אור הגנוז ברסלב

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

מאמרים נוספים

תאמין שיכולים לתקן

אחד הסיבות העיקריות לכך שהאדם נופל בדעתו ואינו מתחדש לשנות את דרכיו ולשוב להשם יתברך, הוא מכיוון שהוא רואה את עוצם

קרא עוד »

ההתרחקות כולה התקרבות

כותב רבינו הקדוש, בליקוטי מוהר"ן, תורה מח' תנינא: "כשהאדם נכנס בעבודת השם, אזי הדרך שמראין לו התרחקות, ונדמה לו שמרחיקין אותו מלמעלה, ואין מניחין אותו כלל להיכנס לעבודת השם, ובאמת כל ההתרחקות הוא רק כולו התקרבות". ונשאלת השאלה, מדוע צריך לרחק את האדם, להערים עליו קשיים ומניעות, מדוע לא לקרב אותו בחיבה יתירה, לומר לו ברוך הבא בני היקר, לפתוח לו שערי קדושה.

ובכן ראשית, עלינו להדגיש שלהיכנס בעבודת השם שייך לכל אדם ובכל מדרגה, לא רק לאלו שמתחילים וחוזרים בתשובה. כל פעם שהאדם עולה למדרגה חדשה או שהוא רוצה לקנות איזו הנהגה בקדושה או להשיג בעבודת השם, ישנו תהליך של הרגשת התרחקות, כלומר מניעות קשיים וירידות.

ישנן סיבות רבות לאותה התרחקות שהאדם מרגיש קודם שהוא זוכה להיכנס לעבודת השם, חלקן ידועות לנו, כגון שמשמים רוצים לראות את רצינות כוונותיו של האדם, כמו כן יש את מידת הדין וקטרוג המלאכים שטוענים שהאדם אינו ראוי להיכנס ולעלות מדרגה ואז הוא צריך להוכיח את עצמו באמונה וההתחזקות, תהליך ההתרחקות נועד גם לזכך את האדם ולנקות אותו מ'הבגדים הצואים' קודם שיזכה להכנס לארמון המלך ועוד. אבל רבינו הקדוש דייק  ואמר שההתרחקות עצמה היא התקרבות והסיבות שמנינו לעיל הם רק אמצעים שנצרכים כדי לזכות לאותה התקרבות ולא ההתקרבות בעצמה.

אם כך, אנו רוצים להתמקד בנקודה עמוקה יותר שתסביר מדוע דווקא ההתרחקות היא בעצמה התקרבות. אם היו נותנים לאדם להיכנס מיד בעבודת השם ופותחים לו ישר מדרגות ומעלות חדשות בלא שום קושי ויגיעה, הוא אמנם היה מצליח בכל עבודה ועולה ממעלה למעלה, אבל מה שהיה קורה אצלו שהוא היה מתמלא בגאווה יותר ויותר בכל פעם שהיה מתקדם, אני הצלחתי, אני השגתי, אין גדול ממני, הצלחתי לכבוש את ארמון המלך. ואז למעשה היה קורה תהליך הפוך, הוא היה עובד את עצמו ולא את הקב"ה והשם יתברך היה מתרחק ממנו כי הוא בעל גאווה ואם כך אותה התקרבות מדומה היתה הופכת להתרחקות מהשם.

אולם ברגע שהאדם רוצה להתקרב או להשיג משהו בעבודת השם ולא מצליח, ועוד להיפך הוא יורד ונכשל ומרגיש שמרחקין אותו, אזי ליבו נשבר בקרבו והוא מתמלא בענווה, כמו כן המניעות והקשיים מגבירים בתוכו את החשק והכיסופין שזה תכלית הכל. אז למעשה אותה הרגשת התרחקות היא בעצם התקרבות גדולה להשם, כי הקב"ה שוכן עם ענווים וקרוב לכל אשר כוספים אליו ורוצים אותו באמת. ועל כן מדגיש רבינו שרק נדמה לו שזה התרחקות, אבל באמת זה התקרבות גדולה בעצמה.

Like this article?

שיתוף ב facebook
Share on Facebook
שיתוף ב twitter
Share on Twitter
שיתוף ב linkedin
Share on Linkdin
שיתוף ב pinterest
Share on Pinterest

השאירו תגובה

קבלו פעם בחודש חינם את הגליון אור הגנוז ברסלב

רגע לפני שאתם עוזבים

רוצים לקבל בדואל את העלון החודשי שלנו ללא עלות ?