לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240195
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240284
נדרים דף מז
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
האומר לחבירו וכו’: בעי אבימי, ‘קונם לבית זה שאתה נכנס’, מת או שמכרו לאחר מהו? אדם אוסר דבר שברשותו לכשיצא מרשותו, או לא? אמר רבא, ת”ש ‘האומר לבנו קונם שאי אתה נהנה לי ומת – יירשנו, בחייו ובמותו ומת – לא יירשנו’, ש”מ אדם אוסר דבר שברשותו לכשיצא מרשותו, שמע מינה: תנן התם ‘קונם פירות האלו עלי קונם הן על פי קונם הן לפי אסור בחילופיהן ובגידוליהן’. בעי רמי בר חמא, אמר ‘קונם פירות האלו על פלוני’ מהו בחילופיהן? מי אמרינן גבי דיליה – הואיל ואדם אוסר פירות חבירו על עצמו אדם אוסר דבר שלא בא לעולם על עצמו, גבי חבירו – הואיל ואין אדם אוסר פירות חבירו על חבירו אין אדם אוסר דבר שלא בא לעולם על חבירו,
עמוד ב
או דילמא משום דחילופין כגידולין דמי, לא שנא הוא ולא שנא חברו? אמר רב אחא בר מניומי, ת”ש ‘האומר לאשתו קונם שאני נהנה ליך – לווה ובעלי חובין באין ונפרעין’; מ”ט בעלי חובין נפרעין? לאו משום דחילופין לאו כגידולין דמי? אמר רבא, דילמא לכתחילה הוא דלא, ואי עבד – עבד. אלא ת”ש ‘המקדש בערלה – אינה מקודשת, מכרן וקידש בדמיהן – הרי זו מקודשת’? הכא נמי לכתחילה הוא דלא, ואי עבד – עבד: מתני’. ‘הריני עליך חרם’ – המודר אסור. ‘הרי את עלי חרם’ – הנודר אסור. ‘הריני עליך ואת עלי’ – שניהם אסורין. ושניהם מותרין בדבר של עולי בבל,
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים