🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

ספק ד כוסות לעומת ספק מוקפות חומה

ספיקא דרבנן לקולא –  ארבע כוסות – קריאת מגילה
 
הגמרא במסכת פסחים (דף ק”ח ע”א) מסיקה דחייבים להסב, בליל הסדר, בכל ארבעת הכוסות.

*זאת מהטעם*, דיש ספק האם תקנת חכמים המקורית חייבה הסבה רק בשתי הכוסות הראשונות או רק בשתיים האחרונות. ולפיכך מספק חייב אדם להסב בכולן.
 
*ובר”ן שם מקשה,* דמדוע מחמירים מספק לחייב הסיבה בכל ארבעת הכוסות הרי קיימא לן הכלל של “ספק דרבנן לקולא”.
 
*ומתרץ הר”ן,* דלא אמרינן הכלל של “ספק דרבנן לקולא”, מקום בו, כבענייננו, המשמעות של החלת הכלל הזה הנה ביטול המצווה לגמרי.

*ולפיכך,* גם כאן במצוות הסיבה, באם אזלינן בתר הכלל של “ספק דרבנן לקולא” משמעות הדבר תהיה, ביטול מצוות הסיבה לגמרי בשתיית הכוסות – היות וכל הכוסות בספק עומדות.
 
והנה, ראה בחידושי הר”ן (מסכת מגילה דף ג ע”ב) לעניין מצוות קריאת המגילה בפורים בעיר ספק מוקפת חומה.

דאמנם יש לנקוט דלא אמרינן “ספק דרבנן לקולא” מקום בו תיבטל לחלוטין מצוות קריאת מגילה ולפיכך, ברי כי בעיר ספק מוקפת חומה אין לפטור האדם ממצוות קריאת מגילה.

*אך יחד עם זאת*, החובה לקרא מגילה קיימת רק בי”ד ולא בט”ו.

*וזאת מהטעם*, שלאחר שכבר קרא את המגילה בי”ד אז בכל הנוגע לקריאת ט”ו הדר לדוכתיה הכלל של “ספק דרבנן לקולא” ופטור מלשוב ולקוראה בט”ו.
 
*ויקשה מאי שנא:*

בין מצוות הסיבה בארבע כוסות, דבמקום ספיקא – אזלינן לחומרא ומחייבים בהסיבה בכל ארבעת הכוסות.

ולא אמרינן, כי לאחר שהיסב בשתי כוסות ראשונות, לגבי שתי הכוסות השניות הדר לדוכתיה “ספיקא דרבנן לקולא” ויהיה פטור מלהסב בהן.

לבין מצוות קריאת המגילה דבמקום ספיקא אמנם מחייבים את האדם בקריאת  המגילה אבל רק ביום י”ד.

ואילו לגבי קריאת יום ט”ו הדר לדוכתיה  הדין של “ספיקא דרבנן לקולא”.

ניתן לשתף תשובות באופנים הבאים:
בנדרים פלוס – קופת חילוקא : https://matara.pro/nedarimplus/Forms/39.html
פקס – 1532-6267413
מייל – A9922143@gmail.com
וואטסאפ – 0559793336 https://wa.me/972559793336
אתר חילוקא – https://www.hiluka.co.il/

מעתה ואילך, ניתנת האפשרות למעוניינים להשתתף במיזם ובהפצתו, במסגרת קבוצות “וואטסאפ”.

בקבוצה יופצו סרטוני וידיאו של השאלות מוגשים ע”י הרב אביעד טרופ וגליונות חילוקא בעריכת הרב צבי וינברג.

כמו כן ניתן יהיה לפרסם תשובות בקצרה.

כמו כן, נשמח מאוד על השתתפותכם בהפצת הקישור לקבוצה לזיכוי הרבים.
https://chat.whatsapp.com/Kzk3mccPYWK03eUbv8lG76

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!