לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240172
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240261
נדרים דף כד
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
קונם שאיני נהנה לך אם אי אתה נוטל לבנך כור של חיטין ושתי חביות של יין – הרי זה יכול להתיר את נדרו שלא על פי חכם, שיכול לומר לו – כלום אמרת אלא בשביל כבודי; זה הוא כבודי!’, טעמא דאמר ‘זה הוא כבודי’, הא לאו הכי נדר הוא; מני? אי רבי אליעזר בן יעקב – נדרי זירוזין הוי, אלא שמע מינה פליגי רבנן עליה! לעולם רבי אליעזר בן יעקב היא, ומודה רבי אליעזר בן יעקב בהאי דנדרא הוי, דאמר ליה – לא כלבא אנא דמיתהנינא מינך ולא מיתהנית מינאי! ת”ש, ‘האומר לחבירו קונם שאתה נהנית לי אם אי אתה נותן לבני כור של חיטין ושתי חביות של יין, ר’ מאיר אומר עד שיתן, וחכ”א – אף זה יכול להתיר את נדרו שלא על פי חכם, שיכול לומר הריני כאילו התקבלתי’, טעמא דאמר ‘הריני כאילו התקבלתי’, הא לאו הכי נדר הוא; מני? אי ר’ אליעזר בן יעקב – נדרי זירוזין הוי, אלא לאו רבנן ופליגי! לא, לעולם רבי אליעזר בן יעקב, ומודה רבי אליעזר בהאי דנדרא הוי, משום דאמר ליה – לאו מלכא אנא דמהנינא לך ואת לא מהנית לי! אמר ליה מר קשישא בריה דרב חסדא לרב אשי, ת”ש, ‘נדרי אונסין – הדירו חבירו שיאכל אצלו וחלה הוא או חלה בנו או שעכבו נהר’, הא לאו הכי נדר הוא; מני? אי רבי אליעזר בן יעקב – זירוזין הוי, אלא לאו רבנן ופליגי! לעולם ר”א בן יעקב, ומי סברת דאדריה מזמנא לזמינא? לא, דזמינא אדריה למזמנא, דאמר ליה ‘מזמנת לי לסעודתיך?’ א”ל, אין, ‘נדר זה עליך’, ונדר, וחלה הוא או שחלה בנו או שעכבו נהר, הרי אלו נדרי אונסין. ת”ש, ‘יתר על כן אמר ר”א בן יעקב, האומר לחבירו קונם שאני נהנה לך אם אי אתה מתארח אצלי ותאכל עמי פת חמה ותשתה עמי כוס חמין, והלה הקפיד כנגדו, אף אלו נדרי זירוזין, ולא הודו לו חכמים’; מאי ‘לא הודו לו חכמים’? לאו
עמוד ב
דאפילו בקמייתא, ושמע מינה פליגי רבנן עליה? שמע מינה. מאי הוי עלה? ת”ש, דאמר רב הונא הלכה כרבי אליעזר בן יעקב, וכן אמר רב אדא בר אהבה הלכה כרבי אליעזר בן יעקב: מתני’. נדרי הבאי, אמר ‘קונם אם לא ראיתי בדרך הזה כעולי מצרים’, ‘אם לא ראיתי נחש כקורת בית הבד’: גמ’. תנא, ‘נדרי הבאי – מותרין, שבועות הבאי – אסורין’; היכי דמי שבועות הבאי? אילימא דאמר ‘שבועה אם לא ראיתי בדרך הזה’, מידעם קאמר? אמר אביי, דאמר ‘שבועה שראיתי’. אמר ליה רבא, אם כן למה לי למימר? ועוד, דומיא דנדר קתני! אלא אמר רבא, באומר ‘יאסרו פירות העולם עלי בשבועה אם לא ראיתי בדרך הזה כעולי מצרים’. א”ל רבינא לרב אשי, ודלמא האי גברא קינא דשומשמני חזא ואסיק להון שמא ‘עולי מצרים’, ושפיר משתבע?
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים