🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כיסופים

עיקר העבודה

אחד הכוחות היותר גדולים הנמצאים בנפש האדם, המשפעים ביותר על כל אורחות חייו  ועבודת השם שלו, הוא כמובן כוח הרצון. רבינו הקדוש ורבי נתן מרחיבים ביותר על המעלה והחשיבות של הרצון, עד שרבי נתן כותב בפירוש שעיקר העבודה של איש הישראלי הוא רק ברצון ובכיסופין, כי לעבוד את השם יתברך אין מי שיכול לומר שיוכל לעבדו יתברך, אפילו לא מלאכים ושרפים, מעוצם גדולתו של השם יתברך, רק העיקר הוא הרצון והכיסופין.

כותב רבי נתן בליקוטי הלכות, אורח חים ב’, הלכות ברכת המזון ד’ וזה לשונו: “כי עיקר קדושת איש הישראלי ועיקר עבודתו הוא רק הרצון והכיסופין דקדושה, כמבואר בדברי רבנו ז”ל, שאפילו מלאך או שרף אינו יכול להתפאר בזה שיוכל לעבדו יתברך, רק העיקר הוא הרצון והכיסופין, שצריך להתגבר שיהיה לו תמיד רצונות חזקים וכיסופין גדולים לעבודת השם יתברך, וכל העבודות, תורה ותפילה ומצוות והמעשים הטובים, כולם כלולים בזה, ואי אפשר לזכות לשום דבר שבקדושה כי אם ע”י זה”.

אם נדייק בדברי רבי נתן נראה שאי אפשר לזכות לשום דבר שבקדושה כי אם ע”י הרצון, ועיקר העבודה של האדם הוא רק הרצון והכיסופין. ואם כן נשאלת השאלה, מדוע מעלת עבודת הרצון היא כל כך גבוה וגדולה בחשיבותה והיא גם למעשה השורש והמניע לכל עבודת השם של האדם.

כדי להבין את הדברים בשרשם אנחנו צריכים לעשו”ת הקדמה קטנה ולהסביר, שכל העולמות כולם עם כל מה שיש בהם נבראו כדי לאפשר לאדם את כוח הבחירה. זה כל העניין שלשמו נשלח האדם לזה העולם, לבחור בטוב ולהתגבר על הרע, לעמוד בנסיונות ולהשתלם במעשיו ובמידותיו. ובזכות בחירתו בטוב ועבודתו בקדושה, יזכה לכל השכר המוכן לו בעולם הבא ע”י בזכות בחירתו הנכונה ומעשיו.

מצד שני ידוע, שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, כלומר כל מה שיש לאדם וכל מה שיעבור עליו בחיים, הכל כבר ידוע ומתוכנן בידי שמים, אם כך, היכן מתבטאת הבחירה של האדם? אלא הכתוב אומר “בדרך שהאדם רוצה לילך, בה מוליכין אותו” כלומר הדרך של האדם בעולם הזה וכל מה שיגיע אליו, הכל תלוי ברצון שלו ובבחירה, מה שהאדם רוצה זו הדרך שבה יוליכו אותו ולשם הוא יגיע, נמצא שעיקר שורש הבחירה של האדם נמצא ברצון.

נמצא שעיקר העבודה של האדם והבחירה שורשה ברצון, כי לעבוד את השם יתברך אין מי שיוכל להתפאר בזה שיוכל לעובדו לפי גדולתו יתברך, כפי שאומר רבי נתן, ועוד אנחנו יודעים שלפעמים האדם רוצה לעשו”ת איזה דבר טוב או להתקדם בעבודת השם ולא מתאפשר לו מחמת המניעות שמתגברים עליו או שעדיין לא הגיע שעתו או משאר סיבות.

על כן, עיקר העבודה והבחירה של האדם נמצאים ברצון עצמו, כי ברצון יש לו בחירה חופשית ואין לו שום מניעות או הכרח לרצות את מה שהוא רוצה, ואפילו אם לא זכה האדם להוציא מן הכוח אל הפועל את רצונותיו, עדיין אין שום רצון טוב שנאבד, כפי שאומר רבינו הקדוש, ועוד מכל הרצונות נעשים ונבראים דברים עליונים ממש, כמו שכותב רבינו בליקוטי מוהר”ן, תורה ס”ו, שלמניעות עצמן יש תפקיד חשוב והוא להגביר את הרצונות והכיסופין וזה לשונו: “עיקר גודל החשק נעשה ע”י המניעה שמזמינים לו, כי כשאיש ישראלי צריך לעשו”ת דבר הצריך לו וליהדותו, בפרט כשצריך לו לעשו”ת דבר גדול הצריך ליהדותו, שכל יהדותו תלוי בזה, כגון לנסוע לצדיק אמיתי, אזי מזמינין לו מניעה. וזאת המניעה היא בשביל החשק, כדי שע”י המניעה שמונעין את האדם מן הדבר, ע”י זה נעשה התגברות החשק מאוד. כמו למשל שמראין לקטן דבר הנחמד לו, ותכף ומיד חוטפין ממנו ומחביאין ממנו אזי רודף מאוד אחר האדם ומבקש וחושק מאוד לאותו הדבר. נמצא, שעיקר החשק נעשה ע”י שחטפו ממנו והחביאו את הדבר. כמו כן מונעין את האדם במניעות מהדבר הצריך לו, כדי שע”י זה יהיה לו חשק יותר”.

מכאן אנחנו רואים שאפילו המניעות עצמן הם כלי להגברת החשק והרצון, אם כך, נוכל להבין דבר נוסף, שמעבר לכך שכוח הבחירה נמצא ברצון, יש גם לרצון עצמו תכלית גדולה, כי על פי דברי רבינו אנחנו רואים שתכלית כל המניעות הוא שהאדם יתגבר ברצונות וכיסופין, כלומר שיש עניין שאדם יתחזק ויתגבר תמיד ברצונות וכיסופין מכיוון שהרצונות הללו הם למעשה המנוע שמניע את האדם והם יוצרות בתוכו כלים לקבל את השפע ואת האור האלוקי.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כיסופים
סמכו על כוחי הגדול

הבעטליר הגיבן

ביום החמישי הגיע ה’בעטליר’ הגיבן שאמר על עצמו שהוא בחינת המועט המחזיק את המרובה וסיפר שהיו אנשים שהתפארו בבחינה הזו,

קרא עוד »
כוונת המילה

השפעה ישירה

בפרק הקודם למדנו על עוצמת המחשבה ועל מורכבותו הפנימית והרוחנית של האדם, הבנוי מעשר ספירות, כמו שלמדנו, הספירות המזוהות עם

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!