🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

מסכת נדרים דף ס – 8 דקות של לומדות ועמקות בדרך הלימוד הישיבתית [nedarim 60]

לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240208
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240297
נדרים דף ס
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
היתר מעלין את האיסור, והתנן ‘גידולי תרומה – תרומה’? בגידולי גידולין קאמרינן. הא נמי תנינא ‘גידולי גידולין – חולין’? הא קמ”ל אפילו בדבר שאין זרעו כלה. והתנן ‘הטבל גידוליו מותרין בדבר שזרעו כלה, אבל דבר שאין זרעו כלה גידולי גידולין אסורין’? רבויא דרבו גידולין על עיקרו מותר קא משמע לן:
פרק שמיני קונם יין
מתני’. ‘קונם יין שאני טועם היום’ – אינו אסור אלא עד שתחשך. ‘שבת זו’ – אסור בכל השבת, ושבת שעברה. ‘חדש זה – אסור בכל החדש, ור”ח להבא. ‘שנה זו’ – אסור בכל השנה, וראש השנה לעתיד לבא. ‘שבוע זה’ – אסור בכל השבוע, ושביעית שעברה. ואם אמר ‘יום אחד’ ‘שבת אחת’ ‘חדש אחד’ ‘שנה אחת’ ‘שבוע אחד’ – אסור מיום ליום. ‘עד הפסח’ – אסור עד שיגיע, ‘עד שיהא’ – אסור עד שיצא. ‘עד לפני הפסח’ – רבי מאיר אומר אסור עד שיגיע, רבי יוסי אומר אסור עד שיצא: גמ’. קונם יין שאני טועם כו’ – אמר רבי ירמיה, לכשתחשך צריך שאלה לחכם. מאי טעמא? אמר רב יוסף, גזירה ‘היום’ משום ‘יום אחד’.
עמוד ב
א”ל, אי הכי ליגזור ב’יום א” משום ‘היום’? א”ל ‘היום’ ב’יום אחד’ מיחלף, ‘יום אחד’ ב’היום’ לא מיחלף. אמר רבינא, אמר לי מרימר, הכי אמר אבוך משמיה דרב [יוסף], כמאן אזלא שמעתיה דרב ירמיה בר אבא? כרבי נתן, דתניא, ‘רבי נתן אומר כל הנודר כאילו בנה במה והמקיימו כאילו מקטיר עליה’: שבת זו אסור בכל השבת כולה: פשיטא! מהו דתימא יומי דשבתא קאמר, קמ”ל: חדש זה אסור בכל החדש ור”ח להבא: פשיטא! כי איצטריכא לחדש חסר, מהו דתימא ראש חדש לשעבר הוי ולא ליתסר, קמ”ל קרו אינשי ריש ירחא: שנה זו אסור בכל השנה כולה: איבעיא להו, אמר ‘קונם יין שאני טועם יום’ מאי, דיניה כ’היום’ או כ’יום אחד’? ת”ש ממתניתין ‘קונם יין שאני טועם היום אין אסור אלא עד שתחשך’, הא ‘יום’ כ’יום אחד’ דמי. אימא סיפא ‘אמר יום אחד אסור מיום ליום’, הא ‘יום’ כ’היום’ דמי! אלא מהא ליכא למשמע מינה. אמר רב אשי, ת”ש ‘קונם יין שאני טועם השנה – נתעברה השנה אסור בה ובעיבורה’; היכי דמי?

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.