🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כיסופים

זה מעשה שלי וזה מעשה שלו

את העניין הזה אנחנו לומדים היטב בסיפור המעשה ‘מחכם ותם’ שבו רבינו מספר לנו על שני חברים, אחד חכם ואחד תם, בסיפור רבינו מתאר לנו את מהלך חייהם וההנהגות שלהם.

החכם הלך וטייל בעולם והשתלם בכל מיני חכמות ואף הצליח במעשיו כביכול, אבל הוא היה תמיד מלא בכעס ותהיות על מצבו ואף פעם לא היה שמח בחלקו, תמיד היה חשוב לו מה יגידו עליו ואיך יסתכלו עליו וגם כאשר הוא היה עושה איזו מלאכה והיה בה איזה פגם או חיסרון שאף אדם לא היה יודע עליו, זה היה מפריע לו ומעכיר את מצב רוחו.

לעומתו התם היה מלא בשמחה תמיד, ואף על פי שהיה חי בעניות ועובד קשה הוא היה שמח והיה טועם בלחם ובמים כל מעדני עולם והיה שמח במעיל המרופט שלו, וכאשר היה עושה את מלאכתו בתפירת מנעלים והיתה יוצאת לו נעל משולשת, הוא היה שמח בה ורואה בה את שיא השלמות. וכאשר אשתו היתה שואלת אותו על כך מדוע הוא שמח, כי שאר הרצענים לוקחים כפול ממנו ויוצא להם נעל יותר טובה, הוא היה עונה לה את המשפט המנצח “מה לי בזה, זה מעשה שלו וזה מעשה שלי, ועוד למה לנו לדבר מאחרים”, כלומר לא היה אכפת לו כלל מה אחרים עושים ולמה הם זוכים הוא היה שמח בחלקו ומתרכז בעבודתו וזה היה הכי טוב בשבילו.

אם כן, יכול לבוא השואל ולהקשו”ת אולי בגלל שהתם לא היה לו שכל כל כך, אז הוא התנהג בצורה כזאת והיה מנותק מהמציאות האמתית. אז ראשית יש להסביר שתמימות זה לא טיפשו”ת או חוסר דעת, תמימות זה שלמות ודעת אמתית, כמו שנאמר על יעקב שהיה איש תם יושב אהלים, יעקב זכה לשלמות האמתית.

כי זה עיקר השלמות והדעת האמתית, לדעת שהשם יתברך מנהל את העולם והוא עושה הכל לטובה ועלינו מוטל לעבוד אותו ולקיים את מצוותיו בפשיטות ובתמימות ולשמוח בכל הטוב שהשם יתברך משפיע עלינו ובכל מה שאנו זוכים. נכון שיש גם עניין גדול לצבור חכמה אמתית ולדעת אותו יתברך וללמוד את התורה הקדושה שזה כל תכלית העולם כי השם יתברך ברא את העולם כדי שיכירו אותו יתברך וישיגו בגדולתו ועיקר בניין העולם זה לימוד התורה, ועוד רבינו הקדוש אמר בפירוש שמצווה גדולה לחדד את השכל וללמוד עד היכן שיד שכלו מגעת, אבל צריך תמיד לזכור שלא המדרש העיקר אלא המעשה וכל תכלית הלימוד וההשגות שיש לנו הוא להביא אותנו למידות טובות, למעשים טובים וליראת שמים אמתית.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כיסופים
פשיטות ותמימות

והשבות אל לבבך

כותב רבי נותן בליקוטי הלכות, אורח חיים ג’, הלכות יום כיפור ב’ וזה לשונו: “מבואר בדברי רבינו ז”ל שצריכין להשליך

קרא עוד »
כיסופים
מעלת הרצון

סיבת המניעות

כמובן שישנן סיבות נוספות לתהליך הזה שעובר האדם הרוצה להתקרב אליו יתברך, חלקן ידועות לנו וחלקן נסתרות מאיתנו, אך רבינו

קרא עוד »
המימד הנוסף

השכל שבכל דבר

לאחר שהמשדר הופעל והתדר מכוון, החלק הרוחני של האדם מחובר אל המימד הרוחני בבריאה, נפתח לעינינו עולם חדש- “מלוא כל

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!