🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

הלכה יומית (חמישי) – יום פטירת רש”י רבם של ישראל.

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט”א
לע”נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה
יום חמישי כ”ט תמוז התשפ”ב

היום כ”ט בתמוז יום פטירת רש”י ע”ה, רבם של ישראל, ראשי תיבות רש”י. אי אפשר לזוז קטע גמרא בלי רש”י, אי אפשר ללמוד חומש בלי רש”י. כל המפרשים באו אחרי רש”י, הוא הראשון שפירש את התורה כולה, כפשוטה וכדרשתה, בצורה מיוחדת מאד.

בהתחלה לא ידעו מתי הוא נפטר, ובאיזו שנה. והיו כאלה שחיברו עליו ואמרו שהוא פגש את הרמב”ם וכו’. אבל לא נכון, הוא נפטר שלושים שנה לפחות לפני שנולד הרמב”ם. מצאו פתק עתיק שכתוב “כ”ט בתמוז תתס”ה”.

לפני שבע עשרה שנה בצרפת, הוציאו בול עם התמונה שלו. זה לא בדיוק התמונה שלו, אבל עשו אדם צדיק חסיד. ולידו הרבה ענבים, כי הוא התפרנס מיין וענבים. וכתוב שם באותיות רש”י “רי”ש שי”ן יו”ד” – רש”י. ולא זו בלבד אלא שהלכו כל מיני חכמי האומות, והתקבצו ביחד לשחזר את הצרפתית העתיקה שנשכחה מהם, בזכות רש”י, כי רש”י בתלמוד כותב הרבה בלע”ז בלע”ז בלע”ז. האשכנזים אומרים לע”ז זה ראשי תיבות לשון עם זר. יש למעלה מ- 1200 מלים כאלה. ויש ספר “אוצר לעזי רש”י”. אבל זה צרפתית עתיקה שנשתכחה, ואין להם הספרים בצרפתית מאותה תקופה, אבל לנו יש רש”י, אז הם ישבו וחקרו ודיברו ועשו הכל.

מספרים על רש”י שהלך לעשות גלות בצעירותו, לראות אם יש מישהו שכתב פירוש יותר יפה משלו. זה אמת שעשה גלות, אבל אומרים שהגיע לספרד ובא אצל רבי יהודה הלוי. הם היו באותם שנים, כשנפטר רש”י היה רבי יהודה הלוי בן שלושים שנה. אז הם היו שם וחשדו בו המשרתים של הבית שהוא לקח חליפה של בעל הבית, כי נעלמה החליפה שלו ואמרו: בטח זה הבחור האורח הזה. בינתים הוא הלך, חיפשו אחריו, ואמרו לו: אתה צריך לשלם את החליפה. אמר להם: לא לקחתי. והם אמרו לו: אתה צריך לשלם אותה. מאיפה מכירים אותו? אם היו יודעים שזה רש”י היו נמסים… אבל הם לא ידעו שזה רש”י.

הוא שילם להם את הפרוטות האחרונות שיש לו, וכתב על הדלת: “שלמה שלמה שלמה שלמה שלמה”. בא רבי יהודה הלוי, וראה כתב יד כל כך יפה. אמרו לו שהיה כאן אורח גנב כזה, תפסנו אותו, והוא כתב על הקיר, ולא שמנו לב, לא מחקנו את זה. אמר להם: תביאו אותו מהר. הביאו אותו, ואמר לו: מה זה? מה אתה כותב “שלמה” חמש פעמים? מה אתה עושה? עשה לו ניקוד: שלמה שלמה שלמה שלמה שלמה [כל מלה בניקוד אחר] – מדוע אני שלמה שילמתי על חליפה שלמה, מה עשיתי? אמר לו: אתה גאון גדול, קח את הכסף, וקח עוד תשלומי כפל, ניתן לך מתנה. וככה התיידדו ביניהם.

יש המייחסים את הסיפור הזה להרמב”ם, אבל לא יכול להיות, כי הם לא היו ביחד. ויש אומרים שהרמב”ם אמר: “לולי שהקדימני הצרפתי הייתי עושה פירושים יותר טובים ממנו”. וזה גם שקר, כי הרמב”ם לא ראה פירוש רש”י, אף פעם לא ראה אותו. הרמב”ם ידע פירוש רבנו חננאל והרי”ף וחכמי הגאונים, אבל את רש”י לא ראה ולא ידע. אבל פירוש רש”י מיוחד במינו.

אומרים כשרש”י נפטר היה נכדו בן חמש שנים, ראה בוכים בבית, שאל אותם: למה אתם בוכים? אמרו לו “כבה נר ישראל”. אמר להם: מה הבעיה? אני אדליק אותו מחדש. זה רבנו תם. והוא כשהיה בגיל קטן מאד, אולי שלוש שנים, רש”י היה מתפלל והוא היה מוריד לו את התפלין. אמרו לו: מה זה? אמר רש”י: “עתיד התינוק הזה לחלוק עלי בסדר פרשיות של התפלין”. ועד היום הזה יש לנו תפלין דרש”י ותפלין דרבנו תם.

זכותו של רש”י תגן עלינו, ועל כל ישראל אחינו, ונזכה לגאולה שלימה, במהרה בימינו, אמן.

#הלכה_יומית_ממרן
———————
מוזמנים להצטרף כמנויים לערוץ היוטיוב ולקבל עדכונים בכל עת

בכתובת אתר כסא רחמים https://www.ykr.org.il תמצאו אלפי שיעורי תורה במגוון רחב של נושאים מתוכם יותר מ- 2,000 שיעורי וידאו מרתקים ממופת הדור מרן ראש הישיבה רבי מאיר מאזוז שליט”א,

מעל 17,000 תשובות לשאלות בכל הנושאים שרק תחשבו, חדשות און ליין על המתרחש בישיבה ועל מרן ראש הישיבה שליט”א, מאמרים מיוחדים ואלפי שיעורי וידאו מרבני הישיבה

שיעורי הוידאו והשו”ת מתעדכנים באתר על בסיס יום יומי

במהלך הגלישה באתר תגלו עוד המון דברים מיוחדים, מאמרים, עלונים, גלריות מרהיבות ועוד ועוד
מה שנשאר לכם זה רק להיכנס (ולא לשכוח לצאת…)

כתובת האתר: https://www.ykr.org.il

#הרב_מאזוז #כסא_רחמים

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!