🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כיסופים

ליבי חלל בקרבי

ידוע שהלב מחולק לשתי מדורים, חציו השמאלי של הלב הוא משכן הנפש הבהמית וחציו הימני הוא משכן הנפש האלוקית. כאשר האדם מטהר את ליבו ומתקן את מידותיו, הרי שהנפש האלוקית היא המשפיעה העיקרית על החכמה שבלב. ולהיפך, אם האדם הולך בשרירות ליבו ואחר תאוותיו, היצר הרע משתלט על הלב ומתרגם ומוציא לפועל את המחשבות לדברים רעים. כמו שנאמר “לב חכם לימינו ולב כסיל לשמאלו”, וזה מה שאמר דוד המלך “וליבי חלל בקרבי” כלומר שדוד המלך הצליח להשליט את הנפש האלוקית על ליבו עד שלא נשאר שם שום מקום לנפש הבהמית.

כמו כן להיפך, כאשר גם המחשבות שבמוח מושפעות על ידי הרצונות והחשקים שבלב, ע”י שהאדם לא תיקן את מידותיו והולך אחר תאוותיו ושרירות ליבו, הרי שליבו נתון לשליטת הנפש הבהמית ומשדר למוח מחשבות, רצונות וחשקים שליליים, על כן נאמר בתורה שהתכלית היא שהמוח יהיה שליט על הלב, כלומר שהמוח צריך להשפיע דעת נכונה ללב ולא להיפך. אם כך כאשר האדם זוכה לטהר את ליבו ע”י תפילה כיסופין ורצונות טובים, שזה עיקר העבודה שבלב וכמו כן לתקן את מידותיו ולהרבות במעשים טובים, הרי שהוא זוכה גם שליבו יאיר למוחו מחשבות טובות, רצונות וחשקים טובים.

נמצא שבבחינות מסוימות, החכמה שבלב עולה בחשיבותה על החכמה שבמוח, כאשר כמובן הלב טהור ומתוקן. כי אע”פ שעיקר הלימוד של האדם והמחשבות הם במוח, אך אם האדם משאיר את כל חכמתו ולימודו במוח בלבד ואינו משיב את זה אל הלב ומוריד זאת למעשים, למה זה דומה? לעץ שענפיו מרובים ושורשיו מעטים ובאה רוח והופכתו על פניו. לעומת זאת, זה אשר זכה לזכך את ליבו, את מידותיו ומרבה במעשים טובים, הרי ליבו נהפך משכן לנפש האלוקית והוא מקבל מסרים והדרכה ישירות מהשם יתברך ומהקדושה דרך ליבו וזה מה שרבינו כותב שהאדם שלם בליבו עם אלוקיו ויש לו רצונות חזקים להשם יתברך ולאמת, הרי שהוא לא צריך לשום רב שידריך אותו, אלא הרצון בעצמו יורה לו את הדרך אשר ילך בה, כמו שכתוב “בדרך שהאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו”.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כיסופים
איה מקום כבודו

הבקשה והחיפוש

כותב רבי נתן בליקוטי הלכות, אורח חיים א’, הלכות נפילת אפים ו’: “כי מאחר שמחפשים ומבקשים את כבודו, נמצא שמודים

קרא עוד »
כיסופים
בשמחה תמיד

ההר והמעיין

ישנו עוד סיפור שבו רבינו מסביר לנו את הרעיון של הרצונות והכיסופין וזה נמצא בסיפור המעשה מ’השבעה בעטלירס’, במעשה של

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!