🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

פרשת שמות – תשפ”א // תשלומי ריפוי עבד כנעני – חבלת אחרים – חבלת רבו

פרשת שמות – תשפ”א//
“וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ”

איתא במסכת גיטין דף י”ב ע”ב, דאם אחרים חבלו בעבד כנעני, כל תשלומי החבלה הולכים לאדון היות והעבד ממונו של האדון הוא.

יחד עם זאת, האדון חייב להעמיד רפואה לעבדו הכנעני, “דרפואתו דידיה היא דבעי איתסויי ביה”, ורק היתרון בדמי הרפואה יישאר לאדון.

כלומר זכות העבד להתרפא, וזכות זו אינה יכולה להילקח ממנו, וקודמת לזכות רבו בו. וראה שכן פסק הטור ביורה דעה ס’ רס”ז וחו”מ ס’ תכ”ד.

וע”ע בזה בקובץ שיעורים כתובות אות רי”ח ובגיטין אות י”א (וכעין זה בריטב”א בגיטין שם) שהוכיח מכאן שחיוב ריפוי אינו חיוב ממון גרידא, אלא חיוב על המזיק לרפאות את הניזק. לכן זכות רבו בו אין ביכולתה לגרוע ולמנוע את זכותו להתרפא. (מסתבר לפ”ז שרבו לא יוכל למחול למזיק על תשלומי רפואת עבדו – דלאו דאדון הוא אלא דעבדו ).

והנה, קיימא לן במסכת ב”ק דף פ”ז ע”א שהאדון החובל בעבדו פטור מכולם לרבות מתשלומי רפואתו מהטעם שעבדו הכנעני ממונו הוא ולפיכך אינו חייב לתת לו רפואה. וראה

לעניין זה ראה שכן פסק הטור בחו”מ סימן תכ”ד. (וע”ע ברמב”ם פרק ד’ מחובל ומזיק הל’ י’, ושו”ע חו”מ ס’ תכ”ד סע’ ג’)

וקשה (בפרט להבנת הקוב”ש ודעימיה), מאי שנא:

בין: חבלו אחרים בעבד כנעני – שתשלומי רפואתו – העבד זכאי בהן, וזכותו זו אינה יכולה להימנע מכוח זכות רבו בו.

לבין: אדון שחבל בעבדו שפטור מתשלומי רפואתו, משום שנחשב כממונו לכל דבר ועניין, אף לגבי זה. (קושיית הראשונים שם).

לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!