🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התכלית

עד כאן למדנו על המחשבה ועל הרצון, שהשילוב של שניהם מביא לכוונה. כעת נלמד כיצד להגדיל את הרצון וכיצד להתמקד בכוונה.

ידוע הדבר, שכדי להגדיל את רצוננו בדבר מסוים, עלינו להגדיל את ידיעתנו בו ואז לדעת או להאמין שהדבר טוב בשבילנו וניצרך לנו ורק אז נרצה אותו. ככל שנבין ונדע שהגשמת המטרה ומילוי החיסרון יסבו לנו עונג גדול יותר והטבה גדולה יותר, כך יגדל רצוננו וכוונתנו אל אותו הדבר.

רוב העולם רודף ורוצה דברים גשמיים ותאוות, הנותנים לאדם את אותו העונג וההנאה בצורה מיידיות. אנשים רוצים כסף, כבוד וקניינים גשמיים, מכיוון שהם רואים בחוש ומרגישים את התוצאה המיידית שנותנים דברים אלו. הם יכולים לקנות כל דבר, להגשים את חלומותיהם, להרגיש טוב מהכבוד הניתן להם והנאה מסיפוק התאוות. הכל ניתן כאן ועכשיו בצורה מיידית ובמזומן, ועל כן רוב רובו של העולם רוצה ורודף אחר דברים אלו.

ועל זה אומר רבי נחמן מברסלב, שצריך האדם לישב את עצמו היטב על כל מעשיו אשר הוא עושה בעולם, אם כך ראוי לו לבלות ימיו במעשים כאלו.

כלומר, על האדם מוטלת החובה לעצור ולחשוב האם זוהי התכלית שלשמה נברא והאם כל אלו הדברים החומריים שהוא משקיע בהם את חייו, הם שיביאו אותו אל האושר והשמחה, ומה מטרת כל הרדיפה אחר קנייני העולם הזה, הרי סוף כל אדם למות.

אך אם אין האדם עוצר מן המרוץ ואין כוונתו ורצונו לדעת את האמת ואת התכלית, הרי שלעולם לא יוכל להשתחרר מהמציאות בה הוא נמצא וכל רצונותיו ומאווייו יהיו תמיד להשיג את ענייני העולם הזה ואת והנאותיו הזמניות, ורק ברבות הימים והשנים יזכה אולי לדעת שהכול היה רק הבל וריק, שהביא אותו לחידלון ולריקנות גמורה.

ועל זה צעק שלמה המלך שבע פעמים בספר קהלת: “הבל הבלים, הכל הבל”, “ומה יתרון לו לאדם בכל עמלו אשר יעמול תחת השמש”, אך אם אין האדם מקדיש מזמנו כדי ללמוד ולחפש את תכלית חייו ומהי הדרך אשר נלך בה, הרי שבודאי שלא יוכל לזהות את הטוב האמיתי ועל כן גם לא ירצה אותו.

אומר הרמח”ל הקדוש: “האדם לא נברא אלא כדי להתענג על השם וליהנות מזיו שכינתו”. הבורא יתברך ברא את האדם כדי להסב לו עונג אמיתי ונצחי, שאין לו גבול. את כל העולם עם כל הנאותיו ברא בשבילו, כדי שיוכל להגיע אל התכלית ולהגשים את עצמו.

על האדם לחפש וללמוד מהי הדרך אשר תביא אותו אל ייעודו, להיכן הוא צריך לכוון את רצונותיו ואת שאיפותיו- האם לדברים כלים ונפסדים או לדברים אמיתיים ונצחיים. כאשר יתמיד האדם בלימוד, כאשר יכסוף וישתוקק לדעת את האמת, הרי שבודאי ברבות הזמן תאיר לו האמת, והרצון האמיתי שלו בעצמו יאיר לו את הדרך ויכוון אותו במהלך חייו. כמו שאמר רבי נחמן, שכאשר יש לאדם רצון חזק לאמת, הרי שלא יצטרך יותר משום אדם שילמדהו אלא שהרצון בעצמו יאיר לו את הדרך.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

מאויבי תחכמני

נשאלת השאלה, אם כך הדבר וכה גדול כוחו של היצר הרע, אשר משתמש ברוב כלי העולם הזה, על שלל הטכנולוגיה, הצבעים

קרא עוד »
כיסופים

הבעטליר העיוור

בסיפור המעשה מ’שבעה בעטלירס’ מספר לנו רבינו על שבעת הקבצנים שבאים לברך את הזוג הצעיר בעת חתונתם, כאשר כל אחד מספר

קרא עוד »

מה רבו מעשיך השם

לאחר שהקדמנו ועסקנו בתהליך הלידה של ה’כנפיים’ ובחשיבות עבודת ההתבוננות, אנו רוצים לעבור לעבודה מעשית בפועל ממש. וכך כותב השל”ה הקדוש:

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!