לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=244577
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=244641
נזיר דף נד
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
דאמר מר ‘טומאה בוקעת ועולה בוקעת ויורדת’, ואילו גבי נגיעה אמר רב יהודה, תניא ‘(במדבר יט טז) ‘(וכל) הנוגע בעצם או בחלל’, ‘בעצם’ – זה עצם כשעורה, ‘או בחלל’ – זה אבר הנחלל מן החי ואין בו להעלות ארוכה, ‘או במת’ – זה אבר הנחלל מן המת, ‘או בקבר’ – אמר ר”ל זה קבר שלפני הדיבור’; האי אבר מן המת, היכי דמי? אי דאית ביה עצם כשעורה – היינו ‘הנוגע בעצם’, אלא דלית ביה עצם כשעורה ואפי’ הכי רחמנא רבייה? אמר לך ר’ יוחנן, לעולם דאית ביה, ואם אינו ענין למגעו – תנהו ענין למשאו: ומזה בשלישי ובשביעי וסותר וכו’: איבעיא להו, הא דקתני ‘עד שיטהר’ – בשביעי קאי, עד דעביד הערב שמש, ומני ר”א היא, או דילמא בשמיני קאי, ומאי ‘עד שיטהר’ – עד שיביא קרבנותיו, ומני רבנן היא? תא שמע, מדקתני סיפא ‘מתחיל ומונה מיד’, הא רישא מאי ‘עד שיטהר’? עד שיביא קרבנותיו, ומני רבנן היא דאמרי נזירות דטהרה עד שמיני לא חיילא: מתני’. אבל הסככות והפרעות ובית הפרס וארץ העמים והגולל והדופק ורביעית דם ואהל ורובע עצמות וכלים הנוגעים במת ובימי ספרו ובימי גמרו – על אלו אין הנזיר מגלח ומזה בשלישי ובשביעי,
עמוד ב
ואינו סותר את הקודמים, ומתחיל ומונה מיד, וקרבן אין לו. באמת אמרו, ימי הזב והזבה וימי הסגרו של מצורע – הרי אלו עולין לו: גמ’. ואלו הן הסככות – אילן המיסך על הארץ ופרעות היוצאות מן הגדר: וארץ העמים: איבעיא להו, ארץ העמים, משום אוירא גזרו עליה, או דילמא משום גושא גזרו עליה? ת”ש, ‘ומזה בשלישי ובשביעי’, ואי אמרת משום אוירא – הזאה למה לי? אלא לאו משום גושא! לא, לעולם אימא לך משום אוירא, וכי קתני – אשארא. הכי נמי מסתברא, מדקתני ‘וכלים הנוגעים במת’ – הני כלים בני הזאה אינון? אלא שמע מינה אשארא.
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים