אורח חיים ג – הלכות ר”ח – הלכה ו – סעיף יא
כי עיקר תיקון המשפט בכל אדם הוא להזהר מאוד מאוד שלא להרהר אחר משפטיו של הקב”ה לידע ולהאמין תמיד כי צדיק השם וישר משפטיו, וכל מה שעובר עליו הכל לטובתו. כי מי שמהרהר ח”ו איזה הרהור על משפטיו ודרכיו יתברך זה עיקר פגם המשפט כי צריך להתחזק באמונה ולהאמין באמונה שלימה כי צדיק השם בכל דרכיו וזה עיקר בחינת תיקון המשפט. כי הכל נברא בשביל האדם ועיקר מעלת האדם שגבוה מהכל אפילו ממלאכים ושרפים, הכל הוא מחמת שהאדם הוא בעל בחירה, ועיקר הבחירה הוא בשביל המשפט, כדי שהאדם הכשר יקבל שכרו במשפט ולא יאכל לעתיד נהמא דכסופא. כי השם יתברך אוהב צדקה ומשפט אך על פי דין ומשפט לבד לא היה אפשר להתקיים העולם על כן הקדים מידת הרחמים, אבל אף על פי כן בלא משפט כלל אי אפשר לעולם להתקיים כי נברא בשביל הבחירה. על כן צריך האדם לידע שכל מה שעובר עליו בכל יום ויום כל ימי חייו הכל בצדקה ובמשפט בחסד וברחמים כי ישרים משפטיו יתברך. כי השם יתברך שקל בדעתו שזה האדם עיקר בחירתו כשיהיה בעושר מופלג וזה האדם עיקר בחירתו ע”י עניות ודחקות וכן בשאר ההרפתקאות, כי הכל נברא בשביל הבחירה שזה בחינת המשפט. ובזה טועים רוב בני האדם שכל אחד אומר אם היה לו פרנסה היה עובד את השם ואחר אומר אחרת. על כן צריך כל החפץ באמת לחוס על עצמו שיזהר מאוד מלומר כדברים האלה רק ידע ויאמין שבחירתו תלויה דוקא באופן זה שהשם יתברך מתנהג עמו ויאמין שהכל לטובתו ויהיה רגיל לומר “כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד” ובוודאי יש דרך שדוקא ע”י זה הדחקות והיסורים והבלבולים יתקרב להשם יתברך. ואם קשה לו לקבל ולסבול היסורים והדחקות, יצעק ויתפלל להשם יתברך שיושיעו ויעזרהו ובזה בעצמו יתקרב להשם יתברך, כי השם יתברך מתאוה לתפילתם של ישראל, כי אין שום עצה ותחבולה נגד כל הצרות והרפתקאות וטרדת הפרנסה העוברים על כל אדם בכל עת ועת כי אם לצעוק ולזעוק ולהתחנן לפני השם יתברך שימלא מחסורו. וכשילך בדרך זו ירוויח תמיד רווח אמיתי ונצחי, כי על פי רוב יפעל בבקשתו הרבה, ואפילו אם ח”ו לא תתקבל תפילתו אף על פי כן הרוויח שקירב עצמו להשם יתברך ע”י זה, כי אין שום דבר שיקרב וידבק את האדם כמו התפילה.
חדשים לבקרים רבה אמונתך
אורח חיים ג – הלכות ר”ח – הלכה ז – סעיף יז כי היצר הרע נקרא מלך זקן וכסיל, שעושה את