🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

מסכת סוטה דף לא – 8 דקות של לומדות ועמקות בדרך הלימוד הישיבתית [sota 31]

לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=249431
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=249478
סוטה דף לא
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
(תהילים סח כז) ‘במקהלות ברכו אלהים ה’ ממקור ישראל’. (והא לא חזו? אמר רבי תנחום, כרס נעשה להן כאספקלריא המאירה וראו): בו ביום דרש רבי יהושע בן הורקנוס שלא עבד איוב כו’: וליחזי האי ‘לא’ אי בלמ”ד אל”ף כתיב – ‘לא’ הוא, אי בלמ”ד וי”ו כתיב – ‘לו’ הוא? וכל היכא דכתיב בלמ”ד אל”ף ‘לא’ הוא? אלא מעתה (ישעיה סג ט) ‘בכל צרתם לא צר’ דכתיב בלמ”ד אל”ף, הכי נמי ד’לא’ הוא? וכ”ת ה”נ, והכתיב ‘ומלאך פניו הושיעם’? אלא (לאו) משמע הכי ומשמע הכי. תניא, ‘רבי מאיר אומר, נאמר ירא אלהים באיוב ונאמר ירא אלהים באברהם, מה ירא אלהים האמור באברהם – מאהבה, אף ירא אלהים האמור באיוב – מאהבה. ואברהם גופיה מנלן? דכתיב (ישעיה מא ח) ‘זרע אברהם אוהבי’. מאי איכא בין עושה מאהבה לעושה מיראה? איכא הא דתניא, ‘רבי שמעון בן אלעזר אומר, גדול העושה מאהבה יותר מן העושה מיראה, שזה תלוי לאלף דור וזה תלוי לאלפים דור’ – הכא כתיב (שמות כ ו) ‘לאלפים לאהבי ולשומרי מצותי’, והתם כתיב (דברים ז ט) ‘ולשומרי מצותיו לאלף דור’. התם נמי כתיב ‘לאוהביו ולשומרי מצותיו לאלף דור’? האי לדסמיך ליה והאי לדסמיך ליה. הנהו תרי תלמידי דהוו יתבי קמיה דרבא, חד אמר ליה אקריון בחלמאי (תהילים לא כ) ‘מה רב טובך אשר צפנת ליראיך’, וחד אמר ליה אקריון בחלמאי (תהילים ה יב) ‘וישמחו כל חוסי בך לעולם ירננו ויעלצו בך אוהבי שמך’. אמר להו, תרוייכו רבנן צדיקי גמורי אתון, מר מאהבה ומר מיראה:
פרק שישי מי שקינא
מי שקינא לאשתו ונסתרה, אפילו שמע מעוף הפורח – יוציא ויתן כתובה, דברי רבי אליעזר. רבי יהושע אומר, עד שישאו ויתנו בה מוזרות בלבנה. אמר עד אחד ‘אני ראיתיה שנטמאת’ – לא היתה שותה. ולא עוד, אלא אפילו עבד אפילו שפחה. הרי אלו נאמנין אף לפוסלה מכתובתה. חמותה ובת חמותה וצרתה ויבמתה ובת בעלה – הרי אלו נאמנות, ולא לפוסלה מכתובתה אלא שלא תשתה. שהיה בדין, ומה אם עדות ראשונה שאין אוסרתה איסור עולם – אינה מתקיימת בפחות משנים, עדות אחרונה שאוסרתה איסור עולם – אינו דין שלא תתקיים בפחות משנים? תלמוד לומר (במדבר ה יג) ‘ועד אין בה’ – כל עדות שיש בה. קל וחומר לעדות הראשונה מעתה; ומה אם
עמוד ב
עדות אחרונה שאוסרתה איסור עולם – הרי היא מתקיימת בעד אחד, עדות הראשונה שאין אוסרתה איסור עולם – אינו דין שתתקיים בעד אחד? תלמוד לומר (דברים כד א) ‘כי מצא בה ערות דבר’, ולהלן הוא אומר (דברים יט טו) ‘על פי שנים עדים יקום דבר’, מה להלן על פי שנים, אף כאן פי שנים. עד אומר נטמאת ועד אומר לא נטמאת, אשה אומרת נטמאת ואשה אומרת לא נטמאת – היתה שותה. אחד אומר נטמאת ושנים אומרים לא נטמאת – היתה שותה. שנים אומרים נטמאת ואחד אומר לא נטמאת – לא היתה שותה: גמ’. האי ‘תלמוד לומר כי מצא בה ערות דבר’? ‘ת”ל בה בה ולא בקינוי בה ולא בסתירה’ מיבעי ליה! הכי נמי קאמר ‘תלמוד לומר בה בה ולא בקינוי בה ולא בסתירה’, וטומאה בעלמא בלא קינוי ובלא סתירה דלא מהימן עד אחד מנלן? נאמר כאן ‘דבר’ ונאמר להלן ‘דבר’, מה להלן בשני עדים אף כאן בשני עדים: עד אומר נטמאת: טעמא דקא מכחיש ליה, הא לא קא מכחיש ליה – עד אחד מהימן, מנהני מילי? דתנו רבנן, ‘(במדבר ה יג) ‘ועד אין בה’ – בשנים הכתוב מדבר; אתה אומר בשנים, או אינו אלא באחד? תלמוד לומר (דברים יט טו) ‘לא יקום עד אחד באיש’ וגו’; ממשמע שנאמר ‘לא יקום עד’, איני יודע שהוא אחד? מה תלמוד לומר ‘אחד’? זה בנה אב כל מקום שנאמר ‘עד’ הרי כאן שנים, עד שיפרוט לך הכתוב ‘אחד”. ואמר רחמנא תרי לית בה אלא חד, והיא לא נתפשה – אסורה. וכיון דמדאורייתא עד אחד מהימן, אידך היכי מצי מכחיש ליה? והא אמר עולא, כל מקום שהאמינה תורה עד אחד – הרי כאן שנים, ואין דבריו של אחד במקום שנים? אלא אמר עולא, תני ‘לא היתה שותה’. וכן אמר רבי יצחק, לא היתה שותה. ורבי חייא אמר, היתה שותה. לרבי חייא קשיא דעולא? לא קשיא, כאן בבת אחת, כאן בזה אחר זה. תנן עד אומר נטמאת ושנים אומרים לא נטמאת – היתה שותה’, הא חד וחד לא היתה שותה? תיובתא דרבי חייא! אמר לך רבי חייא, וליטעמיך? אימא סיפא ‘שנים אומרים נטמאת ואחד אומר לא נטמאת – לא היתה שותה’, הא חד וחד היתה שותה! אלא כולה בפסולי עדות, ור’ נחמיה היא, דתניא, ‘רבי נחמיה אומר – כל מקום שהאמינה תורה עד אחד הלך אחר רוב דעות, ועשו שתי נשים באיש אחד כשני אנשים באיש אחד’. ואיכא דאמרי, כל היכא דאתא עד אחד כשר מעיקרא – אפי’ מאה נשים נמי כעד אחד דמיין,

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.