🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

חילוקא | מצוות חינוך על האם – סוכה – נזיר | לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

מחלוקת ראשונים ידועה, בדין חינוך, בין רש”י והרמב”ן ודעימיה לבין בעלי התוס’, על מי מוטלת מצוות חינוך, האם על האב או על הבן.

לשיטת רש”י במסכת ברכות דף מח ע”א ולשיטת הרמב”ן שם מצוות חינוך מוטלת על האב בלבד – ולא על הבן והקטן לא מקרי מחוייב.

לעומת זאת, לשיטת התוספות שם בברכות מ”ח ע”א, מצוות החינוך היא על הבן – והקטן מיקרי מחוייב.

איתא במסכת נזיר דף ח’ ע”ב במשנה איש מדיר את בנו בזירות ואין האשה מדרת את בנה בנזירות.

*ובגמרא שם בנזיר בדפים ח’-ט’ מבואר הטעם בשיטת ריש לקיש דאב רשאי להדיר את בנו בנזירות כדי לחנכו במצוות אבל אשה לא דאין האשה חייבת לחנך את בנה.

והנה, איתא במסכת סוכה דף ב’ ע”א מחלוקת רבי יהודה וחכמים לגבי סוכה הגבוהה למעלה מעשרים אמה. לדעת חכמים פסולה ולדעת רבי יהודה כשרה.

ובגמרא שם בסוכה בע”ב מובאת ברייתא דרבי יהודה מוכיח את שיטתו ממעשה בהלני המלכה, שסוכתה הייתה גבוהה למעלה מעשרים אמה והיו זקנים נכנסים ויוצאים לשם ולא אמרו לה דבר אע”פ שהיו לה בנים שאינם צריכים לאמם, כלומר בנים החייבים בסוכה מדין חינוך – דהלא קטן שאינו צריך לאמו מדרבנן הוא דמחייב.

ויקשה, לשיטת רש”י והרמב”ן ודעימיה, מאי שנא:

בין: נזיר, דלגביה אמרינן כי האם לא יכולה לנגור את בניה לנזירות אינה חייבת בחינוך בניה.

לבין: סוכה, דאמרינן לגביה כי האם חייבת בחינוך בניה.

נשלח ע”י הבחור אוריה מאיר גולובנציץ נ”י

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!