לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=244532
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=244596
נזיר דף ט
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
מתני’. ‘הריני נזיר מן הגרוגרות ומן הדבילה’ – בש”א נזיר, ובה”א אינו נזיר. אמר רבי יהודה, אף כשאמרו ב”ש – לא אמרו אלא באומר ‘הרי הן עלי קרבן’: גמ’. ‘הריני נזיר מן הגרוגרות ומן הדבילה ב”ש אומרים נזיר’. ואמאי? (במדבר ו ד) ‘מכל אשר יעשה מגפן היין’ אמר רחמנא! ב”ש סברי לה כר”מ דאמר אין אדם מוציא דבריו לבטלה, וב”ה סברי לה כרבי יוסי דאמר בגמר דבריו אדם נתפס והאי נדר ופתחו עמו הוא. ובית שמאי נמי, נדר ופתחו עמו הוא! אלא ב”ש סברי לה כרבי מאיר דאמר אין אדם מוציא דבריו לבטלה, וכיון דאמר ‘הריני נזיר’ – הוה ליה נזיר, כי קאמר ‘מן הגרוגרות ומן הדבילה’ – לאיתשולי הוא דקאתי, וב”ש לטעמייהו דאמרי אין שאלה בהקדש, וכיון דאין שאלה בהקדש אין שאלה בנזירות. ובית הלל סברי כר”ש, דתנן ‘ור”ש פוטר שלא התנדב כדרך המתנדבים’.
עמוד ב
מתני’ דלא כי האי תנא, דתניא ‘רבי נתן אומר בש”א נדור ונזיר וב”ה אומרים נדור ואין נזיר’; ב”ש סברי לה כר”מ וכר’ יהודה, וב”ה סברי לה כרבי יוסי. לישנא אחרינא, אמרי לה, ‘רבי נתן אומר בית שמאי אומרים נדור ואינו נזיר ובית הלל אומרים לא נדור ולא נזיר’; ב”ש כרבי יהודה, וב”ה כר”ש. תנן התם ‘האומר הרי עלי מנחה להביא מן השעורים – יביא מן החיטים, קמח – יביא סולת, שלא בשמן ולבונה – יביאנה בשמן ולבונה, חצי עשרון – יביא עשרון שלם, עשרון ומחצה – יביא שנים, ר”ש פוטר שלא התנדב כדרך המתנדבים’. מאן תנא דכי אמר ‘הרי עלי מנחה מן השעורים’ מביא מן החיטים? אמר חזקיה, במחלוקת שנויה וב”ש היא; לאו אמרי ב”ש כי אמר ‘מן הגרוגרות ומן הדבילה’ הוי נזיר? הכי נמי כי אמר ‘מן השעורין’ מביא מן החיטים. ורבי יוחנן אמר, אפילו תימא דברי הכל, באומר ‘אילו הייתי יודע שאין נודרין כך – לא נדרתי כך אלא כך’. אמר חזקיה, לא שנו אלא שאמר ‘מן השעורים’, אבל אמר ‘מן העדשים’ – לא מייתי ולא כלום. מכדי חזקיה כמאן מוקים לה למתני’? כבית שמאי! והא עדשים לגבי מנחה כגרוגרות לגבי נזיר דמו, וקאמרי בית שמאי הוי נזיר? הדר ביה חזקיה. ואמאי הדר ביה? אמר רבא, מתני’ קשיתיה; מאי איריא דתני ‘מן השעורים’? ליתני ‘מן העדשים! אלא סבר חזקיה, כי קאמרי ב”ש התם כרבי יהודה. ורבי יוחנן אמר, אפילו מן העדשים. והא רבי יוחנן הוא דאמר באומר ‘אילו הייתי יודע שאין נודרין כך לא נדרתי כך אלא כך’? לדבריו דחזקיה הוא דקאמר; את מ”ט קא הדרת בך? משום דלא קתני ‘מן העדשים’, דלמא לא מיבעיא קאמר, לא מיבעי’ כי אמר ‘מעדשים’ דמייתי מנחה מעלייתא, דאיכא למימר מיהדר הוא דהדר ביה ותפוס לשון ראשון, אלא כי אמר ‘מן השעורין’ ודאי דהכי קאמר אי קדשה כמנחת העומר
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים