🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כוח המשיכה

פרק זה יעסוק בלב לבו של אחד מגילויי הסודות הכמוסים ביותר, אשר כתב רבי שמעון בר יוחאי בספרו ‘הזוהר הקדוש’ בספר וירא, דף צ”ט, עמוד ב’. וכך הוא כותב שם, בתרגום חופשי – יום אחד פגש רבי אבא באדם אחד מהעיר בני קדם, שבה היו אנשים מתקופתו של אברהם אבינו, שעליהם נאמר – “ולבני הפילגשים נתן אברהם מתנות” אומרים רבותינו, שהמתנות שנתן להם, שלימדם קצת מסודות הטומאה.

והביא לפניו אותו אדם את אחד הספרים, אשר היה כתוב בו כך: “כפי רצונו של האדם, אשר הוא מכוון בו בעולם הזה, כך הוא מושך עליו רוח מהעולמות העליונים, כפי אותו רצון שהוא נדבק בו. אם רצונו מכוון בדבר עליון וקדוש, הוא מושך אליו את אותו הדבר מלמעלה למטה ואם רצונו להתדבק ב’סטרא אחרא’ ובכוחות הטומאה, והוא מכוון בזה, הוא מושך את אותו דבר טומאה מלמעלה למטה, עד אליו, את אותו הדבר שנתדבק בו” וכך היה כתוב, שעיקר הדבר תלוי – במילין ובעובדא וברעותא!

ואומר רבי אבא: “ומצאתי בספר זה את כל פעולותיהם של עובדי כוכבים ומזלות, איך הם מכוונים את רצונם ומושכים דברי טומאה לעצמם”. מוסיף רבי אבא ואומר, שכך בדיוק גם הדבר על פי תורתנו הקדושה, להבדיל בין הקדוש לטמא- כפי מה שנתדבק בו האדם ברצונו, כך הוא מושך לעצמו.

כדי להבין דברים סתומים אלו, צריכים אנו להביא הקדמה קצרה. מגלה הזוהר הקדוש, שלא ייתכנו שום חוק ושום מציאות גשמיים, שאין להם יסוד ושורש בעולמות העליונים והרוחניים, שמשם הם השתלשלו. כל חוקי הטבע, הפיזיקה, כל היצורים הגשמיים, הדומם והצומח, כולם משתלשלים ונוצרים מהעולמות הרוחניים, אל עולמנו זה הגשמי, כמו שאמר דוד המלך: “הנוטע אוזן הלא ישמע, היוצר עין הלא יביט”. פירוש, שאם ישנו כוח בעולם הזה שמאפשר לבני אדם ולבעלי חיים לראות ולשמוע, הרי שבודאי אף בעולמות העליונים, כוח זה נמצא שם, והשם יתברך רואה ושומע.

על פי זה אנו רוצים להסביר את מהותו של כוח הרצון. ישנו כוח ידוע בעולמינו, שנקרא ‘כוח המשיכה’, שהוא אבן ויסוד לכל חוקי הטבע והפיזיקה בעולמנו ועל-פיו התפתחה כל הטכנולוגיה המודרנית כידוע.

בכוח המשיכה אנו רואים, שככל שהחפץ גדול יותר, כך הוא נמשך ומושך בעוצמה גדולה יותר. להמחשה אם היינו גרים במאדים, היינו שוקלים בממוצע 800 ק”ג, ולו יצוייר שהיה באפשרות האדם לגור על השמש, הרי היה שוקל בממוצע 2 טון. וכל זאת, מאחר שהמאדים והשמש גדולים מכדור הארץ ועל כן כוח המשיכה שלהם גדול יותר, לעומת זאת הירח, שקטן מכדור הארץ, משקל האדם שם הוא כ – 17 ק”ג. מכאן אנו רואים, שככל שהכדור גדול יותר, כך יש לו כוח משיכה גדול יותר.

לענייננו, מגלה רבי אבא דבר נפלא, שכוח המשיכה הרוחני פועל באותה שיטה כמו כוח המשיכה הגשמי, אך מרכיביו שונים: גודל החפץ פירושו גודל הרצון, ככל שרצונו של האדם יגדל בנושא מסוים, כך המשיכה מהעולמות העליונים תהיה גדולה יותר. ומה מושכים? מושכים כוחות רוחניים, אשר ילוו את האדם ויסללו לפניו את הדרך להגשים את רצונו. ועל זה אומר הזוהר, שאחד המרכיבים של כוח המשיכה הרוחני הוא ‘רעותא’ – פירושו רצון.

הרצון הוא הכלי הגדול ביותר, שיש לאדם להשפיע על מציאותו, להוליך אותו בדרכו ולהגשים לו את חלומותיו. רצון מלשון צינור, צינור המושך ומשפיע על האדם כוחות והגשמה של מציאויות מן העולמות הרוחניים אל זה העולם הגשמי ואל מציאות האדם.

כלל גדול וידוע בתורה הוא – “בדרך שאדם רוצה לילך, בה מוליכין אותו”. הבורא יתברך ברא את כל הבריאה כולה, כדי לאפשר לאדם בחירה חופשית, ועיקר הבחירה שיש לאדם היא ברצון. הרצון של האדם חופשי וכפי מה שיתמקד בו האדם ברצונו, כך יוליכו אותו משמיים להגשים אות רצונו. אם יבחר האדם ברצונות טובים וירצה ויכסוף לאמת ולתכלית האמיתית, יוליכו אותו בדרך זאת, אך אם ירצה בדרך שאינה טובה או שימקד את רצונו רק בענייני העולם הזה, יעזרו לו מן השמיים, כמו שנאמר – “הבא להיטהר מסייעין בידו והבא להיטמא פותחין לו”. האדם אינו יכול לבוא בטענה כלשהיא בעולם על מצבו או על המאורעות הפוקדים אותו וגם לא אחר פטירתו בעולם הנצחי, כי לעתיד לבוא הוא יגלה שכל מה שהוא עשה ופעל והגיע אליו בעולם הזה – הכל היה בבחירתו וברצונו!

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כיסופים

מה תצעק אלי

יכולים אנו לראות את העניין הזה אצל משה רבינו ובני ישראל כשעמדו לפני ים סוף, כאשר המצרים רדפו אחריהם והם החלו

קרא עוד »
כיסופים

טהרת המחשבה

“כי עיקר הטהרה מפגם הברית הוא ע”י טהרת המחשבה” כותב רבי נתן בליקוטי הלכות, אורח חיים א’, הלכות תפילין ו’ “כי

קרא עוד »
כיסופים

להתגבר על מניעות

כי זה ידוע לכל אדם הרוצה לכנוס בעבודת השם באמת, כמה מניעות וקשיים והסתות ופיתויים מתגברים עליו בכל עת, ועל כן

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!