אורח חיים – הלכות נטילת ידיים – הלכה ו – סעיף מג
בתחילת ההיתגלות של השם יתברך למשה בסנה אמר לו השם יתברך שישליך את המטה ארצה, ויהפך המטה לנחש.
היינו כי משה היה ממאן בשליחותו כי אמר שאין בידו לגאלם ולהאיר בהם הדעת הקדוש והאמונה מחמת שיודע שיש בישראל כמה אנשים שקלקלו הרבה ומונחים בארציות ובגשמיות ואין בכוחם לקבל את הדעת והרוחניות. ועל כן אמר לו השם יתברך שישליך את המטה ארצה כי רצה לרמוז לו בזה ולהראות לו את הדרך שבה עליו לנהוג כדי להוציא את ישראל מהמקום בו הם נימצאים.
כי המטה רומז על בחינת מט”ט שמשם שורש הבחירה מכיוון שיש ביד האדם את היכולת להטות לכאן ולכאן. והראה לו השם יתברך למשה במופת זה שיבין את גודל הכח של הבחירה וזה שאמר לו השם יתברך שישליך את המטה ארצה ויהפך לנחש.
כי באמת משה רבנו כבר הפך את הבחירה לטובה כי כבר עמד בניסיון ונעשה כולו טוב, אך רצה להראות לו השם יתברך את כח הבחירה של המון העם השקועים בארציות כי תיכף שהשליך את המטה ארצה נהפך לנחש, היינו שאצל רוב העם שמונחים בארציות נהפך המטה שהוא כח הבחירה לנחש מגודל התגרות היצר הרע שהוא בחינת הנחש הקדמוני.
ותכףלאחר מכן אמר לו השם יתברך, שלח ידך ואחוז בזנבו ויהי למטה בחזרה.
להורות לו ולהודיעו שאף על פי שהיצר הרע והנחש מתגבר כל כך בכח הבחירה אף על פי כן מידה טובה מרובה ויש בידך להפוך המטה מנחש למטה. היינו שיש לך כח לעזור אפילו לאותם אילו שנשקעו כל כך בארציות ונתהפך אצלם כח הבחירה לנחש, על ידי שתמצא להם זכות ותאחוז בנקודה טובה שבהם ותאיר בהם הדעת שעדיין השם יתברך איתם על ידי זה יתהפכו מנחש למטה.
ודווקא על ידי המטה הזה נעשו כל האותות והמופתים כי עיקר הגאולה הוא על ידי זה שהצדיק מעורר הנופלים מאוד ואוחז בכל נקודה טובה שמוצא בכל יהודי וכל נקודת זכות עד שמקרבם להשם יתברך ומודיע להם עוצם מעלתם.