🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כיסופים

שמחת המצוות

לאחר שלמדנו מעט על הבסיס והיסוד לשמחה אמיתית בעבודת השם, כעת נרחיב עוד בעניין של שמחת המצוות ונלמד כיצד אפשר להרגיש בפועל ממש את השמחה הנמצאת במצוות.

את הסוד הזה מגלה לנו רבינו, בליקוטי מוהר”ן, תורה ה’, והוא ממש מסתתר בין המילים, וכך כתוב שם: “יש אדם, שעושה המצווה בשכר עולם הבא, שאינו נהנה מהמצווה בעצמה, אילו לא היו נותנין לו עולם הבא בשכרה, לא היה עושה אותה. וזה בחינת ‘כה’, אספקלריא שאינה מאירה, כמו אדם שרואה איזה דבר מרחוק, כן הוא עושה המצווה בשביל שכרה הבא לעת רחוק, היינו אחר עולם הזה. לעומת זאת יש אדם שאינו רוצה בשכר המצוות, אלא רוצה במצווה בעצמה, שהוא משמח כל כך בעשייתה עד שממאס בכל מן שכר, נמצא שעולם הבא שלו בהמצווה בעצמה”.

כלומר רבינו מדבר כאן על שני סוגי עבודות בעבודת השם, עבודה אחת שבה האדם מצפה לשכר שיקבל עבור עשיית המצוות לעתיד לבוא בעולם הבא , לעומת זאת יש אדם שאינו מקיים את המצוות לשם קבלת שכר, אלא הוא מצפה שהקב”ה יזמין לו מצווה נוספת בשכר המצווה שעשה, כי הוא מרגיש את השמחה במצווה עצמה.

בהמשך התורה מסביר רבינו את הסיבה לכך שהאדם יכול להרגיש את השמחה במצווה בעצמה וכך הוא כותב: “הקב”ה הוא אחדות פשוט עם המצוות, וכשמעשה הקב”ה כתיקונן וכסדרן, אזי הקב”ה משמח בהם ומתענג בהם, כמו שכתוב: “ישמח השם במעשיו” כמו בעל מלאכה שעושה איזה כלי והכלי הוא יפה, אזי הוא מתענג בו. והשמחה של הקב”ה היא מלובשת בהמצוות, כי הם אחדותו. ומי שעושה המצווה בשמחה מהמצווה בעצמה, נמצא כשנכנס בהשמחה שבמצווה, הוא נכנס בשמחת הקב”ה שמשמח במעשיו, וזה בחינת “ישמח ישראל בעושיו”.

נמצא שהשמחה של הקב”ה נמצאת בתוך המצווה, כי הקב”ה שמח במעשיו ועיקר תכלית המעשים הוא התורה והמצוות שניתנו לעם ישראל. אם כך, כאשר האדם מקיים את מצוותיו יתברך הוא מתחבר אל השמחה של הקב”ה הנמצאת במצוות ועל כן הוא מרגיש את אותה השמחה.

אך עדיין נשאלת כאן שאלה גדולה, הרי בשני המקרים וסוגי העבודות אנחנו מקיימים את המצוות, גם זה שמבקש שכר בעולם הבא עושה את המצווה בפועל ממש ואם כך מדוע הוא אינו זוכה להרגיש את השמחה הנמצאת בתוך המצווה, הרי אם השמחה של הקב”ה נמצאת במצוות, הרי כל מי שהיה מקיים אותן, היה אמור להרגיש את אותה השמחה, ואם כך מדוע רק מי שלא מבקש שכר זוכה לכך?

אלא כפי שאמרנו, אפשר לראות את התשובה בדיוק המילים, אם נדייק בלשונו של רבינו נוכל לראות שכתוב על זה שרוצה ועושה את המצוות לשם המצווה בעצמה ולא לשם שכר, שהוא משמח כל כך בעשייתה, עד שממאס בכל מיני שכר. והרי היה צריך להיות כתוב את המילה ‘שמח’ ולא ‘משמח’. גם אצל הקב”ה נאמר במעשה המצוות, שהוא ‘משמח’ בהם ומתענג בהם וגם כאן היה אמור להיות כתוב ‘שמח’ ולא ‘משמח’.

אלא שכאן נמצא סוד העניין של שמחת המצוות, אם האדם עושה את המצוות בכוונה כזאת, שהוא ‘משמח’ כלומר רוצה לשמח את הקב”ה, אזי הוא מתחבר אל השמחה של הקב”ה שנמצאת בתוך המצוות, כי גם הקב”ה רוצה לשמח את ישראל ולכן הרבה להם תורה ומצוות, כמו שכותב רבינו בפירוש שהוא נכנס בשמחת הקב”ה שמשמח במעשיו, גם כאן נאמר ‘משמח’ במקום ‘שמח’, שעיקר התכלית של המצוות שנתן הקב”ה לישראל הוא בשביל להיטיב להם ולשמח אותם..

אם כך, עיקר הסגולה להרגיש את השמחה שבמצוות, היא הכוונה בה אנחנו מקיימים אותן. אם האדם עושה את המצווה לשם שכר העולם הבא, אז הוא גם יקבל את השכר בעולם הבא וישמח לעתיד לבוא, אבל מי שעושה את המצוות לשמה, כי הוא רוצה לשמח את הקב”ה ולהתחבר אליו, הרי הוא מרגיש את השמחה של הקב”ה שנמצאת בתוך המצווה ומתחבר אליו יתברך ואל שמחתו.

מדובר כאן במדרגה גבוהה שבה האדם עושה את המצוות, לא בגלל שהוא חושב על השכר שיקבל בעולם הבא, אלא עצם זה שהוא זוכה לשרת את המלך, עושה את רצונו וזוכה לעשו”ת לו נחת רוח, זה בעצמו משמח אותו ביותר וכל רצונו שיזמין לו המלך עוד מצווה, כי כל רצונו לשמח את השם יתברך. ועל כן מידה כנגד מידה, גם הקב”ה חפץ לשמח אותו והוא זוכה לאותה השמחה הנמצאת בתוך המצוות.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כבוד השם

עיקר האדם נברא בשביל להכיר שמו יתברך, שבשביל זה נבראה כל הבריאה כולה מראש ועד סוף למען ספר שמו בכל

קרא עוד »
כיסופים
רחמים רבים

לא יפלא דבר

שואל רבי נתן על זה קושיה גדולה, בליקוטי הלכות, הלכות עירובי תחומין ג’: “שלכאורה קשה להבין את דברי רבינו, כי

קרא עוד »
כיסופים
עזות וענווה

בוודאי יש!

בסיפור המעשה מאבדת בת מלך אנחנו רואים את המשנה למלכות, שיוצא לחפש את הבת מלך האבודה, הוא מחפש ימים ושנים

קרא עוד »
כיסופים
התחדשות

יש לי רק את היום

רבי נתן מדגיש את העובדה שעיקר ההתחדשו”ת היא בדעת, כי עיקר מה שבני האדם מזדקנים במעשיהם הוא מחמת שהם נושאים

קרא עוד »
מודעות עצמית

עבודה פנימית

לאחר שפתחנו והסברנו בקצרה את תהליך הבריאה והאדם, אנו רוצים להתחיל ולהתמקד בתחום האישי ובעבודה הפרטית של כל אחד מאיתנו.

קרא עוד »

כותנות אור

כי קודם החטא הושיב השם יתברך את אדם וחוה בגן עדן לעבדה ולשמרה, שיזכה שם להתענג על השם לחזות בנועם

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!