לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240162
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240251
נדרים דף יד
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
לאו אתה שומע הן! ואלא רבי יהודה – היינו רישא! איידי דקתני ‘כבשר חזיר כעבודת כוכבים’, להכי קתני ‘חולין’. רבינא אמר, הכי קתני, ‘ואלו מותרין כחולין כבשר חזיר כעבודת כוכבים’, ואי לא תנא חולין – הוה אמינא בעי שאלה. ומי איכא לאסוקי על דעתא הכי? הא מדקתני סיפא ‘האומר לאשתו הרי את עלי כאימא – פותחין לו פתח ממקום אחר’, מכלל דרישא לא בעיא שאלה! אלא מחוורתא ‘חולין’ ממילא נסבה. מנהני מילי? אמר קרא (במדבר ל ג) ‘איש כי ידור נדר לה” – עד שידור בדבר הנדור. אי הכי אפילו בדבר האסור נמי, דהא כתיב ‘לאסור איסר על נפשו’? ‘לאסור איסר’ מבעי ליה לכדתניא ‘איזהו איסר האמור בתורה’ כו’: האומר לאשתו הרי את עלי כאימא כו’: ורמינהו ‘הרי את עלי כבשר אימא כבשר אחותי כערלה וככלאי הכרם – לא אמר כלום’? אמר אביי, לא אמר כלום מדאורייתא, וצריך שאלה מדרבנן. רבא אמר, הא בתלמידי חכמים, הא בעם הארץ. והתניא ‘הנודר בתורה לא אמר כלום’, ואמר רבי יוחנן וצריך שאלה לחכם, ואמר רב נחמן ותלמיד חכם אינו צריך שאלה.
עמוד ב
תניא, ‘הנודר בתורה – לא אמר כלום, במה שכתוב בה – דבריו קיימין, בה ובמה שכתוב בה – דבריו קיימין’. קתני ‘במה שכתוב בה דבריו קיימין’, ‘בה ובמה שכתוב בה’ צריך למימר? אמר רב נחמן, לא קשיא, הא דמחתא אורייתא אארעא, הא דנקיט לה בידיה; מחתא על ארעא – דעתיה אגוילי, נקט לה בידיה – דעתיה על האזכרות שבה. ואיבעית אימא דמחתא על ארעא, והא קמ”ל דאע”ג דמחתא על ארעא, כיון דאמר ‘במה שכתוב בה’ מהני, וזו ואין צריך לומר זו קתני. ואי בעית אימא, כולה מציעתא נמי דנקיט ליה בידיה, והא קמ”ל, כיון דנקיט ליה בידיה, אע”ג דלא אמר אלא ‘בה’ כמאן דאמר ‘במה שכתוב בה’ דמי: מתני’. ‘קונם שאני ישן שאני מדבר שאני מהלך’, האומר לאשה ‘קונם שאני משמשך’ – הרי זה בלא יחל דברו: גמ’. איתמר, ‘קונם עיני בשינה היום אם אישן למחר’ – אמר רב יהודה אמר רב, אל ישן היום שמא ישן למחר. ורב נחמן אמר, ישן היום ולא חיישינן שמא ישן למחר. ומודה רב יהודה, באומר ‘קונם עיני בשינה למחר אם אישן היום’ – שישן היום,
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים