🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אור מוסיף והולך

אורח חיים א – הלכות השכמת הבוקר הלכה ד –  סעיף יא

כי יש צדיקים שהם גדולים במעלה באמת, אך מעוצם קדושתם אינם יכולים לסבול העולם ועל כן ע”י תוקף קדושתם הם מרחקין ומורידין ח”ו איזה אנשים מחמת שאינם יכולים לסבול מעשיהם המגונים. אבל השם יתברך אינו חפץ בזה, כי חפץ חסד הוא ורוצה שהצדיקים ירחמו על ישראל תמיד ויקרבו אותם אפילו אם הם כמו שהם, ואפילו אם הוא עצמו יתברך בכעס גדול עליהם מחמת מעשיהם הרעים, הוא רוצה שהצדיקים יתפללו עליהם ויקרבו אותם. כמו שראינו במשה שלקח את האוהל ונטה לו מחוץ למחנה מחמת שחטאו, אמר לו השם יתברך “אני בכעס ואתה בכעס אם כן מי יקרבם”.

וכן מצינו בכמה נביאים וצדיקים שהשם יתברך בעצמו קבל לפניהם וסיפר להם גודל צערו כביכול שיש לו מעוונות ישראל המרובים וכשהם חיזקו דבריו ולא המליצו טוב על ישראל הקפיד עליהם מאוד, כי השם יתברך רוצה רק שימליצו טוב על ישראל וירחמו על ישראל אפילו על הגרועים ביותר ויקרבו את כולם אליו יתברך, כמו משה רבנו ע”ה שמסר נפשו על ישראל ואמר “ואם אין מחני נא”.

וזה המחלוקת בין בית שמאי ובית הלל, שבית שמאי אומרים פוחת והולך לגבי הדלקת נרות חנוכה ובית הלל אומרים מוסיף והולך. כי אמרו חז”ל ששמאי היה קפדן וע”י זה היה מרחק הגרים מלהתגייר ואילו הלל ע”י גודל ענוותנותו קרבם ברחמים אף על פי שלא היו הגונים להתקרב, ואילו בית שמאי מגודל צדקותו וקדושתו לא היה יכול לסבול את הרחוקים המלוכלכים בחטאת נעוריהם על כן אמרו פוחת והולך.

כי באמת בית שמאי ובית הלל שניהם מודים שצריכים להוסיף אור בכל יום, אך בית שמאי סוברים שמחמת גודל האור שנמשך בכל יום ביותר מחמת זה פוחת והולך, כי אין הרשעים והרחוקים כדאים להשתמש עם זה האור, כמו שכתוב במדרש שראה הקב”ה שאין העולם כדאי להשתמש עם האור של ז’ ימי בראשית עמד וגנזו לצדיקים, על כן הם סוברים שגם עתה כל מה שהצדיקים משיגים אור גדול ביותר הם צריכים לצמצם ולהעלים את האור יותר כדי שלא ישתמשו בו הרשעים.

אבל בית הלל שהיה עוסק לקרב הרחוקים מאוד אומר מוסיף והולך, כי אדרבא כל מה שהצדיקים ממשיכין אור גדול ונוסף ביותר כן צריכין להאיר בעולם יותר ויותר ולהאיר בנמוכים והרחוקים והחולים מאוד לקרבם ולרפאותם ועל כן הלכה כמותו.

 

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כוונה יוצרת

לאחר שהתוודענו לחשיבה הנכונה, בררנו את הרצון האמיתי שלנו ובדקנו אם הוא נובע מהנפש האלוקית או הנפש הבהמית, כעת אנו צריכים

קרא עוד »

כי זה כל האדם

אורח חיים ג – הלכות ר”ח – הלכה ה – סעיף לג-לד כי עיקר התכלית הוא תורה ותפילה שבשביל זה נברא

קרא עוד »
כיסופים

מה תצעק אלי

יכולים אנו לראות את העניין הזה אצל משה רבינו ובני ישראל כשעמדו לפני ים סוף, כאשר המצרים רדפו אחריהם והם החלו

קרא עוד »
כיסופים

בית הקדושה

על זה כותב רבי נתן בליקוטי הלכות, חושן ומשפט א’, הלכות חלוקת שותפים ה’ וזה לשונו: “בתחילה כשהאדם רוצה לכנוס בעבודת

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!