אורח חיים ב- הלכות ברכת הריח ד – סעיף לז
מבקשת כנסת ישראל מהקב”ה “הגידה לי את שאהבה נפשי איכה תרעה איכה תרביץ בצהריים שלמה אהיה כעוטיה על עדרי חבריך”. ופרש רש”י שצהריים מרמז על תוקף הגלות ואיכה על חורבן בית המקדש. כי שלמה המלך ראה ברוח הקודש שבתוקף הגלות המר הזה באחרית הימים, יתגברו העזי פנים מאוד כמו שאמרו חכמנו ז”ל – בעיקבא דמשיחא חוצפא יסגי והאמת תהיה נעדרת ואין תוכחה.
ומגודל התגברות העזי פנים ובעלי לשון הרע נתבלבל העולם מאוד ונעשה קטגוריא בין תלמידי חכמים עד שאי אפשר לידע היכן האמת. שזהו עיקר חבלי משיח שהתנבאו עליו נביאנו וחכמינו ז”ל וזה שצועקת כנסת ישראל בקול מר “הגידה לי שאהבה נפשי איכה תרעה איכה תרביץ בצהריים” שהוא זמן חום היום שהוא עת קשה לצאן שמרמז על תוקף הגלות, ומבקשת כנסת ישראל שיגיד לה הקב”ה היכן הוא הרועה והיכן הוא רובץ את צאן מרעיתו בסוף הגלות המר הזה שרוב העולם אינם יודעים היכן הוא הרועה האמת שרועה את עמו וצאן מרעיתו באמת לאמיתו כראוי.
וזהו “שלמה אהיה כעוטיה על עדרי חבריך” דהיינו שכנסת ישראל שהיא השכינה הקדושה ששוכנת בתוך הצדיקים והכשרים שבדור מתאוננת וקובלת לפני השם יתברך, מפני מה הכשרים האמיתיים שבדור המקורבים לצדיקי האמת ששם שורה השכינה, הם מבוזים כל כך ומרחיקים אותם בכל מיני הרחקות. כי העזי הפנים ערבבו את העולם עד שעמדו הרבה מפורסמים ומנהיגים של שקר ואפילו המנהיגים הכשרים נתרבה ביניהם מחלוקת, עד שאי אפשר לרוב העולם לידע היכן הוא הצדיק האמת ולא עוד אלא שמבזין מאוד את המתקרבין להצדיק האמת ומהפכין את האמת ואומרים לצדיק רשע ויראי חטא נמאסין כאילו הם רחוקים ח”ו מהשם יתברך והתורה.
ואילו העזי פנים מתפארין בעצמן שרק הם קרובין להשם יתברך, וזהו “שלמה אהיה כעוטיה על עדרי חבריך” שהשכינה אומרת שהכשרים באמת הם נזופים על עדרי חבריך שהם שאר המנהיגים המתנשאים ברבנות שלהם כאילו הם חברים של הקב”ה.
וזהו שמשיב להם הקב”ה “אם לא תדעי לך היפה בנשים צאי לך בעקבי הצאן” דהיינו אם אין אתה יודע למי להתקרב הסתכל בדרכי אבותיך הקדושים והצדיקים הקדמוניים שהורו לנו את הדרך האמיתית ועל ידי זה נזכה לחפש ולבקש ולמצוא את הצדיק האמת שבדור.