🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כיסופים

פנימיות התורה

הבחינה השלישית של החילוף הנ”ל, בין הבן מלך לבן שפחה שנתחלפו, ישנו וקיים גם במחוזות הקדושה. כידוע ישנם בתורה ארבעה חלקים, פשט, רמז, דרש וסוד. כמובן כולם הם תורת השם והאדם צריך ללמוד ולהשתלם בכולם, ישנם את גופי התורה שזה הגמרא הקדושה, המשניות, השולחן ערוך, שהם למעשה השורש והיסוד של קיום התורה והמצוות והם עוסקים בעיקר בבירור ההלכה וקיום המצוות המעשיות, כמו כן יש את החלק הפנימי יותר של התורה, שהוא תורת הסוד, החסידות, המוסר ותורת הצדיקים, שהם למעשה הנשמה של התורה והם מלמדים את האדם בעיקר את עבודת השם הפנימית שלו, את ההתחברות להשם יתברך, האמונה הקדושה ותהליך התשובה כמובן.

כפי שאמרנו האדם צריך ללמוד ולעיין בכל חלקי התורה, כי כמו שהאדם צריך להיות בגוף עם נשמה, ואי אפשר להתקיים אחד בלי חבירו, כמו כן אי אפשר ללמוד ולהתמקד רק בחלק אחד של התורה ולהזניח את החלק השני.

אנו יכולים לראות, שרוב רובו של עולם הישיבות התורני, עוסק בעיקר בגופי התורה, שזה לימוד הגמרא, הפוסקים ולימוד ההלכה, שזה כמובן היסוד והבסיס לכל לימוד התורה וקיום המצוות, כפי שהדגשנו. אך עיקר התכלית של האדם בזה העולם הוא להכיר את השם יתברך, לגלות את הנקודה היחודית שלו בעולם ואת הנשמה, לתקן את המידות, לעלות ולהתעלות במדרגות הקדושה, העבודה הפנימית של האדם והקרבה שלו להשם יתברך הם עיקר התכלית של האדם בעולמו, ואת זה ניתן ללמוד רק מהצדיקים האמיתיים ומהחלק הפנימי של התורה שזה תורת הסוד והחסידות.

כי יכול להיווצר מצב שהאדם יהיה גאון וגדול בלימוד התורה וידע את כל השולחן ערוך ויקיים את המצוות קלה כבחמורה, אך יהיה רחוק מאוד מהשם יתברך ומהתיקון שלו, כמו כן האדם יכול להשקיע בלימוד התורה ולצבור הרבה ידיעות בשכל, אבל לא יוריד זאת אל הלב, כי לא המדרש הוא העיקר אלא המעשה ואת עיקר הדעת צריך להמשיך אל הלב כמו שנאמר “וידעת היום והשבות אל לבבך” כמו כן התורה היא מלשון הוראה שמורה לאדם את הדרך אשר ילך בה ועל ידה ישתלם יותר במידותיו ויכיר אותו יתברך.

על כך כותב רבי נתן בהלכות נטילת ידיים ו’: “אפילו אלו העוסקים בחכמות התורה ובפלפולא לשם שמים וטועמים טעם נפלא בתורתם, אעפ”י כן אין זה עיקר התכלית והשלמות, כי העיקר הוא הלימוד הקדוש שמביא לידי מעשים טובים מידות ישרות, לשוב מעבירות ולהציל את ישראל מהעוונות שזה עיקר הרחמנות על ישראל. כי לא המדרש העיקר אלא המעשה, והעיקר שתתקיים התורה והמצוות אצל כל אחד ואחד כל ימי חייו בכל מה שיעבור עליו וזה עיקר לחמה של תורה”.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כיסופים
החילוף

השכל שבכל דבר

בסיפור המעשה של בן מלך ובן שפחה שנתחלפו, אנחנו יכולים להבין את העניין הזה יותר בבירור, כאשר הבן מלך האמת

קרא עוד »

כבוד השם

עיקר האדם נברא בשביל להכיר שמו יתברך, שבשביל זה נבראה כל הבריאה כולה מראש ועד סוף למען ספר שמו בכל

קרא עוד »
דברי חיזוק

נקודה טובה

אחת התורות החשובות של רבינו היא תורת אזמרה, שהיא חיפוש ומציאת הנקודה הטובה שיש בכל אחד מאיתנו וגם באחרים. כותב

קרא עוד »
גילוי הרצון

רצון יראיו יעשה

רבותינו הקדושים הרחיקו לכת ואמרו: “רצון יראיו יעשה”. החוק שאנו לומדים פה תקף גם לבני אדם, אשר אינם יראי השם

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!