🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אפריל ב16, 2015

גל עיני השער לפנימיות התורה - הרב יצחק גינזבורג

Counting of the Omer #13 Breaking Barriers

ניתן לצפות בשיעורים נוספים, להוריד קבצי שמע ותמלולים באתר מלכות ישראל:
www.malchuty.org

Help us caption & translate this video!

http://amara.org/v/URum/

קרא עוד »
גל עיני השער לפנימיות התורה - הרב יצחק גינזבורג

חמישים גוונים של אור #7: האהבה שולטת

מלכות שבחסד – האהבה שולטת
הקב”ה ברא את העולם עם חוקי טבע. ישנם חוקי טבע גשמיים, המנהיגים את המציאות הפיזיקלית, וישנם חוקי טבע רוחניים, המנהיגים את המציאות הפנימית והנפשית שלנו. בשני המישורים, חוק הטבע הבסיסי ביותר הוא כח המשיכה – החוק לפיו יש כח המושך את כל הדברים זה אל זה (כח המשיכה הוא חד-סטרי, מושך ואינו דוחה). בעומק, כח המשיכה הוא בעצם כח של אהבה: בטבע העולם מוטבעת אהבה גדולה, הגורמת לכל הדברים להמשך זה אל זה. ה’ ברא את העולם באהבה ומולך בו באהבה. זוהי המלכות שבחסד: היות האהבה חוק הטבע האוניברסלי ביותר.

הר של אהבה
לאחר שה’ ברא את העולם באהבה, הוא המשיך לגלות לנו את מלכותו באהבה במתן תורה. אמנם חז”ל אומרים שבמעמד הר סיני הקב”ה “כפה עלינו הר כגיגית” , כמלך המצווה על עמו, אבל הפירוש העמוק הוא שהכוונה לגילוי אהבה רבה לעם ישראל: ‘כפיית ההר’ היתה בעצם חיבוק ענקי אחד שהציף אותנו באור של אהבה, בבחינת “וִימִינוֹ תְּחַבְּקֵנִי” (ימין בקבלה הוא צד החסד) – חיבוק אוהב שאחריו פשוט אי אפשר לסרב לקבלת התורה.

אם כן, מתן תורה אף הוא גילוי של המלכות שבחסד – הופעה של אהבה בלבוש של ציווי מלכותי. ברובד הנגלה של התורה אנו בעיקר חווים את ה’ כמלך, אך ברובד הנסתר של התורה מתגלה דמותו של ה’ כבן זוג אוהב, כפי שמודגש ומתגלה בעיקר בתורת החסידות, מלשון חסד ואהבה. חסידות בגימטריא חֹק המשיכה…

לכל אחד ואחת מאתנו שדה השפעה שבו אנו מהווים מעין ‘מלך’ – דמות משפיעה עם כח, סמכות ואחריות. דבר זה נובע מכך שבכולנו קיים ניצוץ של מלכות ה’. זהו שורש הרגשת הזיקה ההדדית בינינו, המשיכה המאגדת ומאחדת בין הבריות. איש איש ב’ממלכתו’ – ביתו, מקום עבודתו, קהילתו וכדומה – צריך להפוך את הכח המלכותי שבו לערוץ ואמצעי לגילוי האהבה. כך עליו להקים את ממלכתו (בבחינת בריאת העולם באהבה), וכך עליו להשפיע אור והשראה בתוכה (בבחינת מתן התורה באהבה).

תרגיל מעשי
שאלו עצמכם, מהי הממלכה שלכם – המקום בו אתם מרגישים שייכים ויכולים להשפיע? התבוננו בכך שכח ההשפעה שהופקד בידיכם שם נועד כדי להביא לשם אור של חסד ואהבה.

קרא עוד »
גל עיני השער לפנימיות התורה - הרב יצחק גינזבורג

חמישים גוונים של אור #8: סירוב מאהבה

חסד שבגבורה סירוב מאהבה
לאחר שבוע שלם של אהבה וחסד, אנו מבצעים תפנית חדה שמאלה, לספירת הגבורה. למה שמאלה? כי כך אומרים חז”ל “לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת” – יד ימין מייצגת את הנטיה החיובית של מדת החסד, אוהבת, מקרבת ומחבקת, ואילו יד שמאל היא הגבורה הדוחה, מסרבת ושוללת.

באמת, מדת החסד תמשיך ללוות אותנו לאורך הדרך, גם תוך כדי הגבורה, אי אפשר בלי חסד ואהבה. כעת, ביום הראשון של הגבורה, אנו פוגשים את החסד שבגבורה: כלומר, החסד האוהב הוא המניע של הגבורה! כיצד?

דע לומר לא
אם באמת אנו אוהבים מישהו, עלינו לדעת גם לומר לֹא. מכירים הורים שתמיד אומרים לילד כֵּן? הילד הזה הוא מסכן (כן). כי מי שבאמת אוהב ודואג לילדו, חייב להזהיר אותו מפני דברים שאינם טובים עבורו ולסרב לו לעתים. כדי שההורים יאמרו לא, צריך טיפה תקיפות-גבורה – אבל גבורה זו היא תוצאה ישירה של האהבה, חסד שבגבורה.
כדאי ללמוד מדוד המלך, שמעולם לא אמר לבנו אדוניה מלה של בקורת, “וְלֹא עֲצָבוֹ אָבִיו מִיָּמָיו לֵאמֹר מַדּוּעַ כָּכָה עָשִׂיתָ” , אך סופו של הבן היה רע ומר. אב אוהב חייב לדעת לבקר ולהוכיח, מתוך אהבה, כמו שהקב”ה מוכיח אותנו: “כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב ה’ יוֹכִיחַ וּכְאָב אֶת בֵּן יִרְצֶה” .

יראה זהירה
כשם שהאהבה היא המדה הנפשית-הפנימית של החסד, כך היראה היא המדה הפנימית של הגבורה, ובגימטריא: גבורה = יראה. בהקשר שלנו, היראה היא חשש אמתי, מה יקרה אם לא נציב גבולות לאהבה, הן בתוך המשפחה והן בכל מעגל השפעה. הצבת הגבולות יוצרת כלי מתאים עבור האור של החסד והאהבה.

נכון שתמיד עלינו להביט על הזולת בעין טובה (עין ימין) ולרצות רק בטובתו (ביד ימין של מדת החסד), ולכן יש קושי אמתי לומר לו ‘לא’ – אבל כח הגבורה מעמיק ומחדד את האהבה עצמה, מגלה בה עומק חדש, והופך אותה לאהבת אמת.

תרגיל מעשי
לכל אחד מאתנו יש מעגל השפעה, אם כהורים לילדים, אם כמורים ומחנכים, ואם כ”בוגר אחראי” בסביבתו. כעת נחשוב, האם אנו תמיד מעדיפים לומר כן או יודעים גם לומר ‘לא’ במקום הנכון?

קרא עוד »
גל עיני השער לפנימיות התורה - הרב יצחק גינזבורג

חמישים גוונים של אור #9: להתאמץ להיות אמיץ

גבורה שבגבורה האומץ להיות אמיץ
לכל אחד מאתנו יש בקרבו גבורה, השאלה האם אנו יודעים ורוצים להשתמש בה. פעמים רבות אנו חוששים ונרתעים מלפעול בגבורה ובתוקף, ומעדיפים להיראות – בעיני אחרים או בעיני עצמנו – יפי-נפש ו/או מסכנים. הגבורה שבגבורה היא האומץ להפעיל את הגבורה. אל תפחד להיות גבור!

מתי צריך להשתמש בגבורה? כאשר מתמודדים עם רוע. קודם כל עלינו להלחם ברוע הקיים בעולמנו הרוחני הפרטי, שהרי אף אחד אינו מושלם ולכל אחד תכונות רעות שצריך לתקן. תיקון זה מתחיל בכיבוש והכנעה של הדחף השלילי שבנו, כמו שנאמר בפרקי אבות “איזהו גבור? הכובש את יצרו” . באותו אופן, גם כלפי הרוע החיצוני אנו צריכים לנהוג בגבורה – כמו צעדיו הראשונים של משה רבינו, גואל ישראל, שנחלץ באומץ לסייע לאחיו המוכה.

חזק ואמץ
אם עומד בפנינו אתגר, סימן שבידינו נמצא הכח והגבורה להתמודד אתו. אך עלינו לאזור אומץ כדי שהגבורה תצא אל הפועל. דוגמא מובהקת לכך יש בדברי הקב”ה ליהושע בן-נון בתחילת דרכו. ה’ חוזר ואומר ליהושע “חֲזַק וֶאֱמָץ” , מה המשמעות של שתי המלים הדומות? ה’ בעצם אומר ליהושע כך: על מנת להנהיג את העם ולכבוש את ארץ ישראל עליך להפעיל כח, להיות “חזק”. אבל יתכן שתחשוש להפעיל את הכח שנמצא בך. לכן צריך להוסיף “ואמץ” – היה אמיץ להפעיל את הגבורה במקום הנכון, להפעיל את הגבורה שבגבורה.

ארץ ישראל נכבשה מידיהם של שבעת עמי כנען שכבר אינם קיימים. אבל, אומר הבעש”ט, שבעת העמים הללו עומדים בהקבלה מדויקת לשבע המדות שאנו עסוקים כעת בתיקונן . כשם שיהושע היה צריך חוזק ואומץ לכיבוש הארץ, כך אנו זקוקים לחוזק ואומץ כדי לכבוש את הנפש שלנו מהמדות הרעות ולקנות את המדות הטובות.

תרגיל מעשי
חשבו על מקרים בהם צריך להפעיל גבורה, לפעול בתוקף. האם אתם נוהגים כפי שצריך או אולי חוששים לקפוץ למים ולהיות אמיצים? אז בפעם הבאה, אל תחששו! הגבורה נמצאת בתוככם.

קרא עוד »
גל עיני השער לפנימיות התורה - הרב יצחק גינזבורג

Counting of the Omer #11 Regulating Energy

ניתן לצפות בשיעורים נוספים, להוריד קבצי שמע ותמלולים באתר מלכות ישראל:
www.malchuty.org

Help us caption & translate this video!

http://amara.org/v/URuo/

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!