לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=244543
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=244607
נזיר דף כ
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
ובית הלל סברי משום אוירא גזרו עליה? לא, דכולי עלמא משום גושה גזרו עליה, וב”ש סברי בסתם נזירות קניסנא, וב”ה סברי כי קניסנא בתחילת נזירות: מעשה בהילני המלכה וכו’: איבעיא להו, בשנטמאת ואליבא דב”ש, או דלמא בשלא נטמאת ואליבא דב”ה? ת”ש ‘עלתה לארץ והורוה ב”ה שתהא נזירה עוד שבע שנים אחרות’ וכו’, ואי ס”ד בשנטמאת ואליבא דב”ש – אי הכי ‘ר’ יהודה אומר לא היתה נזירה אלא י”ד שנה’, י”ד שנה ושלשים יום מיבעי ליה! תניא נמי הכי, ‘רבי יהודה אומר משום ר’ אליעזר, דאמר קרא (במדבר ו יג) ‘זאת תורת הנזיר’ – התורה אמרה כי נטמא ביום מלאת תן לו תורת נזיר: מתני’. מי שהיו שתי כיתי עדים מעידות אותו, אלו מעידים שנזר שתים ואלו מעידים שנזר חמש – ב”ש אומרים נחלקה העדות ואין כאן נזירות, וב”ה אומרים יש בכלל חמש שתים, שיהא נזיר שתים: גמ’. מתני’ דלא כי האי תנא, דתניא, ‘רבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקא אומר, לא נחלקו ב”ש וב”ה על שתי כיתי עדים אחת אומרת שתים ואחת אומרת חמש – שיש בכלל חמש שתים, על מה נחלקו? על כת אחת אחד אומר שתים ואחד אומר חמש, שב”ש אומרים נחלקה עדותן ובה”א יש בכלל חמש שתים’. אמר רב, הכל מודים במונה. א”ל רב חמא לרב חסדא, מאי קאמר? אילימא אחד אומר חמש ולא שתים ואחד אומר שתים ולא חמש – הא קא מכחשי אהדדי! אלא אחד אומר אחת ושתים ואחד אומר שלש ארבע חמש,
עמוד ב
הא למה לי? השתא יש לומר חמירתא אמר רב, קילתא לא אמר? אמרי במערבא, אין הכחשה במונה:
פרק רביעי מי שאמר
מתני’. מי שאמר ‘הריני נזיר’, ושמע חבירו ואמר ‘ואני’ ‘ואני’ – כולם נזירים. הותר הראשון – הותרו כולן. הותר האחרון – האחרון מותר וכולם אסורין. אמר ‘הריני נזיר’, ושמע חבירו ואמר ‘פי כפיו ושערי כשערו’ – ה”ז נזיר. ‘הריני נזיר’ ושמעה אשתו ואמרה ‘ואני’ – מיפר את שלה ושלו קיים. ‘הריני נזירה’ ושמע בעלה ואמר ‘ואני’ – אינו יכול להפר. ‘הריני נזיר ואת’ ואמרה אמן – מיפר את שלה ושלו קיים. ‘הריני נזירה ואתה’ ואמר אמן – אינו יכול להפר: גמ’. יתיב ר”ל קמיה דר’ יהודה נשיאה, ויתיב וקאמר, והוא שהתפיסו כולן בתוך כדי דיבור, וכמה תוך כדי דיבור? כדי שאלת שלום, וכמה כדי שאלת שלום? כדי שאומר שלום תלמיד לרב. א”ל, תוב לא שבקת רווחא לתלמידא!
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים