🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עיקר הלימוד

 

אורח חיים ב –  הלכות נטילת ידיים – הלכה ו –  סעיף פח

וזה ידוע שאין מזמנין על הפירות רק על הלחם שרק הוא משביע ומזין. וידוע ומבואר שהטעם והחיות של כל המאכלים שכוחם להחיות את האדם נמשך רק מהדעת והחכמה כמו שכתוב “החכמה תחיה את בעליה” וכפי חלקי ניצוצי הדעת שהמשיך השם יתברך בכל מאכל ומאכל כן יש בו כח להחיות ולקיים את האדם. ועל כן העיקר הוא הלחם שרק הוא משביע ומזין את האדם. ועל כן בלחם אף על פי שאין מרגישין בו כל כך טעם ומתיקות כמו בשאר הפירות ומאכלים, אף על פי כן הוא עולה על כל המאכלים והוא עיקר כולם.

וכל זה מרמז לנו על בחינות בלימוד התורה כי יש חילוקים רבים בעניין הדעת והחכמה, כי יש לימודים שיש בהם חכמות גדולות וסברות והמצאות, אבל אינם מועילים אל התכלית כלל ויש כאלה שאפילו מזיקים אל התכלית כגון הלימודים של חכמות חיצוניות שיכולים להביא את האדם לכפירה חס ושלום ומשם מחוכמות ולימודים אילו נמשכים טעמי הפירות והמאכלים המזיקים לאדם.

אבל גם בלימודים הקדושים של חכמת התורה הקדושה יש כמה חילוקים. כי יש שלימודו בגסות ובמוח פגום ומקולקל כזה והוא רחוק מצדיקים אמיתיים מאוד ואדרבא הוא גם יכול להיות חולק עליכם ביותר עד שנאמר על לימודו לא זכה נעשה לו סם מות ויורד לבאר שחת.

אך אפילו אילו העוסקים בחכמות התורה ובפלפולא לשם שמיים וטועמים טעם נפלא בתורתם אף על פי כן אין זה עיקר התכלית והשלמות. כי העיקר הוא הלימוד הקדוש שמביא לידי מעשים טובים ומידות ישרות, לשוב מעבירות ולהציל את ישראל מהעוונות שזה עיקר הרחמנות על ישראל, כי לא המדרש העיקר אלא המעשה והעיקר שתתקיים התורה והמצוות אצל כל אחד ואחד כל ימי חייו בכל מה שיעבור עליו וזה עיקר לחמה של תורה שהוא בחינת הלחם בחינת לכו לחמו בלחמי ומשם נמשך כח הלחם שהוא עיקר השביעה בסעודה.

ועל כן עיקר ברכת הזימון שהוא הארת הרצון בשלמות הוא רק על הלחם כי יש בו כח להחיות את האדם ולקיימו כל ימי חייו, אבל אכילת הפירות ושאר מאכלים אף על פי שיש בהם טעמים ערבים ומתוקים מאוד, אבל כל טעמם ומתיקותם נמשכים מהדעת של התורה שמחיה את האדם לפי שעה כנראה בחוש שאכילת פירות ושארי המאכלים אינם משביעים את האדם רק מחיין ומשיבין את הנפש לפי שעה.

 

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

אמונת חכמים

אורח חיים ג – הלכות שבת ו – סעיף ג כי העיקר הוא אמונת חכמים וצריך כל אדם לחוס על עצמו

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!