🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

פרשת שמות – תשפ”א // אנן סהדי” – עדות “משה ואהרן” | לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

“וַיִּחַר אַף ה’ בְּמשֶׁה וַיֹּאמֶר הֲלֹא אַהֲרֹן אָחִיךָ הַלֵּוִי יָדַעְתִּי כִּי דַבֵּר יְדַבֵּר הוּא…”

קיימא לן כי כל היכא דבעינן עדים לברורי מילתא, כ”הוצאת ממון” וב”דבר שבערווה” , הוכחה וברירות “חזקים” כ”אנן סהדי” חשבינן כ”עדות” לכל דבר ועניין.

כך למשל איתא במסכת קידושין, דף מ”ט ע”ב (עכ”פ לשיטת תוס’ שם) כי אדם שמכר את נכסיו היות והיה בדעתו לעלות לא”י, ובסופו של יום לא עלתה בידו לעלות לארץ ישראל, המכר בטל דאמרינן “אנן סהדי” שלא מכר אלא על דעת כן.

וכך גם מצינו בפוסקים (ראה למשל בתשובות רע”א תשובה קל”ד) דביארו ד”חזקה אין אדם פורע תוך זמנו” דמוציאים ממון על פיה (ב”ב ה’ ע”א), מכוח “אנן סהדי” היא.

וכנ”ל איתא בגמרא במסכת גיטין דף פ”א ע”ב (לפירוש רש”י) בסוגיית “הן הן עדי יחוד הן הן עדי ביאה” משום דהוי כ”אנן סהדי” שבא עליה לשם קידושין.

והנה, ראה במסכת ב”ב דף קנ”ט ע”א, דמשה ואהרן שהעידו עדותן בטלה, מגזה”כ שאחים פסולים לעדות. וראה שכן נפסק בשו”ע חו”מ ס’ ל”ג סע’ י’.

והנה אף על פי, שהתורה פסלתם ל”עדות” כדין קרובים, הן פשיטא שדבר שקר לא ייצא מפיהם לעולם!

דברי לכולי עלמא כי משה ואהרן ישרים, אמינים וצדיקים מאין כמותם, ומשכך דבריהם צריכים להיחשב לפחות כהוכחת “אנן סהדי” שכך היה וארע, כשאר הוכחות “אנן סהדי” דעלמא (למרות פסלותם מדין “עדים”). ולא היא! בית דין אינו מקבל הוכחה זאת משום מה, בשונה משאר הוכחות “אנן סהדי” דעלמא!

וקשה, מאי שנא:

בין: כל אותם מקרים כדוגמת המוכר נכסיו כדי להעלות לארץ ישראל ולא עלה דרשאי לבטל המקח, הוצאת ממון מכח “אנן סהדי” וכיוצ”ב דלגביהם אמרינן דראייה מכוח “אנן סהדי” כמוה כ – “עדות” ולפיכך, ניתן מכוחה לבטל המקח, להוציא ממון וכיוצ”ב.

לבין: עדות משה ואהרן שלמרות פסלותם כ”עדים”, הרי אמינותם וישרותם אינה ניתנת לערעור ופקפוק, וברי דיש כאן “אנן סהדי” כי הם דוברים אמת וכך באמת ארע, ואעפ”כ פסקינן כי דבריהם בבית דין אינם ברי תוקף כלל. (קושיית קובץ שיעורים ב”ב ס’ תק”פ).

לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!