🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כיסופים

השכל שבכל דבר

בסיפור המעשה של בן מלך ובן שפחה שנתחלפו, אנחנו יכולים להבין את העניין הזה יותר בבירור, כאשר הבן מלך האמת בורח ממדינתו ומגיע אל היער, שם הוא פוגש את איש היער, שכפי שאמרנו הוא בחינת הצדיק האמת, שהוא מדריך אותו כיצד לחזור אל המדינה, והוא נותן לו כלי שהכלי עשוי עם עלים צבעוניים וכשמניחים את הכלי הזה על איזה בהמה או עוף אזי תכף הוא מתחיל לנגן ניגון נפלא ונעים מאוד מאוד.

בהמשך הסיפור כאשר הבן מלך מגיע אל המדינה ורוצה להיכנס אל הגן ולבוא אל הגדולה שלו, הוא פגש שם עוד אדם, שהיה רוכב על סוס, והניח את הכלי על הסוס והכלי החל לנגן ניגונים נפלאים וביקש האדם על הסוס שימכור לו הכלי הזה ולא רצה למוכרה. והשיב לו מה תוכל לתן לי בעד כלי נפלא כזה?אמר לו האדם על הסוס ומה תוכל לפעול עם הכלי הזה? שתעשה עימו ‘קאמעדיא’ כלומר משחק והצגה ותקבל דינר, אבל אני יודע דבר שהוא טוב יותר מהכלי שלך, דהינו שאני יודע דבר, שקיבלתי מאבות אבותי, להיות ‘מבין דבר מתוך דבר’, שכשאחד אומר איזה דיבור בעלמא, יכולין ע”י הקבלה שיש לי להבין דבר מתוך דבר ונתיישב בן המלך שבאמת הוא דבר נפלא להיות מבין דבר מתוך דבר ונתן לו הכלי הנ”ל “.

ובכן הכלי הנ”ל שהצדיק נותן לבן המלך הוא כמובן התורה הקדושה, חידושי התורה, ההלכות, הכללים והמסגרות שיש בה, כי בתחילה כשהאדם יורד לזה העולם, שזה בחינת היער, הוא חייב ללמוד ולקבל את היסודות, מה מותר ומה אסור הוא חייב להיכנס להשתלם במסגרת התורה וע”י זה הוא יכול לברר את הרוח טובה מהבהמיות והגשמיות שלו ושל העולם ולנגן ניגונים נפלאים.

אך האדם לא יכול להישאר רק עם זה, על כן אנחנו רואים שבשלב מתקדם יותר בסיפור הוא פוגש שוב אדם שרוכב על סוס, שזה בחינת אדם שרוכב על הגשמיות והבהמיות ונמצא כבר במדרגה גבוהה. והאדם על הסוס שואל אותו, מה  תוכל לעשו”ת עם הכלי הזה הצגה ותקבל דינר? כלומר אם האדם לומד את התורה רק בגלל שצריך ללמוד, אם הוא משיג את הדברים רק בשכל ולא משיב זאת אל הלב ולא חי אותם, אם זה לא מחבר אותו להשם יתברך, הכל יכול להישאר בגדר הצגה והוא יקבל דינר כלומר שכר על פעולותיו.

על כן אומר לו האדם על הסוס, כעת אתה צריך להתקדם, לעבור לשלב יותר פנימי, כעת אתה צריך להיות ‘מבין דבר מתוך דבר’, כלומר כעת אתה צריך לחפש ולמצוא מה השם יתברך רוצה ממך באופן פרטי, מה הרמזים שהוא שולח לך, מה הלימוד האישי שהוא מלמד אותך, זה התכלית, לחיות עם ההשגחה הפרטית, כעת התורה תהייה אצלך כאורח חיים ואתה תוכל ללמוד ולקבל הדרכה אפילו מדיבורים של בני אדם, לקבל מסרים דרך הלב שלך, דרך מאורעות החיים.

על כן פותח רבינו את הספר ליקוטי מוהר”ן דווקא בתורה הזאת, תורה א, בליקוטי מוהר”ן: “כי איש הישראלי צריך תמיד להסתכל בהשכל של כל דבר ולקשר עצמו אל החכמה והשכל שיש בכל דבר, כדי שיאיר לו השכל שיש בכל דבר להתקרב להשם יתברך ע”י אותו הדבר, כי השכל הוא אור גדול, ומאיר לו בכל דרכיו, כמו שכתוב חכמת אדם תאיר פניו ”

זה למעשה עיקר תכלית הלימוד של התורה הקדושה, זה מה שרבינו מנסה להביא את הפחות שבאנשיו,שיכוון את כל לימודו ותכלית עבודתו להשם יתברך, שיחפש יבקש ויכסוף, שישתדל להיות בקשר מתמיד איתו יתברך שיגלה את דרך היחודית שלו בעולם, את הנקודות שטובות שיש בו.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כיסופים
התקשרות לצדיק האמת

תנו לי את ליבכם

רבינו מבקש מאנשיו “תנו לי את ליבכם ואוליך אתכם בדרך חדשה, דרך שלא הלך בה אדם מעולם, אעפ”י שהיא דרך

קרא עוד »
כיסופים
הידיעה והבחירה

ובחרת בחיים

כל העולם כולו עם כל אשר בו, הכל נברא רק בשביל האדם כידוע, ועיקר מעלת האדם שהוא גבוה מן הכל

קרא עוד »

כח הבחירה

כי כל העבודה של האדם בזה העולם מכונה בשם שליחות, ועיקר הבריאה היתה רק בשביל הבחירה, כי רק בשביל זה

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!