🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כח המדמה

בתחילת הפרק כתבנו על תפקידו של כח הדמיון והציור, כעת אנו רוצים לחזק ולהביא את דברי רבי נתן מברסלב כלשונם, בספרו ליקוטי הלכות-אורח חיים ב’, הלכות ברכת הריח ד’, וכך הוא כותב: “דע כי כח המדמה הוא בחינת הממוצע בין הגשמיות לרוחניות, בין הגוף לנפש, כי כח המדמה הוא בחינת תכלית הרוחניות של כל הגשמיים והוא תכלית הגשמיות של כל הרוחניים, ועל כן הוא בחינת הממוצע שמחבר בין הגשמיות לרוחניות.

כי כח המדמה הוא הכח המצייר את כל הדברים במוח, כי את כל הדברים הגשמיים שבעולם אנו מציירים במוח, כתבניתם ודמותם ממש, ע”י כח המדמה. כי כח השכל האמיתי והפנימי רחוק ונעלם מאוד מכל מיני גשמיות, רק עיקר הציור הוא ע”י כח המדמה וזה הציור שמציירין דבר גשמי במוח, זה הציור הוא תכלית הרוחניות של אותו הדבר, אבל כנגד הדעת והשכל, זה הציור הוא בחינת תכלית הגשמיות, נמצא שכח המדמה הוא הממוצע המחבר בין הגשמי לרוחני, ורק ע”י כח זה יכולים להודיע לנשמה ולשכל את כל ענייני הגשמיות של עולם הזה, ועל כן עיקר הניסיון והבחירה של כל אדם הוא בכח המדמה, ששם עיקר אחיזת עץ הדעת טוב ורע.

וכל תכלית האדם הוא לברר את המדמה ולזכות לאמונה שלמה ואז יוכל ויזכה לעלות דרך המדמה אל עצם השכל הפנימי שהוא הנשמה, ועל ידי זה יזכה לרוב טוב הצפון עין לא ראתה.

ולהפך, כל הנפילות והירידות של כל הרחוקים, שנתרחקו מהשם יתברך, הכל הוא ע”י שלא בררו המדמה ונפלו לדמיונות של שקר, כי לא התקרבו לצדיקים האמיתיים וסמכו על דעת עצמם וע”י זה נאבדו ונטרדו מן העולם. כי אין מי שיזכה לשכל אמיתי ומבורר, רק הצדיקים האמיתיים ומי שזוכה להתקרב אליהם ולהשליך שכלו ולהאמין בכל דבריהם באמונה שלמה, על ידם יזכה לברור המדמה, שזה עיקר האמונה”.

דברים קדושים ועמוקים החודרים חדרי בטן ומהם אנו למדים, שכל תכלית האדם עלי אדמות הוא לברר את כח הדמיון ולבחור בטוב, כי לאחר חטא האדם הראשון, שממנו התערבב הטוב והרע בעולמות, עיקר הערבוב, המאבק וכמו כן הברור, נעשה – בכח הדמיון.

אומרת התורה בספר בראשית- “וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום”. כאשר האדם אינו עוסק בבירור המדמה, ע”י לימוד והתחברות לצדיקים אמתיים, וע”י דמיון מודרך בצורה הנכונה והאמיתית, הרי שבודאי כח הדמיון שלו הוא למעשה כלי שרת, ליצר הרע, שהוא למעשה הנחש הקדמוני, הממשיך בפעולותיו עד עצם היום הזה, ועל כן כינה רבי נחמן מברסלב את היצר הרע בשם – כח המדמה.

היצר הוא מלשון ציור, כאן נרמז לנו כוחו הגדול של היצר הרע, המוביל אותנו בציורים ובדמיונות שווא, אשר מוליכים אותנו שולל אל תוך מלכודות, הפרוסות כמצודה לאורך כל דרך החיים, כמאמר רבותינו ז”ל: “מצודה פרוסה על כל החיים”.

אנו רואים בימינו אלו כיצד כח הדמיון מצד היצר נהפך לתעשייה של ממש- פרסומות, שלטי חוצות ענקיים, צבעים, קולות, מכשירי טלוויזיה ומחשב, מסכים מכל צד ופינה, הכל כדי להשתלט על מוחו ועל דמיונו של האדם.

אנשים מבזבזים את הדבר היקר להם מכל, שהוא הזמן, בישיבה מול מסכים, בבהייה בסרטים או במשחקי כדור. אנשים רודפים ומשקיעים את כל כוחם ומרצם אחר כסף, אחר תאוות, בתקווה שזה מה שיביא להם את האושר ואת הביטחון השמחה והשקט הנפשי. אך הכל תקוות שווא, כמאמר הכתוב: “אותי עזבו מקור מים חיים, לחצוב להם בארות נשברים, אשר לא יכילו את המים” האדם למעשה בורח מעצמו, הוא פוחד להתמודד עם פנימיותו, אך לבסוף- מרודף הוא נהפך לנרדף.

האדם מוצא את עצמו רדוף אחר דמיונות, אחר פחדים ואחר תאוות והכל מהסיבה של הליכה אחר הדמיון המודרך מן הצד השלילי, ועל זה כתב לנו שלמה המלך- “בני אם יפתוך חטאים אל תאווה”, חטא מלשון החטאה של המטרה, החטאה של התכלית. עוד כותב שלמה בספרו, משלי- “כחינם מזורע הרשת בעיני כל בעל כנף”, היצר הרע דומה לצייד, הפורס רשת ושם בתוכה פיתיון וכשמגיעים בעלי הכנף, הציפורים והעופות, הם משכנעים את עצמם שחינם פרוסה הרשת, שבאמת אין כאן צייד, רק תענוג של אכילת הפיתיון.

כך גם רוב בני העולם, שאינם שמים אל לבם, מה התכלית של כל העולם עם כל תענוגיו והנאותיו, והופכים את התענוג וההנאה, גם אלו האסורים, לתכלית ובכך למעשה הם משתעבדים אל כח התאווה ואל כח הדמיון השלילי, המוליך אותם אל פי- פחת.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

התבוננות

לאחר שראינו את גודל מעלת כח הציור בדברי חז”ל הקדושים, אנו רוצים לקחת את כח הדמיון והציור ולהשתמש בו לצרכינו אנו

קרא עוד »

שמח בחלקו

אורח חיים ג – הלכות פורים – הלכה ו – סעיף יא כי עיקר תיקון העשירות הוא עניות, דהיינו מי שאינו

קרא עוד »
כיסופים

הבעטליר שצוארו עקום

ה’בעטליר’ הרביעי הוא ה’בעטליר’ שהיה צווארו עקום, שאמר על עצמו “ואתם סוברים שיש לי צוואר עקום, אין צווארי עקום כלל. אדרבא,

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!