לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240236
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240325
נדרים דף פח
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
אמר רבא, הכא מעניניה דקרא והכא מעניניה דקרא; ר’ יהודה סבר גבי רוצח כתיב (דברים יט ה) ‘ואשר יבא את רעהו ביער’ – כל דבר מיעל ליער, וסומא נמי בר מיעל ליער הוא, ואי אמרת ‘בלא ראות’ לרבות את הסומא – מיער נפקא ליה! אלא שמע מינה ‘בלא ראות’ פרט לסומא; רבי מאיר סבר, כתיב ‘בבלי דעת’ – כל דבר מידע, וסומא לאו בר מידע הוא, ואי אמרת ‘בלא ראות’ פרט לסומא – ‘מבלי דעת’ נפקא ליה! אלא שמע מינה ‘בלא ראות’ לרבות את הסומא: מתני’. המדיר הנאה מחתנו והוא רוצה לתת לבתו מעות – אומר לה ‘הרי המעות האלו נתונין לך במתנה ובלבד שלא יהא לבעליך רשות בהן אלא מה שאת נושאת ונותנת בפיך’: גמ’. אמר רב, לא שנו אלא דאמר לה ‘מה שאת נושאת ונותנת בפיך’, אבל אמר ‘מה שתרצי עשי’ – קנה יתהון בעל. ושמואל אומר, אפילו אמר ‘מה שתרצי עשי’ – לא קנה יתהון בעל. מתקיף לה רבי זירא,
עמוד ב
כמאן אזלא הא שמעתא דרב? כרבי מאיר דאמר יד אשה כיד בעלה, ורמינהו ‘כיצד משתתפין במבוי? מניח את החבית ואומר הרי זה לכל בני מבוי, ומזכה להן על ידי עבדו ושפחתו העברים ועל ידי בנו ובתו הגדולים ועל ידי אשתו’, ואי אמרת קנה יתהון בעלה – עירוב לא נפיק מרשותיה דבעל! אמר רבא, אע”ג דאמר רבי מאיר יד אשה כיד בעלה, מודה רבי מאיר לענין שיתוף, דכיון דלזכות לאחרים הוא – מיד בעלה זכיא. איתיביה רבינא לרב אשי, ‘אלו שזכין להן – [על ידי] בנו ובתו הגדולים ועבדו ושפחתו העברים, ואלו שאין זכין להן – על ידי בנו ובתו הקטנים ועבדו ושפחתו הכנענים ואשתו’? אלא אמר רב אשי, מתניתין בשיש לה חצר באותו מבוי עסקינן, דמגו דזכיא לנפשה זכיא לאחריני: מתני’. (במדבר ל י) ‘ונדר אלמנה וגרושה יקום עליה’, כיצד? אמרה ‘הריני נזירה לאחר שלשים יום’, אע”פ שנשאת בתוך ל’ יום אינו יכול להפר.
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים