לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=232950
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=233061
כתובות דף עו
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
חדא במקום תרתי, וחדא במקום תרתי לא אמרינן. עד שלא תתארס – העמד הגוף על חזקתו לא איכא למימר, מאי איכא? חזקה דאין אדם שותה בכוס אלא אם כן בודקו והאי ראה וניפייס הוא, אדרבה חזקה אין אדם מיפייס במומין והעמד ממון על חזקתו! רב אשי אמר, רישא מנה לאבא בידך וסיפא מנה לי בידך. איתיביה רב אחא בריה דרב אויא לרב אשי, ‘מודה ר”מ במומין הראויין לבא עמה מבית אביה שעל האב להביא ראיה’, ואמאי? מנה לי בידך הוא! הכא במאי עסקינן ביתירת. יתירת מאי ראיה מייתי? ראיה דראה וניפייס הוא: א”ר יהודה, אמר שמואל, המחליף פרה בחמור ומשך בעל החמור את הפרה ולא הספיק בעל הפרה למשוך את החמור עד שמת החמור – על בעל החמור להביא ראיה שהיה חמורו קיים בשעת משיכת פרה, ותנא תונא כלה. הי כלה? אילימא
עמוד ב
כלה בבית אביה – מי דמי? התם מייתי אב ראיה ומפיק, הכא מייתי בעל החמור ראיה ומוקים! א”ר אבא, כלה בבית חמיה. ואכתי לא דמי – התם בעל מייתי ראיה ומרע ליה לחזקיה דאב, הכא בעל החמור מייתי ראיה ומוקים חזקיה בידיה! אמר רב נחמן בר יצחק, כלה בבית אביה ולקדושין, ולא תימא אליבא דמ”ד קדושין לאו לטיבועין ניתנו, אלא אפילו למ”ד קדושין לטיבועין ניתנו – הני מילי קידושי ודאי, אבל קידושי טעות – אי מייתי ראיה אין, אי לא לא. מיתיבי ‘מחט שנמצאת בעובי בית הכוסות – מצד אחד כשרה משני צדדין טריפה; נמצא עליה קורט דם – בידוע שהוא לפני שחיטה, לא נמצא עליה קורט דם – בידוע שהוא לאחר שחיטה; הוגלד פי המכה – בידוע ששלשה ימים קודם שחיטה לא הוגלד פי המכה, המוציא מחבירו עליו הראיה’, ואי יהיב טבח דמי – בעי לאיתויי ראיה ומפיק, ואמאי? בעל בהמה לייתי ראיה ונוקים! בדלא יהיב טבחא דמי. מאי פסקא? אלא כי אתא רמי בר יחזקאל אמר, לא תצייתינהו להני כללי דכייל יהודה אחי משמיה דשמואל! הכי אמר שמואל, כל שנולד ספק ברשותו עליו הראיה, ותנא תונא כלה. מיתיבי, ‘מחט שנמצאת בעובי בית הכוסות’ כו’, ואי דלא יהיב טבח דמי בעל בהמה בעי לאיתויי ראיה ומפיק, ואמאי? ספיקא ברשות טבח איתייליד! דיהיב טבח דמי. ומאי פסקא? סתמא דמילתא כמה דלא יהיב איניש זוזי – לא יהיב איניש חיותא: וחכמים אומרים בד”א במומין שבסתר: אמר רב נחמן,
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים