לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=2445578
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=244623
נזיר דף לו
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
זעירי אמר, אף שאור ב’בל תקטירו’. כמאן? כר’ אלעזר דדריש ‘כל’. אי הכי לענין חמץ נמי? אין הכי נמי. אלא לאפוקי מאביי דאמר יש הקטרה בפחות מכזית, קמ”ל אין הקטרה בפחות מכזית. יתיב רב דימי וקאמר לה להא שמעתא, איתיביה אביי ‘המקפה של תרומה והשום והשמן של חולין ונגע טבול יום במקצתן – פסל את כולן, מקפה של חולין והשום והשמן של תרומה ונגע טבול יום במקצתן – לא פסל אלא מקום מגעו’, והוינן בה, מקום מגעו אמאי פסול? ואמר רבה בר בר חנה א”ר יוחנן, מה טעם? הואיל וזר לוקה עליה בכזית, מאי טעמיה?
עמוד ב
לאו משום דהיתר מצטרף לאיסור? אמר ליה, לא, מאי כזית? דאיכא כזית בכדי אכילת פרס. ואכילת פרס דאורייתא היא? א”ל, אין. אי הכי, אמאי פליגי רבנן עליה דרבי אלעזר בכותח הבבלי? א”ל, הנח לכותח הבבלי, דליכא כזית בכדי אכילת פרס; אי דקא שריף ליה מישרף – בטלה דעתו אצל כל אדם, אי מישטר קא שטר – לא משכחת כזית בכדי אכילת פרס. איתיביה, ‘שתי מדוכות אחת של תרומה ואחת של חולין, ולפניו שתי קדירות אחת של תרומה ואחת של חולין, ונפלו אלו לתוך אלו – שתיהן מותרות, שאני אומר חולין לתוך חולין נפלו ותרומה לתוך תרומה נפלה’; ואי סלקא דעתך כזית בכדי אכילת פרס דאורייתא – אמאי אמרינן שאני אומר? אלא מאי היתר מצטרף לאיסור, אמאי אמרי’ שאני אומר? אלא הנח לתרומת תבלין דרבנן היא. איתיביה, ‘שתי קופות אחת של תרומה ואחת של חולין, ולפניהן שתי סאין אחת של חולין ואחת של תרומה, ונפלו אלו לתוך אלו – שניהן מותרין, שאני אומר חולין לתוך חולין נפלו תרומה לתוך תרומה נפלה’; ואי ס”ד כזית בכדי אכילת פרס אסור, אמאי אמרינן שאני אומר?
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים