🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
כיסופים

הבעטליר הכבד פה

ביום השלישי הגיע ה’בעטליר’ השלישי, שהוא הקבצן הכבד פה, שאמר על עצמו: “ואתם סבורים שאני כבד פה, אין אני כבד פה כלל, רק שהדיבורים של העולם שאינם שבחים להשם יתברך, אין בהם שלמות, אבל באמת אין אני כבר פה כלל. אדרבא אני מליץ ודברן נפלא מאוד, ואני יכול לדבר חידות ושירים נפלאים עד שאין נמצא שום נברא בעולם שלא ירצה לשמוע אותי, ובאלו החידות והשירים שאני יודע יש בהם כל החכמות.

וסיפר המעשה על חכמים גדולים שישבו והתפארו כל אחד בחכמה שלו, אחד התפאר שהוא המציא בחכמתו עשיית הברזל, השני מתכות אחרות, השלישי התפאר שהמציא בחכמתו עשיית הכסף וזהב וזה התפאר בעשיית כלי מלחמה וכן הלאה, כל אחד התפאר בחכמות שלו. ואז הקבצן הכבד פה אמר להם שהוא חכם כמו היום, כי כל החכמות שלהם זה חכמות של הרכבה, שיכולים לקבצם לשעה אחת מימי הבריאה ושאלו אותו כמו איזה יום? ואמר להם שהוא כמו איזה יום שירצה מימות הבריאה.

מכאן אנחנו יכולים להשיג מעט מעוצם החכמה של הצדיקים הגדולים במעלה ובמיוחד של רבינו הקדוש, שמעבר לכך שידע את כל סודות הטבע הבריאה הגשמית שזה בחינת חכמות ההרכבה, שכל עניינה זה שעה אחת מימי הבריאה, אלא גם ידע את כל חכמות הבריאה כולה שנבראה בשישה ימים.

במעשה של ה’בעטליר’ הכבד פה מובא משל ובו מסופר שיש הר ועל ההר עומד אבן ומן האבן יוצא מעיין, וזה ההר עם האבן והמעיין עומד בקצה אחד של העולם ויש גם את הלב של העולם שעומד בקצה האחר של העולם והוא עומד כנגד המעיין וכוסף ומשתוקק תמיד מאוד מאוד לבוא אל אותו המעיין וצועק מאוד לבוא אל אותו המעיין וגם זה המעיין משתוקק אליו.

וזה הלב יש לו שתי חלישות: אחת כי החמה רודפת אותו ושורפת אותו מחמת שהוא משתוקק ורוצה לילך ולהתקרב אל המעיין, וחלישו”ת שנייה יש לו לאותו הלב, מן הגודל ההשתוקקות והגעגועים שהוא מתגעגע וכוסף תמיד אל אותו המעיין. וכשהוא צריך לנוח קצת אזי באה ציפור גדולה ופורשת כנפיה עליו ומגינה עליו מן החמה ואז יש לו ניחא קצת.

אך מאחר שהוא מתגעגע אליו כל כך, מפני מה אינו הולך אל המעיין? אך כשרוצה לילך ולהתקרב אל ההר, אזי אינו רואה השיפוע ואינו יכול להסתכל על המעיין ואם לא יסתכל על המעיין אזי תצא נפשו, כי עיקר חיותו הוא מן המעיין וכשעומד כנגד ההר, אזי הוא רואה ראש השיפוע של ההר ששם עומד המעיין אבל תיכף כשילך ויתקרב אל ההר, אזי נעלם מעיניו ראש השיפוע ואינו יכול לראות את המעיין ואזי תצא נפשו ח”ו, ועל כן אינו יכול לילך אל המעיין.

המעיין העומד על ההר הוא כמובן מעיין היוצא מבית השם, שהוא שורש הקדושה בחינת בית המקדש, העומד על הר המוריה, שאליו נכספים ומשתוקקים כל לב איש ישראלי. כמובן שלמעיין אין זמן ומקום וכל לב איש הישראלי כוסף ומשתוקק אל הקדושה ואל השם יתברך, אבל מפני מה הוא לא מתקרב אליו מחמת שיש הר וכאשר הוא מתקרב אליו הוא לא רואה את המעיין ואזי תצא נפשו ח”ו.

ההר הוא כמובן “ומי יעלה בהר השם” כדי להתקרב להשם יתברך ולקדושה האדם צריך לעלות בהר, לעשו”ת עבודות מעשיות לעלות במדרגות הקדושה, לעבור מעברים וניסיונות וכאשר הוא עוסק בכך ועובר את מה שעובר הוא כביכול לא רואה את המעיין. ואז גם החמה רודפת אותו ושורפת אותו. החמה היא כמובן כל ענייני העולם הזה ותאוותיו כמו שנאמר “אין חדש תחת השמש” שהיצר הרע והתאוות רודפים את האדם למנעו מלהתקרב אל בית הקדושה. כמו כן החמה יכולה להיות בבחינה אחרת של ריבוי אור שהאדם רוצה לעשו”ת מעשים ולעבוד את השם יתברך בעבודות שהן למעלה ממדרגתו וגם זה גורם לשבירת הכלים.

וזה למעשה עיקר המסר שמעביר לנו רבינו, מצד אחד האדם צריך להרבות בכיסופים והשתוקקות אל השם יתברך ולכל דבר שבקדושה ולהתגבר על כל המניעות העומדות בדרכו, אבל מצד שני לדעת גם להמתין, לא לדחוק את השעה, לא להתקדם בריבוי אור מעבר למדרגה שאני אוחז בה, זו הדרך הבטוחה העולה בית אל, שאותה מלמדים אותנו כל הצדיקים ובמיוחד רבינו הקדוש.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

כיסופים
תאמין שיכולים לתקן

אין שום יאוש בעולם

פעם אחת בא אל רבינו אחד שנפל מאוד בדעתו מחמת עוונותיו, ענה ואמר לו רבינו “אם אתה מאמין שיכולין לקלקל

קרא עוד »
אורח חיים ג

אמונת חכמים

אורח חיים ג – הלכות שבת ו – סעיף ג כי העיקר הוא אמונת חכמים וצריך כל אדם לחוס על

קרא עוד »
כיסופים
להרבות בכבוד המקום

כבוד אלוקים הסתר דבר

את כבוד השם יתברך הגלוי כולם רואים, כי מלוא כל הארץ כבודו וכולם מבינים מקצת מגדולתו וחכמתו וחסדיו האין סופיים

קרא עוד »

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!