🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

פורים תשפ”א // ברכה על מצוות שבין אדם לחברו – צדקה, השבת אבידה, ביקור חולים וכיוצ”ב – “משלוח מנות”

כידוע, לא מצינו דמברכים ברכת המצוות במצוות ש”בין אדם לחברו” כצדקה, הלוואה, השבת אבדה וכיוצ”ב.

בתשובת הרשב”א, ח”א תשובות י”ח ורנ”ד, כתב דהטעם לכך הוא דחכמים לא תקנו ברכה על מצווה התלויה באדם אחר דאם ירצה שלא לקבלה לא ניתן לעשותה (הובא גם בקצה”ח ס’ צ”ז ס”ק א’)

“דע כי כל מצוה שאי אפשר לו בגמר עשייתה להיעשות בינו לבין עצמו אלא צריכה אחר עמו אין מברכין עליה, כגון צדקה ובקור חולים וכיוצא בזה. שאם אין לקבל או שאינו רוצה לקבל… אי אפשר לו לעשותה, -אין מברך עליהם וכן כל כיו”ב.”

והנה, ראה ברמ”א, אורח חיים סימן תרצ”ה סע’ ד’, דפוסק כי
השולח בפורים “משלוח מנות” לרעהו אע”פ שחברו אינו רוצה לקבלם, יצא ידי חובת מצוות משלוח מנות:

“ואם שולח מנות לרעהו והוא אינו רוצה לקבלם או מוחל לו יצא”.

ואף על פי כן, אין חולק כי אין לברך ברכת המצוות על משלוח מנות.

ויקשה, לפסק הרמ”א לדעת הרשב”א ודעימיה, מאי שנא:

בין: שאר מצוות בין אדם לחברו, כגון צדקה, השבת אבידה וביקור חולים, דלגבי אמרינן שאין לברך מהטעם שביד חברו לסרב ותתבטל המצווה.

לבין: מצוות מלוח מנות דלא מברכים עליה אף על פי שלא שייך ביה הטעם הנ”ל דהרי אף אם חבירו לא יקבלם מ”מ קיים המצווה.
לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!