “חשבתי דרכי ואשיבה רגלי אל עדותיך” שאני מחשב דרכי מה התכלית מכל העולם הזה והבליו, בודאי באותה שעה אני רוצה להיות צדיק גמור ולפרוש עצמי מכל הבלי העולם הזה. אך כשאני רואה שאינו עולה הדבר בידי, חלילה לי ליפול ומיד “אשיבה רגלי אל עדותיך” שאני מנחם ומחיה את עצמי ע”י העדות שהיא התורה ונזהר לא לצאת ח”ו מדרכי התורה בפשיטות. וזה “חשתי ולא התמהמתי לשמור מצוותיך” שתיכף ומיד שמתגבר עלי היצר הרע ח”ו אני מזרז עצמי בזריזות גדולה מאוד לשמור מצוותיך בפשיטות ותמימות. כי מחמת שבאותה שעה מתגברים עליו ביותר, על כן צריך להתגבר ולהזדרז מאוד בזריזות גדולה כנגדם לשמור מצוותיו. וזה מה שנאמר על יוסף הצדיק “בן פורת יוסף בן פורת עלי עין” שיוסף הצדיק זכה לסתום עיניו ואין לו שום הסתכלות בזה העולם ועל כן נקרא עולה עין, כי הוא עולה על העין ומושל עליו, כי מי שיש לו הסתכלות בזה העולם, כפי הסתכלותו כך הוא תחת העין והעין ותאוות הלב מושלים עליו, וזה לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם שלא תהיה העין רואה והלב חומד, שולטין עליו, רק הוא יתגבר עלי עין והלב ויעלה עליהם וימשול בהם, ולא תהיה לו שום הסתכלות בזה העולם.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כיסופים

סיבת המניעות

כמובן שישנן סיבות נוספות לתהליך הזה שעובר האדם הרוצה להתקרב אליו יתברך, חלקן ידועות לנו וחלקן נסתרות מאיתנו, אך רבינו הקדוש

קרא עוד »
כיסופים

הבעטליר שצוארו עקום

ה’בעטליר’ הרביעי הוא ה’בעטליר’ שהיה צווארו עקום, שאמר על עצמו “ואתם סוברים שיש לי צוואר עקום, אין צווארי עקום כלל. אדרבא,

קרא עוד »

כח הבחירה

כי כל העבודה של האדם בזה העולם מכונה בשם שליחות, ועיקר הבריאה היתה רק בשביל הבחירה, כי רק בשביל זה ברא

קרא עוד »

אמונת חכמים

והעיקר והיסוד, שהכל תלוי בו, הוא אמונת חכמים, כי אי אפשר לו לאדם להגיע ולחזור למקור נשמתו כי אם ע”י החכמים

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.