לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240174
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240263
נדרים דף כו
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
ורבא אמר, דכולי עלמא כל היכא דאמר ‘אילו הייתי יודע שאבא ביניכם הייתי אומר פלוני ופלוני אסורין ואבא מותר’ – כולם מותרין, לא נחלקו אלא באומר ‘אילו הייתי יודע שאבא ביניכם הייתי אומר כולכם אסורין חוץ מאבא’, ב”ש סברי לה כרבי מאיר דאמר תפוס לשון ראשון, ובית הלל סברי לה כרבי יוסי דאמר בגמר דבריו אדם נתפס. איתיביה רב פפא לרבא, ‘כיצד אמר ר’ עקיבא נדר שהותר מקצתו הותר כולו? קונם שאיני נהנה לכולכם – הותר אחד מהן הותרו כולם, שאיני נהנה לא לזה ולזה – הותר הראשון הותרו כולם, הותר האחרון האחרון מותר וכולן אסורין’; בשלמא לרבה – מוקים לה לרישא דאמר ‘לזה ולזה’ וסיפא דאמר ‘לכולכם’, אלא לדידך – בשלמא רישא מוקים לה דאמר ‘לכולכם’,
עמוד ב
אלא סיפא דאמר ‘לזה ולזה’, ר”ע היא, אמאי פליגי רבנן עליה? והאמרת דברי הכל מותר! אמר ליה רבא, ולרבה לר’ עקיבא מי ניחא? סיפא במאי מוקים לה? דאמר ‘לכולכם’, הי דין הוא ראשון והי דין הוא אחרון? אלא רישא דאמר ‘לכולכם’, וסיפא כגון שתלאן זה בזה ואמר ‘פלוני כפלוני ופלוני כפלוני’. דיקא נמי, דתניא, ‘הותר האמצעי – הימנו ולמטה מותרין ולמעלה אסורין’. איתיביה רב אדא בר אהבה לרבא, ‘קונם בצל שאני טועם שהבצל רע ללב, אמרו לו, והלא הכופרי יפה ללב! הותר בכופרי, ולא בכופרי בלבד הותר, אלא בכל הבצלים; מעשה היה והתירו רבי מאיר בכל הבצלים ‘, מאי לאו דאמר ‘אילו הייתי יודע שהכופרי יפה ללב – הייתי אומר כל הבצלים אסורין וכופרי מותר’? לא, באומר ‘אילו הייתי יודע שהכופרי יפה ללב – הייתי אומר בצל פלוני ופלוני אסורין וכופרי מותר’, ורבי מאיר אליבא דרבי עקיבא ואליבא דרבנן. איתיביה רבינא לרבא, ‘רבי נתן אומר, יש נדר שמקצתו מותר ומקצתו אסור, כיצד? נדר מן הכלכלה
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים